Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei har selv ad/hd og har gått på medisiner i 3år, men er ikke helt fornøyd.gikk på 80mg om dagen. Men nå har jeg byttet til depo ritalin, har ikke noe særlig oppfølging av spesialister eller av legen.Legen mente jeg skulle prøve meg fram, greit nok det men som jeg sa til henne da var fordi om vi med denne diagnosen har fått eller begynt på medisiner er det ikke dermed sagt att vi er friske. Hun har skrivd ett brev til DPS men ser ikke ut til att noen bryr seg. Men ang medisinene igjen, formen er blitt litt bedre med depo men er liksom ikke helt fornøyd, håper noen med ad/hd som kan svare meg.har ingen andre med lignende situasjon å prate med som forstår meg liksom.

Endret av ellen :)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig at man må prøve seg litt fram med ritalin, det kan fungere ulikt på ulike mennesker - noen kan trenge en større dose, selv om de har en moderat grad av adhd, mens andre kanskje har mye adhd og merkelig nok klarer seg med mindre doser medisin - selv om disse to i utgangspunktet skulle ha brukt samme dose etter kroppsvekt.

. Og jeg synes ikke at du skulle tenke på deg selv som syk, adhd er ikke en sykdom. Man fungerer bare på en annen måte enn de aller fleste... i enkelte situasjoner bedre.

Jeg har bare "litt adhd" ( egentlig add, men nå sier de adhd uten hyperaktivitet), dvs at jeg ikke bruker medisin, men er et vimsete, distre, fantasifullt og rastløs menneske som faller ut av kjedelige samtaler og har 15 prosjekter på gang samtidig i hodet - heldigvis har jeg etter at jeg ble voksen også lært meg til å ha et hovedprosjekt og noen mindre som jeg fullfører, mens de andre bare er små "forskningsprosjekter" Jeg er glad for at jeg har alle disse tendensene (bortsett fra at jeg er litt lite organisert i huset), selv om dette antagelig var en del av grunnentil at jeg ble mobbet mye på grunnskolen.

Jeg har også en sønn med adhd, 2 tanter som vi tror hadde det (begge er døde nå) 3 søskenbarn med diagnosen og så mange som 7-8 av mine søskenbarns barn har det. Helt personlig så synes jeg at en del mennesker godt kunne ha litt mer av egenskapene mennesker med adhd ofte har.

Dersom du synes jeg svarer i hytt og gevær, er det fordi jeg ikke helt skjønner hva du egentlig spør etter, jeg skulle bare si at vi var flere og at du ikke er syk.

Skrevet

Glemte å si at jeg har arfaring med medisinering gjennom min sønn. Tror ikke at noen medisin kan ta bort alle " tegnene" men er det egentlig ønskelig? Er det ikke greit at formen er bedre? Mennesker uten adhd har ikke topp konsentrasjon og sier også rare ting, kommer med impulsive utbrudd eller kan være rastløse, vimsete og ustrukturerte de også.

Hva var grunnen til at du sluttet med ritalin forresten? Mageplager, el. ?

Skrevet
Glemte å si at jeg har arfaring med medisinering gjennom min sønn. Tror ikke at noen medisin kan ta bort alle " tegnene" men er det egentlig ønskelig? Er det ikke greit at formen er bedre? Mennesker uten adhd har ikke topp konsentrasjon og sier også rare ting, kommer med impulsive utbrudd eller kan være rastløse, vimsete og ustrukturerte de også.

Hva var grunnen til at du sluttet med ritalin forresten? Mageplager, el. ?

jeg har ikke sluttet med ritalin men, byttet til ritalin depo medisin i stedet. pga å slippe å ha en form som går opp å ned hvis du skjønner hva jeg mener. den er bedre nå men jeg merker det veldig når jeg blir stressa blir fort sint i perioder noen dager er bedre enn andre. men ja hva skal jeg si. derfor lurte jeg da på om noen hadde vært borti ritalin depomedisin, og hvordan di synes det fungerte i forhold til vanlig 10mg tabletter. takker deg for svaret.

Gjest Gjest
Skrevet

cogmed.com

Her tilbyr de arbeidesminnetrening på data og det har vist seg i flere studier at det har svært god effekt på adhd

Skrevet
jeg har ikke sluttet med ritalin men, byttet til ritalin depo medisin i stedet. pga å slippe å ha en form som går opp å ned hvis du skjønner hva jeg mener. den er bedre nå men jeg merker det veldig når jeg blir stressa blir fort sint i perioder noen dager er bedre enn andre. men ja hva skal jeg si. derfor lurte jeg da på om noen hadde vært borti ritalin depomedisin, og hvordan di synes det fungerte i forhold til vanlig 10mg tabletter. takker deg for svaret.

Sønnen min synes at depomedisin fungerer bedre enn bare 10 mg tabeletter. Nå bruker han depoen i skoletida og en svært sjelden gang 10 mg. dersom han skal noe spesielt som krever at konsentrasjonen fungerer (f.eks lese lekser) etter skoletid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...