Gå til innhold

Er Oslo-bunaden fin?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke Oslobunaden er noe fin. Jubileumsdrakten er ikke så ille, og Akerdrakten synes jeg er kjempeflott. Er endel bilder og info om denne her og her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg synes ikke Oslobunaden er noe fin. Jubileumsdrakten er ikke så ille, og Akerdrakten synes jeg er kjempeflott. Er endel bilder og info om denne her og her :)

Akerdrakten har jeg sett litt på, men den blir ikke aktuell for min del. Det blir nok enten jubileumsdrakten for Oslo, eller så utvider jeg tankegangen litt og ser nøyere på steder vi har tilknytning til.

Takk for tips og innspill!

(ts)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Oslobunaden er strengt tatt en drakt, den har lysegrå skjorte og er nydelig. Men joda, mange bruker hvit bunadsskjorte til, noe jeg personlig synes er feil. Å bruke hodebåndet som et svettebånd er også helt natta...

Men jeg har selv Oslo-drakten og får mange fine kommentarer om den. Den er annerledes og lages i et linstoff så den er ikke så tung og varm som "vanlige bunader".

Sølvet er mønster og motiver fra Akerselva og blomstene er fra marka rundt Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslobunaden er strengt tatt en drakt, den har lysegrå skjorte og er nydelig. Men joda, mange bruker hvit bunadsskjorte til, noe jeg personlig synes er feil. Å bruke hodebåndet som et svettebånd er også helt natta...

Men jeg har selv Oslo-drakten og får mange fine kommentarer om den. Den er annerledes og lages i et linstoff så den er ikke så tung og varm som "vanlige bunader".

Sølvet er mønster og motiver fra Akerselva og blomstene er fra marka rundt Oslo.

Nei, Oslobunaden fikk bunadstatus i fjor tror jeg og er derfor ingen drakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det var hyggelig- fin er den uansett! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har gått bort fra godkjenning som bunad, det er opp til produsenten å gi navn. Bunad- og folkedraktrådet har heller utarbeidet en liste over kategorier som de forskjellige bunadene/draktene er plassert i:

Dei ulike bunadene byggjer i variarande grad på folkedraktmateriale. Svært forenkla kan bunadene delast inn i grupper, alt etter kva bakgrunn dei har:

1. Bunader som representerer siste ledd i ei folkedraktutvikling.

Folkedrakta, særleg til fest- og høgtidsbruk, fekk etterkvart ny interesse og funksjon som bunad, utan å ha gått ut av bruk.

2. Bunader som har bakgrunn i ei folkedrakt som var gått av bruk, men som ikkje var gløymd. Til tross for at folkedrakta hadde gått ut av bruk, visste mange korleis den hadde vore i store drag. Til dels laga ein nye plagg etter dette og til dels brukte ein gamle plagg.

3. Bunader som er systematisk rekonstruerte på grunnlag av bevarte, gamle folkedraktplagg, frå same område, periode og drakttype.

Desse bunadane er rekonstruert frå ei folkedrakt etter at denne var gått ut av bruk. I rekonstruksjonsprosessen har ein nytta kjelder som fortel om drakttypen, td. skriftlege opplysningar, biletstoff og munnleg tradisjon.

4. Bunader som er laga på grunnlag av eit tilfeldig og mangelfullt gammelt draktmateriale. Dei delane ein ikkje fann førebilete til, har ein utforma i stil med resten av drakta.

5. Bunader som heilt eller delvis er fritt komponerte.

Enkelte av desse har trekk frå folkedraktmaterialet, medan andre har henta inspirasjon frå ulike typar gjenstandar eller plagg.

Oslodrakten/bunad (som opprinnelig ble laget til Steen og Strøms 150-årsjubileum i 1974) er en bunad i kategori 5. Altså helt eller delvis fritt komponert.

Akerdrakten er kategori 4, Bydrakten (fra Haugtussa) og Jubileumsdrakten er kategori 5 :)

Er man mer interessert i å lese om dette så står det mye i Bunadsleksikonet (bind 1 inneholder endel bunadshistorie), kan leses på de fleste bibliotek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er sydd i lyseblått ullstoff i følge hjemmesiden deres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den blå, siden jeg bor på kysten. Den grønne er for de som bor mer på innlandet.

Det er vel strengt tatt bare en myte :) Nordlandsbunaden (som er en kategori 5-bunad) er laget i to forskjellige farger rett og slett for å gi valgmulighet (den blå ble laget i noen år før den grønne kom på markedet, men det var fordi de brukte litt tid på å finne grønt stoff). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var egentlig finere på hjemmesiden enn jeg husker den, selv om jeg fremdeles ikke er særlig begeistret for skjorten. Og så er den finere med jakke enn med cape, men det er de fleste bunader, synes jeg. Men det finnes da en lue til den, ikke bare den kransen som vises på bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...