Gå til innhold

Senebetennelse i hånda

Fremhevede innlegg

Gjest Miley
Skrevet

Jeg tror jeg har fått senebetennelse inni hånda. Det knaker og braker, og en ubehagelig og vondt. Å bruke mus er nesten umulig, litt bedre på tastatur heldigvis. Problemet er bare at jeg bruker mus hele tiden på jobb :(

Hvordan få dette til å gå over, og hva hjelper? De tre midterste fingrene er vonde og ekle å røre. Det virker som det sitter ganske midt i hånden.

Noen råd, tips, ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må først og fremst unngå belastning. Gå til legen, så blir du sannsynligvis sykemeldt en tid, mulig du får medisiner også. Men det viktigste er altså å la hånden hvile.

Gjest Gjest
Skrevet

heihei!

Senebetennelse i håndleddet er en tilstand der muskelsener og seneskjeder i håndleddet er betente. Slike plager kommer gjerne etter ensidig belastning av håndleddet, og medfører smerter, hevelse og nedsatt funksjon i hånden. Noen ganger kan man kjenne at det "knirker" i senene. Du sier at det knaker og braker-- det kan da ikke være bra!!

Håper du nå har vært hos legen og at armen føles bedre!

Du kan lese mer om senebetennelse i Pasienthåndboka.

Skrevet

Er plaget med senebetennelse i handa selv. Jobber mye, mye på data både hjemme og på skolen. Har hatt det i minst 6 mnd og hadde det for noen år siden også. går med forskjellige handleddsbeskyttere. En som bare støtter litt og en med skinner. Har fått en gel(orudis) fra legen som skal dempe betennelse, bruker den når det verker verst. Tok også en antibiotikakur i vår, den virket ganske bra. Men den har kommet tilbake nå som jeg holder på med eksamen, måtte få utsettelse fordi jeg ikke kan holde på mer enn to timer i strekk med mus.

Har fått en del tips:

- lær deg å bruke andre handen når du bruker vanlig mus.

- kjøp anirmus (ser ut som joystick), men den kan bare brukes med den ene handen.

- ta pauser, ikke arbeid for lenge om gangen

- bruk handleddsbeskytter når du kan

- lær deg å bruke andre handen til de tyngste oppgavene

- lær deg tastatursnarveiene når du arbeider på data. Da får du variert "handarbeidet" og du bruker mindre tid sammenlagt.

Det er ikke lett å legge om arbeidsvanene dine, men det fungerer. Selv klarer jeg bare å huske å gjøre det når jeg ikke har flere alternativer igjen, men det er viktig. Måtte få hjelp til å skjære ost en gang etter en lang økt framfor pc'en. Det er ikke gøy. Pass på deg selv!

Skrevet

Få arbeidsgiver til å skaffe deg en mousetrapper i stedet. Det er mindre belastende for hånda di. Dessuten må du lære deg mest mulig hurtigtaster slik at du kan slipper å bruke mus hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...