Rosalie Skrevet 21. mai 2009 #21 Skrevet 21. mai 2009 (endret) Kommer an på hvor våken man var da man skrev kontrakt. Hos oss sitter mange med skjegget i postkassa og overtid innbakt i lønna. Selv returnerte jeg den kontrakten overstrøket og erstattet med lovteksten fra Arbeidsmiljøloven, så jeg har overtidsbetalt for alt over 37,5 t/uke. En del av det avspaserer jeg, men det er svært begrenset hvor mye man rekker å avspasere, man skal jo ta ut ferie, også, resten tar jeg ut i lønn. Enten jeg avspaserer eller tar det ut i lønn får jeg naturligvis 50% overtidspåslag. EDIT: Og ja, jeg har samme grunnlønn som de med samme ansiennitet som meg, og som har overtid innbakt i lønna. Endret 21. mai 2009 av Wadjet
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #22 Skrevet 21. mai 2009 Hos oss skal alt avspaseres, ingen overtidsbetaling. En kan selvsagt ikke få begge deler. Avspaseringen må likevel tilpasses bemanningen på arbeidsplassen. Det er med en slik avtale viktig at arbeidsgiver passer på at bemanningen er såpass dårlig at avspasering ikke lar seg gjøre. Da får en i praksis ordningen med at overtid er innbakt i grunnlønna, hvilket burde være regelen på de fleste arbeidsplasser. En kan likevel inkludere et tak for hvor mye en kan pålegges å arbeide pr uke, men dette bør legges relativt høyt, for eksempel 80-100 timer pr uke, slik at fleksibilitet på arbeidsplassen sikres.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #23 Skrevet 21. mai 2009 Kommer an på hvor våken man var da man skrev kontrakt. Hos oss sitter mange med skjegget i postkassa og overtid innbakt i lønna. Selv returnerte jeg den kontrakten overstrøket og erstattet med lovteksten fra Arbeidsmiljøloven, så jeg har overtidsbetalt for alt over 37,5 t/uke. En del av det avspaserer jeg, men det er svært begrenset hvor mye man rekker å avspasere, man skal jo ta ut ferie, også, resten tar jeg ut i lønn. Enten jeg avspaserer eller tar det ut i lønn får jeg naturligvis 50% overtidspåslag. EDIT: Og ja, jeg har samme grunnlønn som de med samme ansiennitet som meg, og som har overtid innbakt i lønna. Er du stolt av at du utnytter og tyner din arbeidsgiver for penger???
Rosalie Skrevet 21. mai 2009 #24 Skrevet 21. mai 2009 Er du stolt av at du utnytter og tyner din arbeidsgiver for penger??? Jepp, jeg er skikkelig stolt over at jeg faktisk får det jeg har krav på og ikke lar arbeidsgiver utnytte meg.
Annikken Skrevet 21. mai 2009 #25 Skrevet 21. mai 2009 (endret) Er du stolt av at du utnytter og tyner din arbeidsgiver for penger??? Det er jo arbeidsgiveren som har godtatt kontraktsforslaget hennes. Endret: Og hun har jo endret kontrakten til det hun lovmessig har rett på. Endret 21. mai 2009 av Annikken
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå