Gjest fisk Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Hei! Jeg har ofte lurt på en ting: Om 2 skilte foreldre har avtalt 50/50 samvær for barna sine, burde de ikke også ha delt omsorg? Jeg har en samboer med barn fra før, og barna bor hos oss 50%. Moren til barna forlanger at han skal stille opp og ta ansvar for alt praktisk vedr. barna, på lik linje med henne. Skal det foregå noe i fars samværsuke, er det utelukkende hans ansvar (foreldremøter, legetimer, skoleutflukter osv). Dette mener jeg også er rimelig. Det jeg derimot mener er urimelig, er at far kun er en "samværsforelder" når de i praksis har delt omsorg. Moren kjøper riktignok de fleste inne-klærne til barna, men alt av yttertøy, sko, fritidsutsyr, legeregninger osv deler de på. I tillegg kjøper vi endel klær til de selv, gir de lommepenger og betaler busskort. Så da lurer jeg på: Hva betyr det å ha hovedomsorgen i dette tilfellet? Er det vanlig å ha 50/50 samvær, men ikke delt omsorg?
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 50/50 er det samme som delt omsorg. For at en ska ha hovedomsorgen må den forelderen ha barna mer en den som har samvær. Kan dette gå på at barna har bostedsadresse hos henne? Den praktiske betydningen av det har med skatt og fradrag for barnepass. Ved delt omsorg har man skatteklasse to og fradragene annethvert år. Har selv delt omsorg for et barn. Regner oss begge slik sett som aleneforeldre og omsorgspersoner. Vi deler alle utgifter, men kjøper inn inneklær hver for oss. Barnet vårt har fast adresse hos meg, så vi må selv sørge for at fradrag og skateklasse blir riktig de årene det ikke er jeg som skal ha fordelene. Men jeg får bidrag, pga lønnsdifferansen oss i mellom. Begge får barnebidrag.
Gjest fisk Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 50/50 er det samme som delt omsorg. For at en ska ha hovedomsorgen må den forelderen ha barna mer en den som har samvær. Virkelig? Dette var nytt for meg. Her har moren hovedomsorgen, og får alle tilskudd, skattefordeler og fradrag. I tillegg mottar hun barnebidrag fra min samboer. Både samværet og hovedomsorgen er nedfelt i en bidragsavtale (som de har laget selv, med utgangspunkt i et skjema de fant på nettet). Men han er ikke enig i at hun skal ha hovedomsorgen, fordi det er ikke det som blir praktisert, men han tror ikke han har noe å stille opp med i forhold til lovverket. Du sier at du mottar bidrag pga lønnsforskjellen. Hvordan regnet dere ut hvor mye? Gikk dere etter NAV's bidragskalkulator? Vil det si at min samboer kan kreve halve barnetrygden og skatteklasse 2 annenhvert år? Med loven i hånd?
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Hei! Jeg har ofte lurt på en ting: Om 2 skilte foreldre har avtalt 50/50 samvær for barna sine, burde de ikke også ha delt omsorg? Jeg har en samboer med barn fra før, og barna bor hos oss 50%. Moren til barna forlanger at han skal stille opp og ta ansvar for alt praktisk vedr. barna, på lik linje med henne. Skal det foregå noe i fars samværsuke, er det utelukkende hans ansvar (foreldremøter, legetimer, skoleutflukter osv). Dette mener jeg også er rimelig. Det jeg derimot mener er urimelig, er at far kun er en "samværsforelder" når de i praksis har delt omsorg. Moren kjøper riktignok de fleste inne-klærne til barna, men alt av yttertøy, sko, fritidsutsyr, legeregninger osv deler de på. I tillegg kjøper vi endel klær til de selv, gir de lommepenger og betaler busskort. Så da lurer jeg på: Hva betyr det å ha hovedomsorgen i dette tilfellet? Er det vanlig å ha 50/50 samvær, men ikke delt omsorg? Jeg forstår problemstillingen. Dessverre er det slik at det fortsatt vil være en liten økonomisk fordel for bostedsforelder å ikke akseptere felles omsorg selv om det er 50% samvær. Felles omsorg behøver ikke være 50/50, og 50/50 behøver ikke være felles omsorg. Hadde jeg vært dere vil jeg valgt å ligge lavt en liten stund til uten å lage for mye støy. Et nytt lovforslag er på trappene hvor det vurderes å åpne for felles omsorg ved dom (eller er det 50/50 det åpnes for ?). Uansett hva lovforslaget tilsier vil det om det går gjennom medføre at det blir lettere å få gjennom felles omsorg. Ettersom dere som har 50% samvær betaler vesentlig mer enn dere ihht loven er pålagt, ser jeg det som sansynlig at dere lettere vil få felles omsorg ved dom (om det er dette det nye forslaget vil gå ut på). Selv har jeg vært både samværsforelder, bostedsforelder og praktisert felles omsorg, Selv om ikke forskjellen er like stor som for noen år tilbake, så er det en økonomisk fordel å være bostedsforelder. Noen foreldre velger imidlertid å akseptere 50% samvær om det kan meføre mindre konfliktnivå samtidig som barn får en mulighet til samvær de ellers ikke ville hatt. Jeg har stor forståelse for at en del foreldre med denne vinklingen velger å akseptere 50/50 uten å få felles omsorg. Men at det er riktig synes jeg ikke. I teorien (men ikke i praksis om, det har vært praktisert 50/50 i lengre tid) vil bostedsforelder fortsatt kunne flytte med barna så langt at de sjeldent treffer samværsforelder. Bostedsforelder vil fortsatt kunne bestemme barnehage/skole helt alene. Bostedsforelder vil fortsatt få alle økonomiske støtteordninger for seg selv. Bostedsforelder vil fortsatt kunne trenere samvær slik mange barn dessverre opplever. Men til og med politikerene og de mest ekstreme fagfolkene ser nå at dagens lovverk er til større ulempe enn fordel for barna. Derfor vil både barna og dere tjene på å bite tenna litt sammen enda en stund.
Gjest brutal_mann Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 En skal da for pokker ikke betale bidrag ved en 50/50 ordning! Hurra for likestillingen...
Gjest nyskilt Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Det er nå tre momenter i det hele: Det heter delt bosted - og der er det bare en mulighet, nemlig 50/50. Da har man krav på å dele barnetrygden, og skatteklasse 2 hvert sitt år. Når man har delt bosted kan ingen av foreldrene ta barnet med og flytte, uten den andres samtykke. Barnet kan ha folkeregistrert adresse hos én av foreldrene. Tidligere måtte man melde flytting for barnet for å få skattefordelen. Det slipper man nå, man kan bare vise til avtalen man har gjort om at man skal ha den hvert sitt år. Samvær kan avtales med en annen fordeling enn 50/50, selv om man har delt bosted. Bidrag regnes ut fra samværsfordeling. Mitt barn har f.eks. adresse hos far (pga. skolekretsen), vi har delt bosted, men jeg har 60% samvær. Litt komplisert, såpass komplisert at ikke Nav sjøl har klart å skjønne alt dette og gi oss barnetrygden slik vi skal ha den.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 En skal da for pokker ikke betale bidrag ved en 50/50 ordning! Hurra for likestillingen... Jo det skal man - til hverandre. I praksis betaler da den som tjener mest mellomlegget til den andre. Og hvis du mener dette er urettferdig for menn, kommer det i så fall av at menn tjener mer enn kvinner. Hurra for likestillingen....
Gjest brutal_mann Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Jo det skal man - til hverandre. I praksis betaler da den som tjener mest mellomlegget til den andre. Og hvis du mener dette er urettferdig for menn, kommer det i så fall av at menn tjener mer enn kvinner. Hurra for likestillingen.... Da skal alle støøteordninger og skattefordeler også deles likt!
Lovis Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Da skal alle støøteordninger og skattefordeler også deles likt! Men det gjøres det også. Skattefordeler annenhvert år og delt barnetrygd. Andre støtteordninger er det ikke for delt omsorg.
thumbalina Skrevet 19. mai 2009 #10 Skrevet 19. mai 2009 Det er nå tre momenter i det hele: Det heter delt bosted - og der er det bare en mulighet, nemlig 50/50. Da har man krav på å dele barnetrygden, og skatteklasse 2 hvert sitt år. Når man har delt bosted kan ingen av foreldrene ta barnet med og flytte, uten den andres samtykke. Barnet kan ha folkeregistrert adresse hos én av foreldrene. Tidligere måtte man melde flytting for barnet for å få skattefordelen. Det slipper man nå, man kan bare vise til avtalen man har gjort om at man skal ha den hvert sitt år. Samvær kan avtales med en annen fordeling enn 50/50, selv om man har delt bosted. Bidrag regnes ut fra samværsfordeling. Mitt barn har f.eks. adresse hos far (pga. skolekretsen), vi har delt bosted, men jeg har 60% samvær. Litt komplisert, såpass komplisert at ikke Nav sjøl har klart å skjønne alt dette og gi oss barnetrygden slik vi skal ha den. Spørsmål til denne ordningen: Har det noe å si om begge parter er gift på nytt på hver sin kant? påvirker sivilstatus bidraget?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Spørsmål til denne ordningen: Har det noe å si om begge parter er gift på nytt på hver sin kant? påvirker sivilstatus bidraget? Det kan ha noe å si om man har ny samboer. Om man er gift eller ikke, spiller ingen rolle, men deler man hus med noen, blir bidragsevnen høyere. Det kan derfor bety noe for den som tjener lite. Ny samboers inntekt har ikke noe å si. Ved 50/50 er det gjensidig bidragsplikt, så det betyr noe for begge parter.
thumbalina Skrevet 19. mai 2009 #12 Skrevet 19. mai 2009 Det kan ha noe å si om man har ny samboer. Om man er gift eller ikke, spiller ingen rolle, men deler man hus med noen, blir bidragsevnen høyere. Det kan derfor bety noe for den som tjener lite. Ny samboers inntekt har ikke noe å si. Ved 50/50 er det gjensidig bidragsplikt, så det betyr noe for begge parter. Ok, så det er husholdningens samlede inntekt som det regnes med her? Mye å holde styr på her....
Gjest regine ii Skrevet 19. mai 2009 #13 Skrevet 19. mai 2009 Ok, så det er husholdningens samlede inntekt som det regnes med her? Mye å holde styr på her.... nei, det er det ikke. det er kun forelddrenes egen inntekt (+ evt stønader) som teller med. I noen tilfeller har ikke samværsforelder hatt bidragsevne, og da kan vedk. få dette ved å dele husholdning med en annen voksen person = bidraget kan øke noe. Dersom omsorgsforelder får samboer forsvinner stønadene etter ca 1 år, og da kan det igjen bli aktuelt med forhøyet bidrag fra samværsforelder fordi det offentlige ikke lenger bidrar . Så lenge det kommer en ekstra barnetrygd og evt. annen støtte, så legges dette til bidragsmottakersinntekt, og kommer dermed samværsforelder og til gode i bidragsberegningen. Dersom de har 50/50 vil det kun bli snakk om bidrag der inntektsforskjellene er store mellom partene, da vil den som har høyest inntekt kunne pålegges å betale noe til den andre. Dette henger jo sammen med prinsippene for dagens bidragssordning: begges inntekt skal legges til grunn. nye samboere eller ektefeller har ingenting å si - det er ikke de som skal forsørge barna!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #14 Skrevet 19. mai 2009 Så lenge det kommer en ekstra barnetrygd og evt. annen støtte, så legges dette til bidragsmottakersinntekt, og kommer dermed samværsforelder og til gode i bidragsberegningen. Jeg tror ikke støtte til barnetilsyn legges ikke til i inntekten, den trekkes fra i underholdskostnaden.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #15 Skrevet 19. mai 2009 Det er nå tre momenter i det hele: Det heter delt bosted - og der er det bare en mulighet, nemlig 50/50. Da har man krav på å dele barnetrygden, og skatteklasse 2 hvert sitt år. Når man har delt bosted kan ingen av foreldrene ta barnet med og flytte, uten den andres samtykke. Barnet kan ha folkeregistrert adresse hos én av foreldrene. Tidligere måtte man melde flytting for barnet for å få skattefordelen. Det slipper man nå, man kan bare vise til avtalen man har gjort om at man skal ha den hvert sitt år. Samvær kan avtales med en annen fordeling enn 50/50, selv om man har delt bosted. Bidrag regnes ut fra samværsfordeling. Mitt barn har f.eks. adresse hos far (pga. skolekretsen), vi har delt bosted, men jeg har 60% samvær. Litt komplisert, såpass komplisert at ikke Nav sjøl har klart å skjønne alt dette og gi oss barnetrygden slik vi skal ha den. Om det heter "delt bosted" synes jeg myndighetene blander uttrykkene enormt. De snakker jo om omsorgsforelder og samværsforelder. Om de når har innført begrepet delt bosted betyr det slik jeg forstår deg at det også er felles omsorg. Men det er det altså ikke ifølge deg fordi myndighetene ikke benytter et slikt begrep. Da er det altså fortsatt bostedsforelder og samværsforelder selv om det praktiseres delt bosted med 50/50. Enda værre blir det når det praktiseres "delt bosted" med 60/40 fordeling. For fortsatt er det bare en forelder som kan være omsorgsforelder og en som er samværsforelder. Men den forelderen barnet har 40% samvær med kan godt være omsorgsforelder (og den barnet er mest hos kan være samværsforelder). Om myndighetene når innfører et nytt begrep som relaterer seg til bosted fremfor omsorg, må omsorgsrollen også omdefineres. Hvis ikke vil de føringer de legger for begrepene skape kaotiske tilstander mht bosted om omsorgsdefinisjoner.
Gjest fisk Skrevet 20. mai 2009 #16 Skrevet 20. mai 2009 Delt omsorg... Delt bosted.... Delt samvær (eller 50/50).... Jeg er ihvertfall forvirret! Kan alle varianter medføre bidragsplikt for den som tjener mest? Skal i såfall NAVs bidragskalkulator benyttes for å regne ut bidraget? Hva menes med gjensidig bidragsplikt, og når er evt det aktuelt? Og om det blir beregnet bidrag fra den ene til andre, skal de fortsatt dele på utgifter for barnet (fritidsaktiviteter, klær o.l)?
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #17 Skrevet 20. mai 2009 Delt omsorg... Delt bosted.... Delt samvær (eller 50/50).... Jeg er ihvertfall forvirret! Kan alle varianter medføre bidragsplikt for den som tjener mest? Skal i såfall NAVs bidragskalkulator benyttes for å regne ut bidraget? Hva menes med gjensidig bidragsplikt, og når er evt det aktuelt? Og om det blir beregnet bidrag fra den ene til andre, skal de fortsatt dele på utgifter for barnet (fritidsaktiviteter, klær o.l)? Alle varianter kan medføre bidragsplikt. Ved delt bosted har man bidragsplikt til hverandre. Utgiftsdelingen er avhengig av om man har delt bosted eller "bare" samvær. Ved delt bosted deler man alle utgifter, og alle stønader (ekstra barnetrygd og skatteklasse 2, men bare hvis man har rett til det, med ny samboer har dere ikke det). Ved samvær får bostedsforelder alle stønadene, men må til gjengjeld dekke utgifter alene, bortsett fra mat, helse og fritid under samværet.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #18 Skrevet 20. mai 2009 Virkelig? Dette var nytt for meg. Her har moren hovedomsorgen, og får alle tilskudd, skattefordeler og fradrag. I tillegg mottar hun barnebidrag fra min samboer. Både samværet og hovedomsorgen er nedfelt i en bidragsavtale (som de har laget selv, med utgangspunkt i et skjema de fant på nettet). Men han er ikke enig i at hun skal ha hovedomsorgen, fordi det er ikke det som blir praktisert, men han tror ikke han har noe å stille opp med i forhold til lovverket. Du sier at du mottar bidrag pga lønnsforskjellen. Hvordan regnet dere ut hvor mye? Gikk dere etter NAV's bidragskalkulator? Vil det si at min samboer kan kreve halve barnetrygden og skatteklasse 2 annenhvert år? Med loven i hånd? Vi har satt opp alle avtaler offentlig. Ingenting er gjort bare mellom oss, dette for at det skulle bli rett for alle parter. Hadde det vært mulig å ha 50/50 ordning og få støtte så hadde jeg vist om det! (Forbehold om at de kan ha endret regler siden.) Jeg sto i en svært dårlig økonomisk situasjon ved bruddet. Det eneste jeg hadde rett på var barnebidrag og barnetrygd. NAV selv oppfordret meg neste til å sette 60/40 på papiret bare for at jeg skulle kunne få støtte. Barnet står som bosatt hos meg, og jeg kan fritt flytte uten den andres underskrift. Vi har latt NAV ta seg av utregning av bidrag, og ordner betalingen via dem. Fant det mest ryddig. Jeg vil anbefale din samboer til å ta seg en prat med NAV, uforpliktende. Sier de det samme som meg, så bør han prate med moren, se om de kan løse ting alene seg i mellom. Han kan selvfølgelig søke barnetrygd med bakgrunn på avtalen, men det vil fort kunne få konsekvenser for henne... Støtter ikke det hun har gjort, bare å heve seg over og gjøre ting ryddig. Ja han skal og ha rett på skatteklasse 2 annethvert år. Er det to barn de har? I safall er det ofte naturlig at foreldrene står med et barn hver bosatt hos seg, og begge får fordelene hvert år. Håper dette klarer opp noe :-)
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #19 Skrevet 20. mai 2009 NB! TS: din samboer har ikke krav på skatteklasse 2 hvis dere har felles barn. Har dere ikke felles barn, har samboeren din krav på klasse 2 annethvert år. Har ikke orket å lese alle innleggene, men generelt så skal ikke din samboer betale bidrag til barnas mor hvis dere praktiserer delt omsorg/50-50%, med mindre det er veldig stor inntektsforskjell mellom din samboer og barnas mor. Foreldrefradraget skal også deles. Det viktige for deg, er at du ikke har forsørgeransvar for samboers særkullsbarn. Din sambier må selv dekke disse kostnadene, f.eks ved å betale en høyere andel av fellesutgifter til hus/hjem.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2009 #20 Skrevet 21. mai 2009 Jeg sysnes det er rart at myndighetene legger så mange hindringer for delt omsorg/bosted/samvær/50-50. Ingen omsorgsløsning øker raskere enn dette og mye tyder på at loven legger til grunn en slik ordning om noen år. Likevel gjøres det ingenting fra myndighetene for å forenkle regelverket eller beskrivelsen av ordningene. Isteden virker det som om myndighetene forsøker å motarbeide de barn og foreldre som velger en slik ordning. Det ser vi ikke minst når NAV går ut og anbefaller å skrive 60/40 slik et innlegg ovenfor beskriver. Myndighetene må følge med og gjøre hjemmeleksa si. Delt omsorg/bosted/samvær/50-50 har kommet for å bli, og vil sansynligvis vokse raskt til å bli den mest brukte omsorgsformen. Da må de også legge til rette for at barn og foreldre kan velge en slik løsning fremfor å trenere løsningen hos NAV eller Barne- og Familiedepartementet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå