Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjest*lurer
Skrevet

Hei. :goodbye:

Gikk ut fra vgs i 07, i 2kl kom jeg opp i fransk skriftlig og strøk, tok den så opp 2ganger til og strøk da og.

Tok ikke noe videre utdannelse, da vi skulle bygge hus og jeg ble gravid. Sitter nå å lurer på å ta det faget opp igjen men det frister veldig lite da jeg husker ennå mindre av det nå enn på vgs (hatt fransk siden 8kl på ungd.skolen men med dårlige lærere hele veien),

Har ei vennine som også strøk på samme eksamen og tok den opp igjen sammen med meg. Hun sier at vi kan bytte ut faget med et annet, noen som vet om dette stemmer? Må man ikke ha et visst antall fremmedspråk? Jeg har engelsk bare i tillegg til fransk (tok engelsk fordypning i tillegg til vanlig engelsk)

Noen uti der som har peiling på om jeg kan bytte ut fransk faget med et annet? Vennina mi sa at vi kunne velge mellom samfunnslære eller samlivsfag. Noen jeg syns er litt rart da vi hadde samfunnsfag i 2kl på vgs.

Håper noen der ute kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror at du kun kan bytte ut fransk med et annet fremmedspråk (ikke engelsk, siden du har det fra før, men tysk, spansk etc).

Nå begynner det å bli endel år siden min tid på videregående skole, men da var det et krav om to fremmedspråk; engelsk og ett til.

Skrevet

For å bestå allmennfag må du ha et andre fremmedspråk; tror valgene er tysk, fransk, spansk, russisk, italiensk, samisk eller latin. Du kan vurdere om et annet språk ville vært lettere for deg? Jeg tok både fransk og russisk som privatist, og synes russisk var himmelropende mye enklere, men det er jo veldig individuelt.

Gjest Gjest
Skrevet

Det trenger ikke være fransk, men det må være "B-språk" dvs det som tilbys av C-språk er ikke nok. Jeg fikk i hvertfall høre dette da jeg ville fjerne fransk fra mitt vitnemål siden jeg hadde spansk C språk. Det er ikke nok timer i uken i C-språk for at det kan dekke B.

B-språk er generelt veldig vanskelig å ta alene, men dersom du har litt greit grunnlag i fransk så er faktisk Spansk det beste valget. Fransk har utrolig mye vanskeligere grammatikk. Spansk er litt mer lettfattelig (følte jeg i hvertfall). Tror også at det er enklere å lære seg det som privatist.

men det må altså ha flere timer enn C-språk altså så dette må du sjekke.

Skrevet

Man må jo kunne bytte ut et B-språk med et C-språk som privatist når man kan det på skolen, vel? Jeg hadde tysk på ungdomsskolen og fransk+russisk på videregående - altså to C-språk, men ingen B-språk. Ingen problemer å få det godkjent, det andre språket ble regnet som studieretningsfag m/fordypning. I og med at ts ikke har bestått eksamen i B-språk burde det ikke være noe problem å velge et treårig C-språk istedet - kravet er bare at man har et andre fremmedspråk utover engelsk - eleven bestemmer selv om det skal være to år med B- eller tre år med C-språk.

Eller har reglene forandret seg siden jeg gikk på videregående for fem år sida?

Begynner nesten å føle meg gammel :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...