Gå til innhold

Kilder inne i teksten


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det som selvfølgelig er viktig, er å bruke ett system konsekvent, og ikke blande referansesystemer. Også enig i at mangel på kildehenvisning kan gi stryk. Men:

Du har selv lov til å velge hvilket referansesystem du vil bruke - velger du noe annet enn APA kan det ikke under noen omstendigheter føre til at du stryker! Høres ut som om enten du eller skolen har misforstått noe der.

Senere vil du kanskje oppdage at valg av referansesystem er viktig. Vil du f.eks.bli publisert i visse magasiner, kan de ha krav til standard som alle bidragsytere må følge. Her kan du få refusert teksten om du ikke følger den oppgitte standarden. Men igjen: det kan ikke føre til stryk på universitetsnivå, så lenge du er konsekvent med systemet du bruker.

Da er det kanskje annerledes i Norge, men her jeg studerer er standarden på universitetet satt til APA, de kjører også et individuelt kurs til hvordan bruke det siden vi er pålagt å ha det i innleveringer.

Jeg vet ikke hvorfor, men slik er det visst her.. For øvrig er det jo viktig å orientere seg om at det finnes flere standarder for å forstå riktig kildehenvisning, og i andre tilfeller som du nevner også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare få si takk for svar, blir en del klokere nå...:) Foreleserne/skolen har sagt veldig lite om referansesystemer, de har bare nevnt at vi for guds skyld ikke må glemme det i oppgaver der det er viktig. Det virker ikke som om de bryr seg om hvilket system vi bruker, så derfor er det litt forvirrende for meg å velge, aner ikka hva jeg skal ta utgangspunkt i. Men skal se litt på de forskjellige og bare bestemme meg for et system, sånn at jeg lærer det.

Nå studerer jeg økonomi da, så foreløpig er det mest regning og lovsitering som er i fokus hos oss, så det er vel derfor ingen av lærerne er helt opptatt av hvilket referansesystem vi skal bruke, da det ikke er så mye kildehenvisning i de fleste oppgavene...

Men når jeg bare bruker en bok som kilde i en oppgave, bør jeg likevel henvise underveis i teksten, flere ganger? Blir altså litt usikker på NÅR jeg skal henvise. Ja, jeg vet det er når jeg skal si noe som ikke er allmennkunnskap, men når hele teksten bare består av ting som ikke er allmennkunnskap blir det jo litt snodig å henvise til boka i hvert avsnitt?

Noen som har en link til f.eks en oppgave der de har referert mye underveis i teksten? Og skal man referere etter første setning der man bruker info fra boka (men fortsetter kanskje å skrive om denne infoen i et helt avsnitt), eller skal man referere i slutten av avsnittet? Har sett på noen eksempler selv og ser at noen referer helt til å begynne med, mens andre venter til slutten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hvis jeg ikke bruker direkte sitater i teksten, men hele ideer fra en bok, så har jeg ofte valgt å si dette rett ut i innledningen. Noe ala: "I denne oppgaven har jeg valgt å drøfte blablabla basert på teorier framsatt i boka "sitering er noe dritt" (Jackson, 2008).

Dette funker imidlertid bare hvis du har en bok du tar "hoved ideene" fra, og bare har direkte sitater fra andre bøker. Og hvis jeg har med direkte sitater fra hoved boka, så vil jeg selvfølgelig også gi referanse til dette i teksten, med sidetall.

Ps: Bare for å legge til så husker jeg ikke den faktiske måten å skrive referanser på, så parantesen var bare for å få fram poenget ;)

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke bruker direkte sitater i teksten, men hele ideer fra en bok, så har jeg ofte valgt å si dette rett ut i innledningen. Noe ala: "I denne oppgaven har jeg valgt å drøfte blablabla basert på teorier framsatt i boka "sitering er noe dritt" (Jackson, 2008).

Dette funker imidlertid bare hvis du har en bok du tar "hoved ideene" fra, og bare har direkte sitater fra andre bøker. Og hvis jeg har med direkte sitater fra hoved boka, så vil jeg selvfølgelig også gi referanse til dette i teksten, med sidetall.

Ps: Bare for å legge til så husker jeg ikke den faktiske måten å skrive referanser på, så parantesen var bare for å få fram poenget ;)

Nydelig, takk...:) Høres veldig greit ut å gjøre det sånn ja, falt meg ikke inn å bare nevne det så enkelt i innledninga. Nøyaktig hva jeg skal skrive i parantesene, når jeg vet hvor jeg skal plassere de, er vel det eneste jeg har kontroll på så langt... :ler:

Har i hvertfall blitt litt klokere i løpet av tråden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...