Gå til innhold

Teit spørsmål om bil

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hvis jeg og samboer blir enige om at vi trenger 2 biler, pga jobb/barn - logistikk, og hvis vi blir enige om at vi skal kjøpe hver vår bil og betale alt av kostnader selv, da kan vel ikke samboer komme og kreve at jeg skal kjøpe den bilen han mener jeg skal kjøpe?

Han kommer sikkert til å kjøpe seg en BMW, mercedes, Volvo eller Audi, mens jeg har lyst på en el-bil. Grunnen til at jeg har lyst på en el-bil er at jeg har kun 1 km til barnehagen, 3 km til jobb, 1 km til butikksenter og treningslokale. Det er kjempedyrt å parkere på jobb. Jeg har ikke spesielt god råd. Med el-bil er det lav årsavgift, lave driftsutgifter, gratis parkering. Samboer synes det er "totalt urealistisk" med el-bil, bl.a. lurer han på hvordan vi skal kunne komme oss på skitur om vinteren hele familien, eller besøke mora hans som bor 2 timers kjøring unna.

Med mora hans så tenker jeg at jeg kan ta toget med våre minste barn, så kan han kjøre bil med sine største barn, det er uansett bare noen få ganger i året. Skiturer er forsåvidt sjeldent det også, og det går busser til skiløypa.

Han kan få låne el-bilen så mye han vil, til by-kjøring, men han har lang reisevei til jobb, så skjønner at han ikke vil bruke el-bil på landeveien. Men han mener at hvis jeg kjøper el-bil, må han kjøpe 7 seter for at hele familien skal få plass når vi skal til mora hans (!!!), men hvorfor skal jeg kjøpe bensinbil fordi han skal ha plass til hele barneflokken i bilen et par ganger i året? Hvordan skal jeg forholde meg til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener han virkelig at dere skal kjøre to biler om dere skal på langtur? Etter min mening er det mest praktiske i en familie at man har en stor bil man kan bruke til langkjøring og hvis hele familien skal være med, og en liten bil som kan brukes til bykjøring. Sånn kommer vi til å gjøre det når vi etterhvert skulle trenge mer enn en bil, men nå har vi også felles økonomi.

Når dere nå har adskilt økonomi synes jeg uansett ikke at han kan klage over at han må ta større deler av utgiftene, når grunnen til dette er at han har barn fra før. Jeg synes du har svært gode argumenter for å kjøpe el-bil, og ville ikke gått med på å måtte ta de større utgiftene med en bensinbil fordi dere evt. skulle trenge å bruke begge bilene for å dra til mammaen hans et par ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp elbil med god samvittighet du, så får ungene hans luft å puste i, når de blir voksne. Elhybrid kan kanskje også være et alternativ, men jeg vet ikke hvordan det forholder seg til avgifter og parkering med dem.

Det er uansett uklokt å basere bilvalget sitt på fire-seks ekstraordinære turer i året. Der kan rent-a-wreck og kollektivtrafikk være et alternativ, hvis det blir stor prisforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det var da svært så mange problemstillinger det skal oppstå med dette bilkjøpet da...

Ærlig talt så synes jeg hele problemstillingen blir litt fjern med "min" og "din" bil når dere lever sammen i et samliv. Jeg synes at du skal kjøpe en el-bil og at han skal kjøpe en 7-seter. Det virker da svært så upraktisk at dere skal kjøre to ganger hver gang hele familien skal ut på tur. Og en elbil kommer dere nå ganske greit rundt med den også, er det ikke 10-15 mil man kommer seg før bilen må lades? Så sant vi ikke snakker om lange bilturer så kommer dere like greit rundt omkring med en elbil som med en annen typisk konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det var da svært så mange problemstillinger det skal oppstå med dette bilkjøpet da...

Ærlig talt så synes jeg hele problemstillingen blir litt fjern med "min" og "din" bil når dere lever sammen i et samliv. Jeg synes at du skal kjøpe en el-bil og at han skal kjøpe en 7-seter. Det virker da svært så upraktisk at dere skal kjøre to ganger hver gang hele familien skal ut på tur. Og en elbil kommer dere nå ganske greit rundt med den også, er det ikke 10-15 mil man kommer seg før bilen må lades? Så sant vi ikke snakker om lange bilturer så kommer dere like greit rundt omkring med en elbil som med en annen typisk konebil.

TS

Joda, men han synes vel det er urettferdig at han skal betale for en ny, dyr 7 seter alene, mens jeg slipper billig unna med en el-bil. Et alternativ er at jeg sponser den 7 seteren og ikke kjøper bil til meg selv, men da har jeg problemet med både å rekke barnehage og jobb, og jeg kjenner samboer såpass godt at jeg vet han kommer til å forvente at jeg henter/bringer ofte, selv om vi avtaler at han skal gjøre det, siden han har bil. Jeg vil gjerne ha en bil selv, for ikke å være avhengig av å spørre om å få låne hans hele tiden. Det er jo slik at hans behov går foran mine behov så lenge bilen er hans og de store barna skal fraktes hit og dit. En el-bil vil være helt perfekt til mitt bruk og til min lommebok:)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de avstandene du har i det daglige, trenger dere ikke mer enn en bil. Dere får investere i sykkel med sykkelvogn i tillegg til en 7-seter, så får du både frisk luft og logistikken til å gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med de avstandene du har i det daglige, trenger dere ikke mer enn en bil. Dere får investere i sykkel med sykkelvogn i tillegg til en 7-seter, så får du både frisk luft og logistikken til å gå opp.

Det tenkte jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
TS

Joda, men han synes vel det er urettferdig at han skal betale for en ny, dyr 7 seter alene, mens jeg slipper billig unna med en el-bil. Et alternativ er at jeg sponser den 7 seteren og ikke kjøper bil til meg selv, men da har jeg problemet med både å rekke barnehage og jobb, og jeg kjenner samboer såpass godt at jeg vet han kommer til å forvente at jeg henter/bringer ofte, selv om vi avtaler at han skal gjøre det, siden han har bil. Jeg vil gjerne ha en bil selv, for ikke å være avhengig av å spørre om å få låne hans hele tiden. Det er jo slik at hans behov går foran mine behov så lenge bilen er hans og de store barna skal fraktes hit og dit. En el-bil vil være helt perfekt til mitt bruk og til min lommebok:)

TS

Har dere helt delt økonomi? I og med at du skal betale for din bil og han for sin? Er ikke det helt utrolig upraktisk når man har barn sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sykkel og sykkelvogn er helt ypperlig, men nå har vi noe som heter vinter her.

siden dere har adskilt økonomi så hadde jeg kjøpt det som passet min lommebok og mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
TS

TS

Hva om du heller kjøper en 7-seter og han kjøper el-bil, så kan dere byttelåne så ofte dere vil?

Jeg skjønner godt at han synes det er litt urettferdig hvis han skal betale 5-600.000 for en bil til familien, mens du slipper unna med 200.000 for en el-bil som bare er til deg selv.

En rimelig løsning kunne f.eks vært at du betalte en tredel av 7-setern og at han betalte en tredel av elbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva om du heller kjøper en 7-seter og han kjøper el-bil, så kan dere byttelåne så ofte dere vil?

Jeg skjønner godt at han synes det er litt urettferdig hvis han skal betale 5-600.000 for en bil til familien, mens du slipper unna med 200.000 for en el-bil som bare er til deg selv.

En rimelig løsning kunne f.eks vært at du betalte en tredel av 7-setern og at han betalte en tredel av elbilen.

TS

Han har nok penger på konto til å kjøpe en 7 seter i morgen den dag. Jeg må ta opp lån for å kjøpe en el-bil. Jeg kommer til å bruke el-bilen til å hente/bringe våre felles barn, så det er jo ikke bare til meg selv. Han kan få bruke el-bilen så mye han vil. Jeg tenker at det handler mer om hva jeg har råd til, enn hva han synes er rettferdig/urettferdig...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

TS: glemte å føye til at det er han som har ekstra plassbehov i.o.m. at det er han som har særkullsbarn. Han har også lang vei til jobb. For han vil det ikke være hensiktsmessig med en el-bil. Vi kunne jo spleiset på en gammel folkevognbuss, men det er nok litt under hans standard, he he, selv om det er mer i tråd med min lommebok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

De 2-4 gangene i året man har bruk for alle 7 setene leier man bil. Ellers i året kjører man den bilen man har bruk for til hver dags. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med el-bil er det lav årsavgift, lave driftsutgifter

Kan bare uttale meg om Think, og der er det i all fall ikke lave driftsutgifter.

Batteriene holder ikke det de lover, og dersom man vil ha batterier som holder litt bedre også i den kalde årstid koster det lett 30k ++.

Service er dyrt, et hjullager foran koster lett 20k og få byttet, noe som koster ca 3k på en normal bensinbil.

En slektning har en Think med slitent hjuloppheng og støtdemper bak, det koster 48k og bytte fordi hele bakstillingen er en komplett enhet, den har gått 45k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan bare uttale meg om Think, og der er det i all fall ikke lave driftsutgifter.

Batteriene holder ikke det de lover, og dersom man vil ha batterier som holder litt bedre også i den kalde årstid koster det lett 30k ++.

Service er dyrt, et hjullager foran koster lett 20k og få byttet, noe som koster ca 3k på en normal bensinbil.

En slektning har en Think med slitent hjuloppheng og støtdemper bak, det koster 48k og bytte fordi hele bakstillingen er en komplett enhet, den har gått 45k km.

Ja, det hørtes urimelig dyrt ut!

Think produseres vel ikke lengre uansett. Ser det kommer stadig flere buddyer på veiene, men der sitter det stort sett ungdom eller eldre bak rattet, tyder på at den ikke egner seg for barnefamilien.

Det beste er vel hybridbilen, men de kan jo ikke parkere gratis eller kjøre i kollektivfeltet, så man har jo ikke de fordelene som el-bilen gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Batteriene holder ikke det de lover? Det som går igjen på Think er brukerfeil, brukerfeil og brukerfeil. Pga. batteritypen som står i Think så tåler den ikke å bli "klattladet", gjør man det ryker batteriene fort.

Men delene er dyre og for få mekanikere har fått kurs på Think, derfor ville jeg holdt meg unna. Batteripakken til Think koster rundt 100 000kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Batteriene holder ikke det de lover? Det som går igjen på Think er brukerfeil, brukerfeil og brukerfeil. Pga. batteritypen som står i Think så tåler den ikke å bli "klattladet", gjør man det ryker batteriene fort.

Men delene er dyre og for få mekanikere har fått kurs på Think, derfor ville jeg holdt meg unna. Batteripakken til Think koster rundt 100 000kr...

Leste i et teknisk blad at Think visst skal starte opp produksjonen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...