Spiralis Skrevet 15. mai 2009 #1 Skrevet 15. mai 2009 Dagen kommmer med stormskritt. Noen som har tips til fingermat for fest med venner i slutten av tredveårene? Delikat og godt uten at det blir for mye styr.
Inx Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 Dagen kommmer med stormskritt. Noen som har tips til fingermat for fest med venner i slutten av tredveårene? Delikat og godt uten at det blir for mye styr. Spekemat, melonskiver og flatbrød ... Eventuelt gå på med å lage diverse "tapas", men det er mye jobb synes nå jeg.
venus_ Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 (endret) Spekemat, melonskiver og flatbrød ... Eventuelt gå på med å lage diverse "tapas", men det er mye jobb synes nå jeg. Det trenger det ikke være. Stek poteter, server aioli til, legg div spekemat på fat, det samme med div oster, kutt opp litt melon, om du har tid kan du steke litt scampi i tillegg.. Server med foccacia eller vanlig brød. Så kan du evt lage en enkel dessert som panacotta el. Endret 15. mai 2009 av venus_
Spiralis Skrevet 15. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2009 Det trenger det ikke være. Stek poteter, server aioli til, legg div spekemat på fat, det samme med div oster, kutt opp litt melon, om du har tid kan du steke litt scampi i tillegg.. Server med foccacia eller vanlig brød. Så kan du evt lage en enkel dessert som panacotta el. aioli? foccacia? panacotta?
venus_ Skrevet 15. mai 2009 #6 Skrevet 15. mai 2009 (endret) aioli? foccacia? panacotta? Aioli er hvitløksmajones. Er best å lage selv men kan kjøpes ferdig i butikken. Foccacia er en type brød. Dropp det og kjøp ferdig brød i butikken. Panacotta er en italiensk fløtepudding. Du koker opp fløte sammen med sukker og vanilje, tilsetter gelatin, heller i glass/skål og avkjøler. Kan skrive inn oppskrift om det er av interesse. = mye jobb i min bok. Alle de tingene er kjemperaske og lage. Om det er for mye kan panacottaen droppes. Aioli og brød kan kjøpes i butikk = kjempeenkelt. Endret 15. mai 2009 av venus_
Spiralis Skrevet 15. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. mai 2009 Panacotta er en italiensk fløtepudding. Du koker opp fløte sammen med sukker og vanilje, tilsetter gelatin, heller i glass/skål og avkjøler. Kan skrive inn oppskrift om det er av interesse. Tar gjerne oppskriften.
venus_ Skrevet 15. mai 2009 #9 Skrevet 15. mai 2009 Tar gjerne oppskriften. 1 l fløte 150 g sukker 1 vaniljestang 5 plater gelatin Kok opp 3 dl av fløten sammen med sukkeret og frøene fra vaniljestangen, skru av varmen og la det trekke. Ha i gelatin som har lagt i vann (se på baksiden av pakken hvor lenge). Rør inn resten av fløten. Ha i glass eller i en bolle. Er godt sammen med bær. Kan evt bruke frosne bær og helle på sukkerlake.
Brunhilde Skrevet 16. mai 2009 #10 Skrevet 16. mai 2009 Aioli er kjempeenkelt å lage selv også. Focaccia fås kjøpt i sånne 1-2-3pakker. Pannacotta smaker ikke noe, syns jeg, så om den er enkel å lage skal jeg ikke uttale meg om.
venus_ Skrevet 16. mai 2009 #11 Skrevet 16. mai 2009 Aioli er kjempeenkelt å lage selv også. Focaccia fås kjøpt i sånne 1-2-3pakker. Pannacotta smaker ikke noe, syns jeg, så om den er enkel å lage skal jeg ikke uttale meg om. Hehe, den smaker fløte og vanilje ;p Hvis man lager den som jeg skrev blir den god. Det mange gjør er at de koker opp all fløten slik at den bare smaker kokt fløte.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #12 Skrevet 16. mai 2009 For at pannacotta skal bli god har jeg to-tre enkle knep: 1: IKKE kok fløten, ta den av kjelen rett før kokepunktet nås. (Når det ryker av den) 2: Ha oppi 2-3 vaniljestenger istedet for en, da blir det mer smak. Jeg skraper ut frøene og har de oppi, men lar også selve stangen ligge oppi mens fløten varmes opp. Da blir det nam! 3: Iblant legger jeg friske bær i bunnen av skåla før jeg heller oppi fløteblandingen. Og serverer med bringebærsaus til. NAM!
venus_ Skrevet 16. mai 2009 #13 Skrevet 16. mai 2009 For at pannacotta skal bli god har jeg to-tre enkle knep: 1: IKKE kok fløten, ta den av kjelen rett før kokepunktet nås. (Når det ryker av den) Som jeg skrev i oppskriften lenger oppe er trikset her å bare koke en liten del av fløten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå