Gjest fisk (TS) Skrevet 21. mai 2009 #21 Skrevet 21. mai 2009 Tusen takk for svar og oppklaringer! Jeg skal anbefale min samboer og ta en tlf til NAV, for å få et klart svar fra dem også. Det med et barn registrert hos hver var en god ide! Vi har ikke felles barn, så da har han i så fall rett på skatteklasse 2 slik jeg forstår det. Men han er jo ikke enslig...har han fortsatt rett på sk.kl 2 da? Min samboer tjener mer en mora, så en slags bidragsordning mellom dem i alle tilfelle kommer det nok til å bli. Det synes både jeg og samboer er rett og rimelig. Men at mora heler tiden "krever" penger av han, synes jeg ingenting om. Så da er det greit å vite hva loven sier, og så ta det derifra.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #22 Skrevet 21. mai 2009 Det med et barn registrert hos hver var en god ide! Vi har ikke felles barn, så da har han i så fall rett på skatteklasse 2 slik jeg forstår det. Men han er jo ikke enslig...har han fortsatt rett på sk.kl 2 da? Ja, så lenge dere ikke er gift, og ikke har felles barn.
Gjest may christine Skrevet 12. desember 2011 #23 Skrevet 12. desember 2011 Ser at dette er en gammel tråd, men skriver fordet. Meg og min eksmann gikk fra hverandre og barnefordelingen ble da 60% til meg og 40 til han. Vi har tre barn og jeg hadde to adressert til meg. Jeg er ikke feilfri og mistet omsorgen og han fikk de 100%. Det har gått 5 år og de har vært hos meg jevnlig annen hver helg nå å hver onsdag. Jeg betaler barnebidrag. Episoden med barnevern og alt er forbi for tre år siden, men far nekter meg fortsatt omsorg selv om alt er på mitt rene. Så plutselig nå skal jeg ha de 50-50, men han vil ikke si fra seg omsorgen og bostedsadressen til barna. Kun fordi han behøver pengene - på seg selv og ikke ungene som må gå i skitne og utbrukt tøy. Jeg går på arbeidsavlkaringspenger som vil si en utbetaling i måneden på ca 11-12000kr i måneden. Mitt dillemma er jo åssen jeg skal ha råd til å ha ungene, kjøpe klær som de trenger, sko og mat og div aktiviteter når far bare skal sitte å bruke bidragene på seg selv. Jeg vil for alt i verden ha tilbake ungene mine, men hvor er mine rettigheter på barnebidrag mm? Jeg mener jo vi skal dele likt og jeg vil selvfølgelig ha omsorgen tilbake på meg for å kunne føle meg som en "ekte" mor igjen. Har vært ei lang tøff tid med mye motgang fra hans side, så hva skal jeg gjøre? Han skal ha en advokat til å skrive samværsavtalen, men jeg er redd for å skrive under når den kommer i tilfelle det ligger noe bak. Noen der som har opplevd lignende å hva skal jeg gjøre for å få mine rettigheter tilbake? Hilsen en maktesløs mor. På forhånd takk
Gjest sliten og lei Skrevet 12. desember 2011 #24 Skrevet 12. desember 2011 Ser at dette er en gammel tråd, men skriver fordet. Meg og min eksmann gikk fra hverandre og barnefordelingen ble da 60% til meg og 40 til han. Vi har tre barn og jeg hadde to adressert til meg. Jeg er ikke feilfri og mistet omsorgen og han fikk de 100%. Det har gått 5 år og de har vært hos meg jevnlig annen hver helg nå å hver onsdag. Jeg betaler barnebidrag. Episoden med barnevern og alt er forbi for tre år siden, men far nekter meg fortsatt omsorg selv om alt er på mitt rene. Så plutselig nå skal jeg ha de 50-50, men han vil ikke si fra seg omsorgen og bostedsadressen til barna. Kun fordi han behøver pengene - på seg selv og ikke ungene som må gå i skitne og utbrukt tøy. Jeg går på arbeidsavlkaringspenger som vil si en utbetaling i måneden på ca 11-12000kr i måneden. Mitt dillemma er jo åssen jeg skal ha råd til å ha ungene, kjøpe klær som de trenger, sko og mat og div aktiviteter når far bare skal sitte å bruke bidragene på seg selv. Jeg vil for alt i verden ha tilbake ungene mine, men hvor er mine rettigheter på barnebidrag mm? Jeg mener jo vi skal dele likt og jeg vil selvfølgelig ha omsorgen tilbake på meg for å kunne føle meg som en "ekte" mor igjen. Har vært ei lang tøff tid med mye motgang fra hans side, så hva skal jeg gjøre? Han skal ha en advokat til å skrive samværsavtalen, men jeg er redd for å skrive under når den kommer i tilfelle det ligger noe bak. Noen der som har opplevd lignende å hva skal jeg gjøre for å få mine rettigheter tilbake? Hilsen en maktesløs mor. På forhånd takk
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2011 #25 Skrevet 12. desember 2011 Ser at dette er en gammel tråd, men skriver fordet. Meg og min eksmann gikk fra hverandre og barnefordelingen ble da 60% til meg og 40 til han. Vi har tre barn og jeg hadde to adressert til meg. Jeg er ikke feilfri og mistet omsorgen og han fikk de 100%. Det har gått 5 år og de har vært hos meg jevnlig annen hver helg nå å hver onsdag. Jeg betaler barnebidrag. Episoden med barnevern og alt er forbi for tre år siden, men far nekter meg fortsatt omsorg selv om alt er på mitt rene. Så plutselig nå skal jeg ha de 50-50, men han vil ikke si fra seg omsorgen og bostedsadressen til barna. Kun fordi han behøver pengene - på seg selv og ikke ungene som må gå i skitne og utbrukt tøy. Jeg går på arbeidsavlkaringspenger som vil si en utbetaling i måneden på ca 11-12000kr i måneden. Mitt dillemma er jo åssen jeg skal ha råd til å ha ungene, kjøpe klær som de trenger, sko og mat og div aktiviteter når far bare skal sitte å bruke bidragene på seg selv. Jeg vil for alt i verden ha tilbake ungene mine, men hvor er mine rettigheter på barnebidrag mm? Jeg mener jo vi skal dele likt og jeg vil selvfølgelig ha omsorgen tilbake på meg for å kunne føle meg som en "ekte" mor igjen. Har vært ei lang tøff tid med mye motgang fra hans side, så hva skal jeg gjøre? Han skal ha en advokat til å skrive samværsavtalen, men jeg er redd for å skrive under når den kommer i tilfelle det ligger noe bak. Noen der som har opplevd lignende å hva skal jeg gjøre for å få mine rettigheter tilbake? Hilsen en maktesløs mor. På forhånd takk Det med barnevernet vil henge med deg resten av livet. Det er temmlig sikkert at du aldri blir likestilt igjen. Du er i samme situasjon som mange fedre ang.det med 50/50,40/60 og bosted hos den andre forelder. Er en vanskleig situasjon men kjenner til den. At du eller andre sliter økonimisk har ingen betydning at du ikke skal forsørge dine barn med det samme som far når du har de like mye. Klart du ikke stoler på hans advokat, det har ikke jeg gjort heller sp du trenger også advokat til de avtaler. Sier bare velkommen i "mannsbåten" når det gjelder å vinne fram med like mulighter som en andre og reserve forelder. Håper noen kvinner som leser dette har empati for slik det er i dag når det er n kvinne som deg som ikek når fram.
Sophie-Ann Skrevet 12. desember 2011 #26 Skrevet 12. desember 2011 Har far ny samboer? Har han barn med samboeren? 50/50 samvær og delt omsorg er to forskjellige ting. Jeg ville gått for 50/50 samvær først, og sett hvordan det gikk. Dette fordrer at dere bor i nærheten av hverandre og har et godt samarbeid. Man skal i utgangspunktet ikke betale bidrag ved 50/50, men hvis den ene parten tjener mer enn den andre, kan det uløse bidrag. Sjekk NAV sin kalkulator. Har man 50/50 samvær, får man ikke dobbel barnetrygd eller stønad til barnetilsyn. Altså man får ikke noen stønader, så jeg skjønner ikke helt hvilke penger han snakker om. Få til en møte på FV-kontoret og få hjelp av dem til å sette opp en ny samværsavtale.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2011 #27 Skrevet 12. desember 2011 Har far ny samboer? Har han barn med samboeren? 50/50 samvær og delt omsorg er to forskjellige ting. Jeg ville gått for 50/50 samvær først, og sett hvordan det gikk. Dette fordrer at dere bor i nærheten av hverandre og har et godt samarbeid. Man skal i utgangspunktet ikke betale bidrag ved 50/50, men hvis den ene parten tjener mer enn den andre, kan det uløse bidrag. Sjekk NAV sin kalkulator. Har man 50/50 samvær, får man ikke dobbel barnetrygd eller stønad til barnetilsyn. Altså man får ikke noen stønader, så jeg skjønner ikke helt hvilke penger han snakker om. Få til en møte på FV-kontoret og få hjelp av dem til å sette opp en ny samværsavtale. En kommetar: Det betales ikke vanlig barenebidrag ved delt bosted men kun ved samvær bosted 50/50. Dette er ikke det sammen obs obs. Ved delt bosted brukes som heter nettobidrag og er et helt annet system. Da kan ikke NAVs kalulator brukes. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder/lenkeliste/Veiledning/Merknader+til+det+beregnede+bidragsbel%C3%B8pet.90692.cms Delt bosted for samme barn Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget. Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå