Gjest Julie 24 Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 Jeg har lyst til å bo i Italia eller Hellas en stund, er veldig knyttet til begge landene og begge er mine andre hjemland. Jeg er usikker på om jeg skal satse på å finne leilighet selv og en eller annen jobb, eller om jeg skal prøve å få jobb som au pair der. Hvilke fordeler og ulemper bør jeg tenke over? Blant annet dette tenker jeg selv på: -En au pair jobber som regel ca et år. Hvis jeg f.eks blir lei av å bo der, så har jeg ikke like stor frihet til å reise vekk hvis jeg er au pair som hvis jeg bare tar en jobb som kafèmedarbeider eller bartender. -En au pair passer barn og gjør diverse husarbeid, kanskje til og med hos en delvis norsk familie. Det passer meg utmerket! Har alltid likt å være rundt barn og har jobbet i barnehager og litt på skoler. Har bodd borte fra foreldrene mine i 6-7år, så husarbeid, matlaging og selvstendighet er ikke noe problem. Godt å ha noen som snakker eget språk å støtte seg til. -Bor jeg alene og finner en annen jobb, så får jeg testet meg selv mye mer. Men kanskje det blir mye jobbing for lite penger? Og mange utgifter... Det kan dukke opp trøbbel når det gjelder bosted. Er jeg tøff nok til å ordne opp og klare meg i tøffe tider? Vil ikke komme vaklende tilbake til Norge med halen mellom bena... Samtidig er det godt å klare seg selv, ha et privatliv, mulighet til å trekke seg tilbake og si opp leilighet og jobb hvis det ikke blir som man håper. Det tenker jeg endel på. Det ville være synd for både meg og vertsfamilien hvis jeg bestemte meg for å slutte i stillingen. Selv om det ikke nødvendigvis er vanskelig for familien å finne en erstatter, så vil jeg være hos de ut perioden hvis jeg bestemmer meg for å bli au pair. Derfor er det viktig å være helt sikker før jeg reiser. En au pair får dekket kost og losji, men ingen lønn. Bortsett fra litt "ukepenger"... Men hvor mye er vanlig å få i måneden og hvor mange timer jobber man vanligvis? Det er litt viktig at jobben er lystbetont, og det ser jeg for meg at den vil være som au pair. Fritid er også noe jeg vil ha, så jeg kan lære mer gresk eller italiensk og bli mer kjent med landets kultur, så jeg kan bli kjent med folk der, så jeg kan dyrke interesser, og kunne ha litt alenetid. Akkurat nå heller jeg mest mot å bo alene og finne en random jobb. Men det er kanskje fordi jeg har søkt mye etter au pair-informasjon de siste dagene, men ikke lest noe om hvordan det er å bo på egen hånd i en storby i Italia eller på bygda i Hellas... Mange ting ved au pair jobb virker kjempebra. Det som holder meg igjen er at man er "bindt" for et år, at det føles bli rart å bo hos en ukjent familie og at vi kan bli gående oppå hverandre og at privatlivet innskrenkes endel. Ved å bo for meg selv skremmes jeg av tanken på å kanskje jobbe ræva av meg for en lønn som såvidt dekkerutgiftene. Hvilke utgifter har man f.eks i Athen eller i Rethymnon? Jeg aner ikke. Samtidig kan jeg ikke vente at noen andre skal være der for meg, jeg må takle eventuelle problemer selv. Som au pair er ikke lønna det viktigste, men å jobbe litt og ha forholdsvis mye fritid til å oppleve mye spennende. Mange har prøvd før meg, og lykkes med enten det ene eller det andre. Har noen informasjon for å gjøre valget lettere for meg? Nå begynte jeg å helle litt mer mot au pair igjen... Men jeg er fireogtjue år. Er jeg for gammel til å være au pair? Burde kunne "stå på egne ben" liksom...
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #2 Skrevet 16. mai 2009 Hva med skole der? Da kan du vel få stipend og spe på med litt jobbing?
Leah89 Skrevet 16. mai 2009 #3 Skrevet 16. mai 2009 Jeg vil rett og slett oppfordre deg til å lage en profil på aupair-world.net Har selv funnet meg en familie via den siden, og syns det var en fin måte å gjøre på. Da kommer du i kontakt med ulike familier, og jeg vil absolutt tro du kan finne noen norske - eller hvertfall skandinaviske familier der. Da kan du se ann hvordan kjemien og finne en familie som passer deg Hvis du finner noen du vil være au pair hos avtaler dere dere i mellom, hvor lenge du blir osv. Du forplikter deg jo ikke ved å lage en profil, så hvis du ikke finner noe interessant der, kan du jo fremdeles se etter vanlige jobber der nede. På den måten slipper du sannsynligvis å binde deg for et helt år, og du trenger heller ikke måtte stå helt på egne bein der nede. Hvis du er heldig med familien kommer de jo til å støtte deg og ta seg av deg - til en viss grad selvsagt.. Når det kommer til lønning/ukepenger, så fikk jeg selv 90 pund i uka, men de fleste vennene mine der fikk ca 60. (Var i England i 08) Er nok vanlig med litt mindre i Hellas og Italia, etter min erfaring kommer det mye ann på hvor velstående familien er.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #4 Skrevet 16. mai 2009 Det jeg mener er at når man lager en arbeidskontrakt, så gjelder den gjerne fra august/september til juni/juli. Familiene vil jo ha en jente et helt skoleår, istedet for å skifte ut etter 3 - 4 måneder. Jeg kan alltids stikke hvis det ikke funker, men det vil jeg prøve å unngå hvis jeg blir au pair... Lettere å dra fra en tilfeldig jobb, enn en au pair jobb hvor jeg har knyttet meg til familien og barna kanskje har knyttet seg til meg. Man har jo arbeidsavtaler på andre arbeidssteder og, men de har ofte kort oppsigelsesfrist. Men det har kanskje au pair og? Mange steder er det jo til og med kun 14 dagers gjensidig oppsigelsesfrist før man har jobbet i 6 måneder, mens etter det så er det et par måneder. Og det jeg tenker på med å måtte klare meg selv hvis jeg leier egen leilighet og finner en annen jobb, er at jeg må løse diverse problemer som kan oppstå alene. Mens hvis jeg har en familie å bo hos, så oppstår ikke akkurat disse problemene engang. Mtp. kluss med leilighet, regninger, lønn eller andre ting "uvitende utlendinger" kan komme opp i. Selvsagt kan det oppstå ting når jeg jobber hos en familie og, men ikke så "skumle" ser jeg for meg. Jeg ser ikke for meg at familien skal hjelpe meg med alt mulig. Vil ikke lesse ting over på dem. Tenker mer på alt som kan skje når man er på egenhånd og må ta seg av alt praktisk selv. Takk for svar, jeg har allerede lagt ut au pair annonser... Når skal du reise, Leah, og hvor?
Leah89 Skrevet 17. mai 2009 #5 Skrevet 17. mai 2009 Ja, jeg skjønner hva du mener:) Jeg var i London ett halvt år, kom tilbake til Norge i vinter. Men, angrer på at jeg ikke dro til ett mer spennende sted enn England. Høres mer spennende ut å bo i Italia eller Hellas
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå