Gå til innhold

evige diskusjonen

Fremhevede innlegg

Skrevet

har hørt at 60 gram kaffe per liter skal være opptimalt, men blir ikke kaffen sterk da?

60 gram..tilsvarer det seks strøkne skjeer?

hva bruker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker alltid 5 strøkne skjeer kaffe (kaffeskje i plast) til 1 liter vann. Da blir den perfekt :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg slumper jeg. Bare heller fra kaffeposen og ned i filteret. Har laget kaffe så mange gange rat jeg vet sånn ca hvor mye kaffe nedi filteret som blir passe.

Gjest Løve66
Skrevet
Jeg slumper jeg. Bare heller fra kaffeposen og ned i filteret. Har laget kaffe så mange gange rat jeg vet sånn ca hvor mye kaffe nedi filteret som blir passe.

Samme her - aner ikke hvor mange skjeer jeg har oppi. Lager stort sett bare kaffe om morgenen og samme mengde hver gang og jeg vet nøyaktig hvordan det skal det skal se ut med kaffe oppi filteret! Spørsmål om hvor mange skjeer dette tilsvarer blir for avansert, men kaffen blir i hvert fall kjempegod!! :ler:

Skrevet

Jeg teller ikke skjeer, men veier kaffen. Har ca. 63-64 gram på en liter.

Gjest Gjest
Skrevet

En skje per kopp, så en skje 'for kjelen' selv om jeg har kaffetrakter (henger igjen fra da jeg var liten og lagde kaffe til pappa i kaffekjele) og så en skje for å forsikre meg om at kaffen aldri blir for svak. :)

Kopp som i koppemåleren på kaffetrakteren. Så hvis kaffetrakteren sier fem kopper tar jeg syv skjeer. Det har aldri blitt fem kopper kaffe, da.

Gjest Gjest
Skrevet

Til 1 liter bruker vi 4 litt toppede skjeer (da bruker vi de store kaffeskjeene, ikke de små).

Skrevet

Jeg bruker 4 strøkne "kaffeskjeer" til 1 liter, tror jeg. Jeg fyller i alle fall vann opp til "8 kopper" på Moccamasteren vår, og tror det er 1 liter. Har prøvd å ha oppi mer kaffe, men da smaker den høgg. :P

Gjest Gjest
Skrevet

Her på jobben er den mest brukte metoden å fylle filteret helt fullt. Her er det altså ett strøkent filter. De fleste benytter en full kanne vann, med unntak av én, han bruker bare halv kanne. Man blir ihvertfall våken av det, det skal han ha...

Skrevet

Jeg bruker 6 stroekne skjeer til 1 liter vann.

Skrevet
har hørt at 60 gram kaffe per liter skal være opptimalt, men blir ikke kaffen sterk da?

60 gram..tilsvarer det seks strøkne skjeer?

hva bruker dere?

Jeg bruker 5 strøkne kaffeskjeer til en liter vann. Men jeg bruker bare mørkbrent eller espressobrent (likevel filtermalt, da) kaffe. Kaffen blir omtrent like svart som med 6 skjeer vanlig kaffe, men mer fyldig og ikke så sur.

Skrevet

6 strøkne kaffeskjeer. Mindre kaffe enn det smaker skvip. Da vil jeg heller har den enda sterkere.

Skrevet

Det kommer vel an på hvilken kaffe og kaffetrakter man bruker, også. Jeg kjøpte en annen type kaffe tidligere og den måtte jeg ha 6 strøkne skjeer av, og med den gamle kaffetrakteren måtte jeg bruke 5-6 strøkne skjeer av den samme kaffen jeg nå bruker 4 av i Moccamasteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...