Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I vårhalvåret er det høysesong på jobben og jeg har mye overtid, ingenting er direkte pålagt, men det er de ansattes ansvar å få jobben gjort innen fristene.

Kontrakten sier at jobbtiden er 37,5 timer i uka, alt over får vi overtidsgodtgjørelse (50% ekstra). Nå er det sånn at vi er pålagt å ha timelister, disse leveres inn hver måned. En perfekt måned er 150 timer.

Så hvis jeg har denne timelista (veldig forenklet selvfølgelig):

Uke 1: 40 timer (2,5 time overtid)

Uke 2: 48 timer (10,5 timer overtid)

Uke 3: 37,5 timer

Uke 4: 30 timer (7,5 timer avspasering)

otalt har jeg jobbet 155,5 timer og 13 timer overtid.

Og her kommer problemet: siden jeg har tatt en dag avspasering får jeg bare godtgjørelse for 5,5 timer overtid. Som da er 8,25 ordinære timer som jeg skal ha lønn for (5,5timer * 150%)

Hvis jeg derimot ikke hadde tatt avspaseringen før neste måned ville jeg fått kompensasjon for 13 timer overtid (19,5 ordinære timer) og ville da når måned 2 var over hatt 12 (19,5 -7,5) ordinære timer "til overs" for utbetaling.

Har de virkelig lov til å ta fra oss overtidsgodtgjørelsen på den måten?

Jeg mener at man skal ha overtidsgodtgjørelse for antall timer man har jobbet overtid uavhengig av avspasering.

Noen som har noen synspunkter???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid skjønt det slik at man tar enten overtiden som penger eller som avspassering. Dersom det er slik at du får 50% overtid, kan det jo ikke stemme at avspaseringen skal tas time for time. Da blir det i stedet slik at 1 overtidstime jobb er 1,5 time avspassering.

Skrevet
Jeg har alltid skjønt det slik at man tar enten overtiden som penger eller som avspassering. Dersom det er slik at du får 50% overtid, kan det jo ikke stemme at avspaseringen skal tas time for time. Da blir det i stedet slik at 1 overtidstime jobb er 1,5 time avspassering.

Da er vi enige :) godt å høre. Jeg blir så irritert på jobben...

Skrevet
Har de virkelig lov til å ta fra oss overtidsgodtgjørelsen på den måten?

Jeg mener at man skal ha overtidsgodtgjørelse for antall timer man har jobbet overtid uavhengig av avspasering.

Noen som har noen synspunkter???

Avspasering er godtgjørelse for overtid. Det er klar du ikke skal ha både penger og fri for å jobbe overtid - du får enten eller. Det får være grenser...

Skrevet
Avspasering er godtgjørelse for overtid. Det er klar du ikke skal ha både penger og fri for å jobbe overtid - du får enten eller. Det får være grenser...

Noen steder kan man velge en kombinasjon. Altså at man avspaserer time for time, og får tillegget utbetalt.

Dvs at hvis man en uke har jobbet 1 time overtid kan man ta ut en time avspasering og få utbetalt 50 % lønn for overtiden i tillegg.

Alternativet er jo som nevnt over å få 150% betalt for overtidstimene eller å avspasere 150% (en og en halv time avspasering per time overtid).

Skrevet

Jeg vet jo det at det er enten eller. for å formulere litt anderledes:

Hvis jeg jobber 7,5 timer overtid og tar avspasering i samme måned får jeg bare 7,5 timer avspasering. Hvis jeg tar avspasseringen neste måned får jeg 11,25 timer avspasering. De tar fra meg selve overtidsgodtgjørelsen hvis jeg tar avspaseringen samme måned.

Jeg er ikke alltid like flink til å forklare når jeg blir ivrig/irritert :)

Skrevet

Vi fikk velge, alt i fri (150%), alt i lønn eller blanding. 100%fri og 50%(tillegget) i utbetalt

Skrevet

Jeg er vandt til å ha det som TS. Hvis jeg visste at det kom til å bli mye overtid en måned passet jeg på at fridagene min ble skrevet opp som ferie, og ikke som avspasering. Avspaseringen tok jeg i måneder med liten/ingen overtid. Tror dette er en ganske vanlig måte å gjøre det på.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde det også slik som ts forklarer.

Veldig irriterende siden jeg hadde mye både overtid og flexi.

Vi "logget" inn og ut så hos oss ble det delt.

Jobbet vi under 1\2 t ekstra gikk det inn som flexi

Jobbet vi over 1\2 t ekstra gikk det på overtid.

Og en måtte selv passe på å "logge" riktig. For "logget" en ut på vanlig måte og hadde jobbet 3 t overtid gikk det automatisk til flexi.

Hadde en kollega som ikke skjønte seg på "loggingen" så hun tapte et år 210 t overtid.

Ved årsskifte kunne arbeidsgiver slette all flexi, uten å gi beskjed.

Merkelig system.

Fikk samme "greia" da arb.giver trekte meg 1\2 t lunsj i 9 mnd.

(skulle engentlig ha betalt lunsj siden vi jobbet i et yrke som ikke kunne "stikke av" 1\2 t i lunsjen.)

Men systemet sviktet helt og det ble ikke registrert.

Ble jo selvfølgelig mange timer på 9 mnd.

(2 1\2 t i uka *4uker *9 mnd = ca 90 t)

Dette "spiste opp overtid jeg hadde jobbet hele denne perioden.

Måtte krangle rimelig heftig for å få en gode som sto i kontrakten. Fikk til og med høre at jeg "bare kunne glemme dette og GI bedriften disse pengene" (?!)

Da jeg omsider fikk utbetalt fikk jeg "selvfølgelig" time for time.

Utgjorde over 13.000 på min lønn

(tapte ca 6500 siden vær eneste 1\2 t hadde blitt trekt av overtiden)

Tok jeg ut i fri, ble det trekt time for time uansett om det var fra flexi eller overtidskontoen.

(var mye overtid og flexi der,, hadde som regel over 300 t i året.

Og svært vanskelig å få tatt ut ferie på dette. Var bare to kollegaer på dette stedet. Skulle jeg ha fri måtte h*n jobbe ekstra)

Gjest Gjest_tatiana_*
Skrevet

Hos oss (staten) har vi flexitid. Hvis vi jobber mer enn 37.5 time (frivillig, ikke pålagt) en uke, så kan vi avspasere dette time for time.

Hvis vi derimot blir pålagt å jobbe overtid så kan vi få det utbetalt som lønn (og da med 50% ekstra) eventuelt avspasere med 50% mer tid.

Det er SVÆRT sjelden at ansatte hos oss blir pålagt å jobbe overtid. Vi har de og de arbeidsoppgavene som vi må gjøre, og derfor hender det at vi frivillig jobber overtid for å få arbeidsoppgavene gjort, men det er opp til oss å jobbe når vi vil så lenge vi er på kontoret i kjernetiden (kl. 9-14).

Skrevet (endret)

Virker som det er mange forskjellige overtidsordninger her.

Jeg håper dere kjenner arbeidsmiljølovens bestemmelser for dette?

Der står det at overtid bare kan avspaseres etter skriftlig avtale mellom arbeidstakeren og arbeidsgiveren, og den skal tas time mot time. Overtidstillegget skal uansett utbetales.

Arbeidstilsynet har gode forklaringer til disse spørsmålene.

Endret av Lilleba
Gjest Gjest
Skrevet

Så kravstore dere er i denne tråden! Er ikke ekstrainnsats for å få det til å gå rundt på jobben noe som skal forventes av arbeidstagerne uten at de skal få ekstra betaling eller avspasering for det?? Så lenge overtiden er innenfor det som er rimelig (inntil ca 10 (-20) timer pr uke), er det da ikke noe å snakke om!!

Skrevet

10 timer i uken blir fort 50 timer i året, det er mer enn en uke det

Gjest Gjest
Skrevet

Der står det at overtid bare kan avspaseres etter skriftlig avtale mellom arbeidstakeren og arbeidsgiveren, og den skal tas time mot time. Overtidstillegget skal uansett utbetales.

Min arb.giver ga blanke i slike regler. Jobbet over 300 timer ekstra i en 70% stilling. Min kollega hadde minst like mye og jobbet også 70%.

Ba om at vi enten fikk høyre % stilling på dette stedet eller en god vikar som kunne komme av og til. Men svaret ble NEI

Da vi etter mye "krangling" fikk en vikar vi kunne ringe, var det ei som hadde 0 erfaring og utroooolig treg å lære opp. (var mer redd for neglene sine en å jobbe.. og dette var på et kjøkken) Selv etter 1\2 år var hun ikke inn i rutinene.

Så kravstore dere er i denne tråden! Er ikke ekstrainnsats for å få det til å gå rundt på jobben noe som skal forventes av arbeidstagerne uten at de skal få ekstra betaling eller avspasering for det?? Så lenge overtiden er innenfor det som er rimelig (inntil ca 10 (-20) timer pr uke), er det da ikke noe å snakke om!!

Skal det IKKE være noe problem å jobbe overtid vær dag MÅ en ha lønn deretter også. Når en har rundt 120\130 kr t er IKKE overtid medberegnet inn i det.

En venn (jobb med IT) av meg får lønn på 800.000 da skjønner jeg at overtiden er "innbakt" i lønna.

Men IKKE når en har en lønn på rundt 200.000 til 250.000

50 t i året... og det skal en GI arbeidsgiver ???

Nåja i tillegg til de 300 t jeg "loggførte" mens jeg VAR på jobb, jobbet jeg minst like mye hjemmefra UTEN å skrive timer for det (Pga. dårlig tid på jobb til papirarbeidet) Angrer i dag på at jeg var så "dumsnil". Fikk ikke engang takk for det. Kun "drittslenging" av leder.

Skal en kunne GI bort overtid\flexy til arb.giver MÅ en ha en god lønn fra før som har "innbakt" slikt. Og ikke minst ha en arb.giver som virkelig setter pris på den jobben en gjør. At en blir respektert og mulighet til å ha en innteressant og utviklende jobb.

Skrevet

Og så er det oss som jobber i internasjonale firmaer, som har rare kontrakter som sier at vi ikke har rett på avspasering for overtid... verken penger eller avspasering.

Men det er en "uskreven regel" om at dersom vi jobber mye overtid, kan vi godt ta en halv eller hel dag fri som det passer oss, så lenge vi passer på prosjektene våre. Ikke så selvstendig stilling at det ville passet det som det norske lovverket sier om "leder eller særdeles selvstendig stilling", men så lenge pensjonsordning, frynsegoder og reisetillegg er såpass ok så gjør det meg egentlig ingen ting.

Gjest Gjest
Skrevet

Mange har tariffavtaler som regulerer dette annerledes.

Gjest Gjest
Skrevet

10 timer i uken blir 4-500 timer i året, men jeg synes ikke dette er så mye at det er noe en skal kreve overtidsbetaling for.

Skrevet
10 timer i uken blir 4-500 timer i året, men jeg synes ikke dette er så mye at det er noe en skal kreve overtidsbetaling for.

Arbeidsgiveren din er nok veldig glad for at du tenker slik, og skulle ønske at det var flere som deg. I de aller fleste jobber er ikke overtid noe som er medbergnet, og jeg ville nektet å jobbe så mye overtid uten kompensasjon. En halvtime nå eller da kan jeg gå med på, men ikke stort mer.

Nå har jeg en stilling hvor lønnen inkluderer overtid, men ville alikevell ikke funnet på å jobbe 125% uten å ta det ut i avspasering. Du er klar over at det blir 10 ekstra ferieuker på et år? Det er vel ingen som takker nei til ekstra ferieuker?

Gjest Gjest
Skrevet
Det er vel ingen som takker nei til ekstra ferieuker?

Om det trengs, er det da like naturlig at en bruker en eller to av ferieukene for å komme ajour på jobben. Dersom en kan ta ut ekstra ferieuker, viser det at det er for god bemanning på arbeidsplassen.

Skrevet

Hos oss skal alt avspasseres, ingen overtids betaling.

En kan selvsagt ikke få begge deler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...