Gjest Hundedama Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Det er alltid noen pågående diskusjoner angående hund og burbruk, derfor poster jeg denne, som synes er en tankevekker: Et bur er passifiserende for hvilket som helst dyr (og menneske). Det er ingen innlæring av noe som helst - annet enn at man like gjerne bare kan "gi opp" og sove i et bur. Sammenlign med valpene som var kneblet og svinebundet (den stygge smuglingssaken fra Sverige), disse valpene lå der i pappesker med bena bundet sammen. Valpene var helt stille, rolige og hadde kun akseptert sin sjebne. Man synes at bur er så fint fordi hunden "roer seg", "slapper av", "trives", osv. Med samme resonnement har altså også alle dyr i dyrehager det bra, uansett om de står i små burer med ikke noe naturlig miljø - ikke sant? Mange hunder liker buret sitt, de sover gjerne der og går inn frivillig. Men det er kun et ytterst lite antall hunder som TRENGER et bur. De som faktisk trenger det (som nevnt ovenfor - separasjonsangst, overdreven vakting, etc) har da allerede et mentalt problem. Dette bør man da jobbe med - ikke bare fjerne symptomet ved å stenge den inne slik at den resignerer. På samme måte som at en hund blir ikke kurert for mentale problemer ved at man f.eks. doper den ned - den bare ikke reagerer akkurat der og da! Hvis en hund MÅ ha et bur for å kunne roe seg ned, så bør man for hundens del sørge for å ta fatt i det problemet. f.eks er det å dra med seg bur etc en slitsom affære hvis man skal reise bort, etc. Hvorfor ikke lære hunden å slappe av der den er UTEN? Men ja, endel ganger er det PRAKTISK for oss å ha en hund som er OK i et bur (f.eks. på stevner - det er masete og slitsomt å sitte å holde en hund i bånd en hel dag). Enkelte ganger kan det tilogmed være livsviktig å kunne godta et bur (reiser, hos veterinæren) Et bur hjemme som brukes på natten, når hunden er alene hjemme, når man har gjester, etc, etc er og forblir kun et praktisk hjelpemiddel for oss eiere. Det er ikke på noen måte en fordel, glede eller hygge for hunden. Å synes at en hund skal være Ok med 1/3 av sitt liv inne i et bur er og forblir en ganske grym tankegang mot hunden som faktisk ikke engang har bedt om å komme til oss. Mange hunder lever slik i dag - og folk anbefaler et bur som største selvfølge til nye og ferske hundeeier. Og det er en meget skremmende utvikling nettopp fordi hunden roer seg i buret ("gir opp") - og uerfarne hundeeiere tror at hunden har det sååå fint der inne.. " Det å tilbringe 2500-3000 timer i et bur i løpet av et år er sikkert bare FINT for hunden, det.. (Det tidsperspektivet gjelder kun bruk av bur på natten, forresten). At det finnes hunder som har så dårlig temperament og har lært så lite trygghet i sitt hjemmemiljø at de MÅ ha et bur (gjerne med lukket dør) for å kunne slappe av sier vel kanskje litt mer om temperamentet enn hjemmemiljøet? Småvalper (fra nyfødt alder til ca 2-3 mndr) sovner der de befinner seg når de blir trøtte. De helt enkelt bare "faller om" - uavhengig av hva søsken og andre medlemmer av familien holder på med. Men så fort valpen kommer vekk fra søsknene sine så er de liksom automatisk nødt til å få et "fristed", "hule" eller annet sånt tøv? Hvorfor ikke la de fortsette å tro at det faktisk er trygt og godt å sove midt på gulvet? DET funker faktisk for de av oss som ikke bruker bur.... Jeg selv skritter over en valp og en unghund her daglig, jeg - faktisk ganske mange ganger i løpet av en dag. De våkner når jeg tramper imot dem, men rører ikke "en finne" når jeg går over og forbi dem. Men du mener kanskje at de skulle bli ennå tryggere ved å bli stengt inne i et bur? Nei, tull og tøys - et bur er i hjemme/innemiljø SUPERT for å slippe å oppdra en valp, ikke noe som helst annet, dessverre... I bil og på andre reiser er det selvsagt en sikkerhet for hunden - og da skal det ALLTID brukes. [sakset fra et hundeforum]
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 Jeg er slett ikke begeistret for hele "bur kulturen". Den eneste gangen hunden min har stått i bur var da jeg forberedte / trente henne på en lang flytur. Jeg har periodevis hatt et åpent bur stående i stua, men de eneste gangene hun har lusket inn frivillig er da hun skulle hente ut noen leker.
Vodecka Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Bikkjene mine sitter kun i bur i bilen. Ellers er de oppdratt til å gå og legge seg "på teppet". Sikkert ikke store forskjellen på teppet og bur. Hvis de hadde vært vant med det fra de var små, hadde de nok tenkte på buret som plassen sin i stedet for teppet. Men skjønner hva som menes at det er for mange dyr som bare blir studd vekk i ett bur. Selv irriterer jeg meg heller over tre sekunders regelen når jeg står og lager mat og Pluggen ligger rett i beina mine, enn å be han gå og legge seg... Litt av sjarmen hans!
Gjest emmeline Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 (endret) Jeg tror det finnes utrolig mange som misbruker bur, noen i beste mening (for "hundens trygghet") andre for lettvinthetens skyld. Jeg har vært mye frem og tilbake på dette med bur. Men etter erfaringer med andres og egen hund har jeg kommet frem til at jeg er imot unødig burbruk. Vår hund har riktignok bur å sove i, men døra er åpen, så det kunne like godt vært en seng. Jeg ville aldri stengt hunden min inne i et bur for å sove/slappe av/roe seg/straff/være hjemme alene. Det hadde vært utrolig lettvint, men det hadde gnagd på samvittigheten, fordi jeg ikke tror at dyr er ment å tilbringe særlig mye tid i bur. Jeg tror hunden min har det bedre om den får gå fritt (selv om den bare ligger og sover) enn om den ligger i et bur. Trygg i sitt eget hjem bør den være uansett. For mange er nok bur enkleste løsning på problemer som burde vært løst helt annerledes. Endret 18. mai 2009 av emmeline
Troyamin Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Å benytte bur i bil og som soveplass hjemme ser jeg ingen problemer med. Et bur er også genialt dersom man skal til folk som ikke er overbegeistret for hunder. Selv om hunden er mentalt trygg, så betyr det ikke at den setter pris på den roen et bur gir. Å ha bur (gjerne med et teppe over) gir hule-følelse. Så jeg kommer fortsatt til å bruke bur til mine hunder. Og jeg kommer ikke til å ha et snev av dårlig samvittighet for det i det hele tatt. Jeg vet hva som funker på mine hunder.
Frey Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Jeg vet hva som funker på mine hunder. Ja, passivisering funker på de fleste hunder det
Troyamin Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 Ja, passivisering funker på de fleste hunder det Hvordan kan du kalle det passivisering? Et åpent bur som bikkjene kan gå ut og inn av som de vil?
Gjest Illiya Skrevet 18. mai 2009 #8 Skrevet 18. mai 2009 Å benytte bur i bil og som soveplass hjemme ser jeg ingen problemer med. Et bur er også genialt dersom man skal til folk som ikke er overbegeistret for hunder. Selv om hunden er mentalt trygg, så betyr det ikke at den setter pris på den roen et bur gir. Å ha bur (gjerne med et teppe over) gir hule-følelse. Så jeg kommer fortsatt til å bruke bur til mine hunder. Og jeg kommer ikke til å ha et snev av dårlig samvittighet for det i det hele tatt. Jeg vet hva som funker på mine hunder. Det kommer vel an på hundens størrelse:) På vår funker det ikke med bur på besøk, det er hun altfor stor til. Kan hun ikke være med inn på besøk, er hun i bilen eller hjemme. Er hun hjemme er hun heller ikke i bur. Jeg liker at hun selv kan velge hvor hun vil ligge, og hun har flere plasser hun pleier å deise ned. Tror at hvis en hund blir for vant til å ligge i bur, og at det er plassen dens, så vil den kanskje ha problemer med å finne roen når den må legge seg uten bur.....eller kanskje buret alltid er der?
Frey Skrevet 18. mai 2009 #9 Skrevet 18. mai 2009 Hvordan kan du kalle det passivisering? Et åpent bur som bikkjene kan gå ut og inn av som de vil? Det regnes ikke som burbruk - burbruk er når du stenger døren. Hvis ikke er det en seng. Trodde det var rimelig opplagt..
Troyamin Skrevet 18. mai 2009 #10 Skrevet 18. mai 2009 Det regnes ikke som burbruk - burbruk er når du stenger døren. Hvis ikke er det en seng. Trodde det var rimelig opplagt.. Ikke alle ser det slik. Har vært i burdiskusjoner før... Og ja, det er MORSOMT å tirre opp dere anti burfolk!
Frey Skrevet 18. mai 2009 #11 Skrevet 18. mai 2009 Ikke alle ser det slik. Har vært i burdiskusjoner før... Og ja, det er MORSOMT å tirre opp dere anti burfolk! Så dette er et bur? http://img.nrk.no/img/191248.gif Jo, folk som er normalt oppegående skjønner at bur = innestengt uten mulighet til å velge selv om man kan forlate stedet. Men bare tirr ivei du, jeg vet hvordan hundene mine har det i en tilnærmet burløs tilværelse - det vet ikke du, verken i forhold til dine eller mine...
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #12 Skrevet 18. mai 2009 Here we go again. Jada, dere som aldri bruker bur til hundene deres er verdens beste hundeeiere, mens vi andre som bruker det til enkelte ting, vi mishandler dem med å stenge de inne, og hundene våres har det HELT jævlig... DOH. Give it a break!
Troyamin Skrevet 18. mai 2009 #13 Skrevet 18. mai 2009 Så dette er et bur? http://img.nrk.no/img/191248.gif Jo, folk som er normalt oppegående skjønner at bur = innestengt uten mulighet til å velge selv om man kan forlate stedet. Men bare tirr ivei du, jeg vet hvordan hundene mine har det i en tilnærmet burløs tilværelse - det vet ikke du, verken i forhold til dine eller mine... Eh, nei, det er ikke et bur... Flott om du mener dine dyr har det bra uten bur. Og kjempetopp om det funker for deg! Det finnes faktsik værre eiere enn burbrukere. Og for mange så er bur noe som må til dersom de skal ha hund. Ikke at jeg synes hund i bur hele dagen er en positiv ting. Jeg liker for eksempel ikke at en av naboene mine har en hund med stort aktivitetsnivå må stå i løpestreng og sove i hundehus 24/7. Uten mulighet for lange turer og mental stimuli. Men fordi norsk lov sier at det er lov, ja da kan en ikke gjøre noe med det. Skal en gjøre noe, så få lagd et lovforslag og få det gjennom. Ellers er det ikke en dritt en kan gjøre med det. Å opplyse folk går ikke, så da må man gjøre andre ting?!
Frey Skrevet 18. mai 2009 #14 Skrevet 18. mai 2009 Men nå er ikke dette en tråd om alle andre fæle eiere er det vel? Hvis dere ønsker den debatten så start det da - men såvidt jeg klarer å lese av åpningsinnlegget er faktisk dette en tråd om burbruk. Ikke en tråd om naboen som har hunden i løpestreng. Med unntak av i ytterst sjeldne tilfeller er burbruk hjemme et resultat av eiers manglende evne/interesse/kunnskap til å trene hunden til å være hjemme alene/oppføre seg/slappe av borte hos andre. Et latmannsverktøy. Det er praktisk fordi man ikke trenger å trene bikkja like godt - man passiviserer den i et bur isteden, der kan den ikke ødelegge noe. Lik det eller ikke - men det er sannheten.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #15 Skrevet 18. mai 2009 Det går faktisk ikke alltid på at man ikke gidder å trene bikkja like godt. Vi trener og trener, og har gjort det siden han kom i hus, for godt over et år siden. Noen ganger er burbruk noe man MÅ allikevel. Vi skulle bort til noen langt unna hjemme og måtte da ta med vår hannhund. Vi jobbet og jobbet hele dagen med å få han til å slutte å ri på hunnbikkja deres (nei, hun hadde ikke løpetid) men etter en hel dag og hun var utkjørt etter bikkja vår som IKKE gav seg med noen ting (selv om vi også jobbet med dette hele tiden) ble han puttet i buret for en slags "timeout". Hunnbikkja hadde selv lagt seg i sitt bur (et sånt kjempestort innebur med døren oppe) og han ville ikke en gang la henne være der. Dette var eneste måte å få vår til å la henne være, og slappe av litt selv. Noen ganger MÅ man, men det er dermed ikke sagt at dette skjer hver bidige dag. Bur kan være nyttig det og, og er absolutt en nødvendighet innimellom.
Troyamin Skrevet 18. mai 2009 #16 Skrevet 18. mai 2009 Med unntak av i ytterst sjeldne tilfeller er burbruk hjemme et resultat av eiers manglende evne/interesse/kunnskap til å trene hunden til å være hjemme alene/oppføre seg/slappe av borte hos andre. Et latmannsverktøy. Det er praktisk fordi man ikke trenger å trene bikkja like godt - man passiviserer den i et bur isteden, der kan den ikke ødelegge noe. Lik det eller ikke - men det er sannheten. Enig i mye der. (Og glad jeg er det ytterst sjeldne tilfellet ) Lurer litt på hvor du vil hen egentlig? Vil du forby bur, eller bare henge ut de som ikke har den o`store hundeinteressen? For ikke alle har evne/interesse/kunnskap nok til å la vær med å bruke bur. Skal vi frata disse menneskene rett til å ha hund?
Frey Skrevet 18. mai 2009 #17 Skrevet 18. mai 2009 Eventuelt du kunne hatt bånd på hunden din slik at den ikke fikk lov til å ri på den andre hunden. Tar tid ja, men det funker til slutt. Hannhunder er ofte hormontroll fram til de er to år. Å plassere dem i bur løser problemet der og da, men hunden lærer ingenting av det.
Gjest Mea Culpa Skrevet 18. mai 2009 #18 Skrevet 18. mai 2009 Enig i mye der. (Og glad jeg er det ytterst sjeldne tilfellet ) Lurer litt på hvor du vil hen egentlig? Vil du forby bur, eller bare henge ut de som ikke har den o`store hundeinteressen? For ikke alle har evne/interesse/kunnskap nok til å la vær med å bruke bur. Skal vi frata disse menneskene rett til å ha hund? Har man ikke interesse nok faar man la vaere aa skaffe seg hund syns jeg. Det er forresten ingen menneskerett aa ha hund.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #19 Skrevet 18. mai 2009 Det er alltid noen pågående diskusjoner angående hund og burbruk, derfor poster jeg denne, som synes er en tankevekker: Et bur er passifiserende for hvilket som helst dyr (og menneske). Det er ingen innlæring av noe som helst - annet enn at man like gjerne bare kan "gi opp" og sove i et bur. Sammenlign med valpene som var kneblet og svinebundet (den stygge smuglingssaken fra Sverige), disse valpene lå der i pappesker med bena bundet sammen. Valpene var helt stille, rolige og hadde kun akseptert sin sjebne. Man synes at bur er så fint fordi hunden "roer seg", "slapper av", "trives", osv. Med samme resonnement har altså også alle dyr i dyrehager det bra, uansett om de står i små burer med ikke noe naturlig miljø - ikke sant? Mange hunder liker buret sitt, de sover gjerne der og går inn frivillig. Men det er kun et ytterst lite antall hunder som TRENGER et bur. De som faktisk trenger det (som nevnt ovenfor - separasjonsangst, overdreven vakting, etc) har da allerede et mentalt problem. Dette bør man da jobbe med - ikke bare fjerne symptomet ved å stenge den inne slik at den resignerer. På samme måte som at en hund blir ikke kurert for mentale problemer ved at man f.eks. doper den ned - den bare ikke reagerer akkurat der og da! Hvis en hund MÅ ha et bur for å kunne roe seg ned, så bør man for hundens del sørge for å ta fatt i det problemet. f.eks er det å dra med seg bur etc en slitsom affære hvis man skal reise bort, etc. Hvorfor ikke lære hunden å slappe av der den er UTEN? Men ja, endel ganger er det PRAKTISK for oss å ha en hund som er OK i et bur (f.eks. på stevner - det er masete og slitsomt å sitte å holde en hund i bånd en hel dag). Enkelte ganger kan det tilogmed være livsviktig å kunne godta et bur (reiser, hos veterinæren) Et bur hjemme som brukes på natten, når hunden er alene hjemme, når man har gjester, etc, etc er og forblir kun et praktisk hjelpemiddel for oss eiere. Det er ikke på noen måte en fordel, glede eller hygge for hunden. Å synes at en hund skal være Ok med 1/3 av sitt liv inne i et bur er og forblir en ganske grym tankegang mot hunden som faktisk ikke engang har bedt om å komme til oss. Mange hunder lever slik i dag - og folk anbefaler et bur som største selvfølge til nye og ferske hundeeier. Og det er en meget skremmende utvikling nettopp fordi hunden roer seg i buret ("gir opp") - og uerfarne hundeeiere tror at hunden har det sååå fint der inne.. " Det å tilbringe 2500-3000 timer i et bur i løpet av et år er sikkert bare FINT for hunden, det.. (Det tidsperspektivet gjelder kun bruk av bur på natten, forresten). At det finnes hunder som har så dårlig temperament og har lært så lite trygghet i sitt hjemmemiljø at de MÅ ha et bur (gjerne med lukket dør) for å kunne slappe av sier vel kanskje litt mer om temperamentet enn hjemmemiljøet? Småvalper (fra nyfødt alder til ca 2-3 mndr) sovner der de befinner seg når de blir trøtte. De helt enkelt bare "faller om" - uavhengig av hva søsken og andre medlemmer av familien holder på med. Men så fort valpen kommer vekk fra søsknene sine så er de liksom automatisk nødt til å få et "fristed", "hule" eller annet sånt tøv? Hvorfor ikke la de fortsette å tro at det faktisk er trygt og godt å sove midt på gulvet? DET funker faktisk for de av oss som ikke bruker bur.... Jeg selv skritter over en valp og en unghund her daglig, jeg - faktisk ganske mange ganger i løpet av en dag. De våkner når jeg tramper imot dem, men rører ikke "en finne" når jeg går over og forbi dem. Men du mener kanskje at de skulle bli ennå tryggere ved å bli stengt inne i et bur? Nei, tull og tøys - et bur er i hjemme/innemiljø SUPERT for å slippe å oppdra en valp, ikke noe som helst annet, dessverre... I bil og på andre reiser er det selvsagt en sikkerhet for hunden - og da skal det ALLTID brukes. [sakset fra et hundeforum] Fint at du engasjerer deg, jeg må bare spørre om du spiser egg!??
Frey Skrevet 18. mai 2009 #20 Skrevet 18. mai 2009 Lurer litt på hvor du vil hen egentlig? Vil du forby bur, eller bare henge ut de som ikke har den o`store hundeinteressen? For ikke alle har evne/interesse/kunnskap nok til å la vær med å bruke bur. Skal vi frata disse menneskene rett til å ha hund? Svenskene har faktisk gått til det skritt å forby bur over et visst antall timer, uten at jeg synes det er et alternativ. Bur slik det brukes i dag er faktisk et relativt nytt fenomen, og jeg nekter å tro at hundeeiere for 30 år siden var så mye annerledes enn den gjengse hundeeieren i dag er. Hvordan fikk de det til? Sannsynligvis ved å bruke sunn fornuft, akseptere at det hender ting går istykker om man har hund ++ Jeg tror mye av problemet ligger i 1. at dyrebutikkene pusher bur på uerfarne hundeeiere som løsningen på alle problemer. 2. at uerfarne hundeeiere i dag forventer for mye av valpen (helst skal den være både husren og lydig). 3. mange oppdrettere henviser også til bur som et godt hjelpemiddel. Dersom oppdretterne ikke hadde lansert det for valpekjøperne tror jeg langt færre hadde brukt det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå