Gå til innhold

Når brudgom og svigerforeldre tar kontroll

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt
Skrevet
Du og forloveden din har 100 prosent rett til å bestemme over deres eget bryllup.

Jeg håper de innser det snart. Det verste er jo at de alltid sier at "det er selvsagt dere som bestemmer hvordan dere vil ha det".. men så legger de planer for oss like etter. Det som også gjør dette til en vanskelig situasjon er at jeg alltid har kommet godt overens med hans foreldre. Aldri vært i nærheten av en konflikt før nå, og har alltid kunnet regne med dem i en hvilken som helst situasjon. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med dem. De forstår nok ikke at de ødelegger gleden din over bryllupet.

Fortell om bryllups drømmen din, og problemene planene med å feire på hytten skaper.

Si at du gjerne vil ha hjelp til bryllupet, men ikke før du ber om det.

Siden de har vært greie hittil, er det stor sjanse for at de reagerer fornuftig, og overlater planleggingen til dere.

Gjest Hankjønn
Skrevet
Vi tar opp lån hos mine og hans foreldre, og skal betale tilbake litt hver måned.. Dermed burde jo også jeg og mine foreldre hatt 50% av retten til å bestemme.

Når dere låner med deres foreldre stiller saken seg litt annerledes. Men om de presser ting opp i pris og fortsatt forventer å få penger tilbake så begynner jeg å lure.

Og ja, når dine foreldre deltar økonomisk så har de like mye å si. Jeg ville tatt meg en prat med dine egne foreldre og sett om ikke de kunne satt litt hardt mot hardt på dine vegne.

Gjest Gjest
Skrevet

Fantastisk nydelig kjole :rødme: ...og jeg som ikke drømmer om å gifte meg en gang.

Ikke gå på utedo med den da, please?

Skrevet

Her ville jeg rett og slett satt foten ned og sagt nei, tydelig. Ofte føler man at man har sagt ting mange ganger, men så kommer det ikke så tydelig ut allikevel. Skriv gjerne ned hva du mener og føler, så får du det frem i klartekst, bokstavelig talt. Si hvilke ting som du er OK med, og hvilke ting du absolutt ikke kan leve med, og så kan dere ta det derfra. Nyyydelig kjole:D

Skrevet

Dere får sette dere ned og snakke sammen, og vil han ikke lytte så får dere vente med bryllup til dere klarer å ta slike avgjørelser sammen. Det hadde jeg sagt, for jeg hadde nektet at noen overkjørte meg på en slik dag, enten de hadde betalt for hele gildet eller ikke.

Og selv om man låner penger av foreldrene, er det ikke dermed sagt at de skal være med å bestemme. Foreldrene er allerede gift, og ønsker de nytt bryllup får de gifte seg igjen.

Det er dere to som må bli enig, men som sagt så må dere bli enig. Det hjelper ikke at du overkjører han, og hører det du vil høre for å få det som du vil. Planlegg sammen, diskuter sammen, og kom til enighet sammen. Del gjerne på oppgavene, der han kan ta seg av de og de tingene og du for andre, men de store tingene må dere bli enig i. Det må to ja til for at det skal bli noe, og sier den ene nei så er det nei.

Skrevet

Det med økonomi kan jo være et argument overfor svigerforeldre. Jeg antar at du har satt opp noe slags budsjett, og det må jo være helt legitimt å sette foten ned når budsjettrammene overskrides (Det ser jo ut til at det skjer med god margin her). Du kan prøve å forklare de at dette har dere ikke råd til og at dere må se på rimeligere løsninger. Hvis de presser på og forteller at det er bare å låne penger hos dem, får du heller bare si at du ikke er komfortabel med å bruke andre sine penger i hytt og vær, og at du ikke er interessert i å gjøre deg til gjeldslave i mange år for å få gjennomført en bryllupsfest.

Det er også viktig at du komuniserer tydlig til mannen om hva du ønsker. Når han avfeier din innblanden med at han jo også må være med å bestemme, er det jo tydlig at noe har gått han hus forbi.

Skrevet

Hva med vielse og champagne ved hytta og så festen på et lokale i nærheten?

Skrevet

Kjøp en billig og stygg hvit kjole på sparkjøp. Si til mannen din at du har solgt brudekjolen din, og kjøpt den istedet, siden dere skulle ha utedo-og-mose-bryllupsfest.

Gjest Oppgitt
Skrevet

Oppdatering på situasjonen:

I dag har vi snakket sammen, og gud hvor deilig det var å få lette på trykket. Vi hadde en fin samtale, der vi etterhvert fant ut at han faktisk ikke (som noen her nevnte tidligere) hadde innsett hvor mye det faktisk betydde for meg å ta del i denne delen av planleggingen. Vet ikke helt hvordan dette kan ha skjedd, da jeg føler at jeg har sagt klart i fra flere ganger. Men uansett, så har han nå sagt at dersom denne hytta ikke er det perfekte stedet for både meg og han, så vil det ikke bli bryllupsfest på hytta. Vi har også revurdert gjestelisten, og jeg føler meg mye mer komfortabel med hvordan den ser ut nå.

Jeg har også snakket mer med svigers, og kommet frem til hva som ville vært nødvendig for at dette skal kunne gjennomføres. Det vil bli satt opp partytelt med gulv og ovner til kvelden. Gresset blir klippet, og det vil være mulighet for å rigge opp musikk, og badet på hytta skal utvides og pusses opp i løpet av de neste ukene. Har sett tegningene, og det ser virkelig flott ut.

Jeg begynner faktisk å forestille meg et utendørsbryllup, hvor vi har et lokale i bakhold i tilfelle regnet skulle dukke opp. Dette er et sted som betyr usannsynlig mye for samboeren min, og har også fått en plass i hjertet mitt de siste årene.

Naturen er nydelig, og absolutt et drømmested å være på sommeren, så lenge været holder seg.

Men jeg føler fremdeles det er en del hvis.. inne i bildet. Et slikt bryllup krever så mye planlegging. Er det noen som har noen gode tips? Hvilken størrelse bør man ha på teltet? (Skal ikke ha brudevals og dansing) Hvor får man tak i border, stoler, bestikk og servise?

Gjest Oppgitt
Skrevet

Glemte å si at ekstra utgifter vil bli dekket av svigers som bryllupsgave.

Skrevet

Så flott at det ordner seg!

Skal dere ha catering? Hvis dere vil det, leier de ofte ut servise ol.

Ta kontakt med et firma som leier ut partytelt. Tipper de har stoler og bord også.

De vil også gi dere råd om størrelse på teltet dere skal leie.

Husk å informere gjestene i innbydelsen om at det muligens blir utendørs fest, så de kan ta litt varmere klær.

Jeg tror dette blir veldig flott. :jepp: Lei lokalet dere hadde bestemt først, så kan dere ha det i bakhånd ved dårlig vær.

Du får nok den festen du ønsker deg. det er jeg overbevist om.

Gjest Gjest
Skrevet
Glemte å si at ekstra utgifter vil bli dekket av svigers som bryllupsgave.

Nå har jeg ikke lest hele tråden skikkelig, MEN skal oppussing av svigers hytte være bryllupsgave til dere???

Skrevet
Nå har jeg ikke lest hele tråden skikkelig, MEN skal oppussing av svigers hytte være bryllupsgave til dere???

Du må lest tråden for å forstå det. De skal ha bryllupet der, og svigers pusser opp doen til det. De betaler også alle ekstra utgifter som kommer på fordi de ikke valgte grendehuset som først planlagt.

En flott løsning, og gave. Dårlig tid, dårlig forklart.

Skrevet

Servise, bestikk, glass, duker etc kan leies hos enkelte catering-selskaper. Bord og stoler kan dere sikkert leie der dere leier partyteltet. Det går også an å legge gulv til partyteltet og det finnes utedoer med vask. Det spørs bare hvor mye svigerforeldrene dine er villige til å betale, hehe. Lykke til! Så fint at det virker som om dere kommer til enighet! :) Jeg hadde selv et utendørsbryllup (dog ikke på våt mose) og det var helt fantastisk!

Gjest Gjest
Skrevet
Du må lest tråden for å forstå det. De skal ha bryllupet der, og svigers pusser opp doen til det. De betaler også alle ekstra utgifter som kommer på fordi de ikke valgte grendehuset som først planlagt.

En flott løsning, og gave. Dårlig tid, dårlig forklart.

Slik jeg har forstått det ønsket ikke bruden å ha bryllupet på denne hytta i utgangspunktet. Nå kan hun bli med på det likevel siden hytta pusses opp (enkelt fortalt). Det jeg da reagerer på er at oppussingen av hytta som er en varig invistering for svigerforeldrene skal regnes med som en del av bryllupsgaven.

Det er for øvrig fint at svigerforeldrene tar ekstrakostnadene som vedkommer selve bryllupet og at det regnes som en bryllupspresang er forsåvidt greit nok, selv om jeg mener at det ikke er mer enn rett og rimlig at de betaler siden de legger føringer nesten over hodet på brudeparet.

Gjest Ikke så oppgitt lengre
Skrevet
Slik jeg har forstått det ønsket ikke bruden å ha bryllupet på denne hytta i utgangspunktet. Nå kan hun bli med på det likevel siden hytta pusses opp (enkelt fortalt). Det jeg da reagerer på er at oppussingen av hytta som er en varig invistering for svigerforeldrene skal regnes med som en del av bryllupsgaven.

Det er for øvrig fint at svigerforeldrene tar ekstrakostnadene som vedkommer selve bryllupet og at det regnes som en bryllupspresang er forsåvidt greit nok, selv om jeg mener at det ikke er mer enn rett og rimlig at de betaler siden de legger føringer nesten over hodet på brudeparet.

Du skulle kanskje lest litt bedre :)

Jeg kan jo sitere meg selv fra første innlegg:

Så kommer det til svigers. De vil selvsagt at vi skal ha bryllupsfesten på hytta, som ligger nydelig til i naturen. Jeg har overhodet ikke noen problemer med å se for meg et utendørsbryllup i partytelt.

Jeg tror et slikt bryllup ville vært fantastisk, og noe litt utenom det vanlige, og derfor mer minneverdig. Mine tvil grunner kun i de praktiske løsningene av et utendørsbryllup på denne hytta, men nå ser det faktisk ut som om det er mulig å gjennomføre bryllupsfesten etter begges ønsker.

Oppussingen og utvidelsen av badet hadde skjedd uansett, og har ingen sammenheng med det at vi skal gifte oss. Det blir selvsagt ikke regnet som bryllupsgave.

Det er nok flere som vil mene at det er rett og rimelig at svigers betaler der som kommer over det vi hadde planlagt å bruke, og i tillegg gi gave. For meg syns jeg det er en flott gave at de vil sponse oss med bryllupet, og er slett ikke så kravstor at jeg trenger gave i tillegg. Det hele grunnet egentlig i en liten missforståelse, og jeg begynner å se for meg å ha festen i partytelt utenfor hytta. Det var faktisk den første plassen vi snakket om like etter forlovelsen, men fikk våre tvil da vi begynte å tenke på den praktiske gjennomførelsen.

Tusen takk for gode tips! :) Noen som vet om noen som leier ut telt, stoler, bord, o.l på Haugalandet? Noen som vil fortelle litt om sitt utendørsbryllup?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...