Hexagon Skrevet 16. mai 2009 #1 Del Skrevet 16. mai 2009 Det er så mange som skriver grendahus. Er det riktig? Det heter vel grendehus? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve66 Skrevet 16. mai 2009 #2 Del Skrevet 16. mai 2009 Aldri vært borti at noen kaller det grendahus - grendehus må være det eneste riktige her. Hvis noen kaller det grendahus er det kanskje noen med dialekt? Eller er det noen som tror det heter det fordi vi sier "grenda".....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #3 Del Skrevet 16. mai 2009 På min dialekt blir det uttalt som grendahus, men skrivemåten, om det er a eller e er eg neimen ikkje sikker på Trur eg ville skrive grendehus, men veit ikkje om det er rett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. mai 2009 #4 Del Skrevet 16. mai 2009 Det heter og skrives grendehus. Jeg har sett mange på KG skriver grendahus, jeg har aldri hørt noen kalle det det. Jeg bor på Østlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hexagon Skrevet 17. mai 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 17. mai 2009 Det er her på KG jeg har sett det, jeg også. I innlegg som er skrevet på bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angeleyes Skrevet 17. mai 2009 #6 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg både sier og skriver grendehus. Har sett grendahus her inne en eller to ganger og da har jeg bare tenkt at det er noen som har bommet på tastaturet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 17. mai 2009 #7 Del Skrevet 17. mai 2009 Her heter det grendahus. Nå vet jeg ikke hvordan jeg ville skrevet det, for det gjør jeg aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 17. mai 2009 #8 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Jeg får ikke treff på grendahus verken i bokmåls- eller nynorskordboka. På mitt hjemsted i indre del av Østlandet blir det kalt et forsamlingslokale eller bare et lokale, og de finnes i nesten enhver grend eller bygd. (Det er lengre mellom bedehusene enn forsamlingslokalene herover ) Endret 17. mai 2009 av antigartner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå