Gjest Julie 24 Skrevet 16. mai 2009 #1 Skrevet 16. mai 2009 Jeg har lyst til å bo i Italia eller Hellas en stund, er veldig knyttet til begge landene og begge er mine andre hjemland. Jeg er usikker på om jeg skal satse på å finne leilighet selv og en eller annen jobb, eller om jeg skal prøve å få jobb som au pair der. Hvilke fordeler og ulemper bør jeg tenke over? Blant annet dette tenker jeg selv på: -En au pair jobber som regel ca et år. Hvis jeg f.eks blir lei av å bo der, så har jeg ikke like stor frihet til å reise vekk hvis jeg er au pair som hvis jeg bare tar en jobb som kafèmedarbeider eller bartender. -En au pair passer barn og gjør diverse husarbeid, kanskje til og med hos en delvis norsk familie. Det passer meg utmerket! Har alltid likt å være rundt barn og har jobbet i barnehager og litt på skoler. Har bodd borte fra foreldrene mine i 6-7år, så husarbeid, matlaging og selvstendighet er ikke noe problem. Godt å ha noen som snakker eget språk å støtte seg til. -Bor jeg alene og finner en annen jobb, så får jeg testet meg selv mye mer. Men kanskje det blir mye jobbing for lite penger? Og mange utgifter... Det kan dukke opp trøbbel når det gjelder bosted. Er jeg tøff nok til å ordne opp og klare meg i tøffe tider? Vil ikke komme vaklende tilbake til Norge med halen mellom bena... Samtidig er det godt å klare seg selv, ha et privatliv, mulighet til å trekke seg tilbake og si opp leilighet og jobb hvis det ikke blir som man håper. Det tenker jeg endel på. Det ville være synd for både meg og vertsfamilien hvis jeg bestemte meg for å slutte i stillingen. Selv om det ikke nødvendigvis er vanskelig for familien å finne en erstatter, så vil jeg være hos de ut perioden hvis jeg bestemmer meg for å bli au pair. Derfor er det viktig å være helt sikker før jeg reiser. En au pair får dekket kost og losji, men ingen lønn. Bortsett fra litt "ukepenger"... Men hvor mye er vanlig å få i måneden og hvor mange timer jobber man vanligvis? Det er litt viktig at jobben er lystbe