Gå til innhold

Kropp og selvbilde

Fremhevede innlegg

Gjest Shelob
Skrevet

Jeg blir så lei.

Jeg er 172 cm høy, veier 65 kilo, trener styrke eller løping 5 dager i uka og spiser sunt. Jeg er normalt pen, velbygd, slank nok, og alt er greit. Det er ingen grunn til at jeg skal få negative kommentarer på kropp eller utseende og heller ingen grunn til at jeg skal ta det til meg om jeg får noen. Men det gjør jeg! Og noe så innmari. En liten tng, og jeg går og grubler på det i dager, uker, eller måneder.

Det kan være en morsom kommentar fra kjæresten om mine "fete"armer (dvs mine biceps), et spørsmål fra kollega om hvorfor jeg spiser sånn og sånn, beskjed fra mor om at "du detter nok sammen når du kommer opp i alder du også" og liknende artigheter.

At kommentarene er dumme er så sin sak, men hvorfor i HELVETE tar jeg meg nær av dem i stedet for å stenge de av og le av dem? Eller le av de som slenger kommentarene?

Jeg blir lei meg og deprimert, og overbevist om at folk gjør det for å såre meg. Og blir enda mer lei meg når jeg tenker det. Hvorfor gjør de det? Jeg jobber jo så hardt jeg kan for å være slank og pen.

Hvorfor i pokker kan jeg ikke gi mer faen? Nå er jeg over 30 og burde ha vokst det av meg for lengst...

Ja ja, nei jeg får dra og trene... Jeg tok tross alt 1/4 av en rosinbolle i kaffepausen også - bare å jobbe på. FAEN så drittlei noen ganger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Shelob
Skrevet
Jeg blir så lei.

Jeg er 172 cm høy, veier 65 kilo, trener styrke eller løping 5 dager i uka og spiser sunt. Jeg er normalt pen, velbygd, slank nok, og alt er greit. Det er ingen grunn til at jeg skal få negative kommentarer på kropp eller utseende og heller ingen grunn til at jeg skal ta det til meg om jeg får noen. Men det gjør jeg! Og noe så innmari. En liten tng, og jeg går og grubler på det i dager, uker, eller måneder.

Det kan være en morsom kommentar fra kjæresten om mine "fete"armer (dvs mine biceps), et spørsmål fra kollega om hvorfor jeg spiser sånn og sånn, beskjed fra mor om at "du detter nok sammen når du kommer opp i alder du også" og liknende artigheter.

At kommentarene er dumme er så sin sak, men hvorfor i HELVETE tar jeg meg nær av dem i stedet for å stenge de av og le av dem? Eller le av de som slenger kommentarene?

Jeg blir lei meg og deprimert, og overbevist om at folk gjør det for å såre meg. Og blir enda mer lei meg når jeg tenker det. Hvorfor gjør de det? Jeg jobber jo så hardt jeg kan for å være slank og pen.

Hvorfor i pokker kan jeg ikke gi mer faen? Nå er jeg over 30 og burde ha vokst det av meg for lengst...

Ja ja, nei jeg får dra og trene... Jeg tok tross alt 1/4 av en rosinbolle i kaffepausen også - bare å jobbe på. FAEN så drittlei noen ganger.

Dytt dytt. Ingen? Bare syt og klag? I så fall skal jeg ta meg sammen og gi faeni dette tullet.

Skrevet

Hvorfor lar du hva andre mener/sier påvirke hva du føler om deg selv? Det er så leit at vi lar oss tippe over småkommentarer fra andre, og blåser det opp til at vi ikke er bra nok.

Den dagen du ser deg i speilet uten å granske deg selv og lete etter feil, eller du tar deg nær av hva andre måtte mene om deg, slutter å lage suppe på småkommentarer som i utgangspunktet er helt ubetydelig, så har du det 100% bra med deg selv. Og det er et mål jeg mener vi alle burde ha for oss selv.

Det høres mer ut som du trenger å jobbe hardt med selvbildet enn å være "slank og pen".

Gjest Papirkurven
Skrevet
Hvorfor lar du hva andre mener/sier påvirke hva du føler om deg selv?

Fordi identiteten skapes i samhandling med andre. Det er nok desverre sånn at andres reaksjoner på våre handlinger er det som påvirker selvbildet vårt mest.

Det er ikke så enkelt å "bare blåse i andres meninger". Jeg tror en del av de som tilsynelatende ikke lar seg påvirke av kritikk og stikk har det vondere inni seg enn de lar noen få vite

Skrevet
Fordi identiteten skapes i samhandling med andre. Det er nok desverre sånn at andres reaksjoner på våre handlinger er det som påvirker selvbildet vårt mest.

Det er ikke så enkelt å "bare blåse i andres meninger". Jeg tror en del av de som tilsynelatende ikke lar seg påvirke av kritikk og stikk har det vondere inni seg enn de lar noen få vite

Ja jeg er veldig klar over at folk skaper sin egenverd utfra hva andre mener, det jeg vil frem til er at dette er så feil. Hvorfor skal jeg dra på treningssenteret og trene intenst i 2 timer fordi en kar kommenterte at han liker romper som er mindre enn min? Hvorfor skal jeg bry meg om hva han syns? Eller hvorfor skal en skallet kar gå og anskaffe løshår, fordi han hørte en jente han liker nevne at hun foretrekker menn med tykk hårmanke?

Nei det er ikke så enkelt å bare blåse i andres meninger, men jo mer man lar seg plage av andres oppfatninger av deg, jo mer usikker er man. Og motsatt. Det er sikkert mange som tilsynelatende ikke bryr seg om det døyt som har det vondt inni seg, det er ikke poenget. Poenget er at kun hver enkelt av oss vet hvordan vi føler det, og våre følelser for oss selv skal ikke måles utfra ytre omstendigheter.

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Ja jeg er veldig klar over at folk skaper sin egenverd utfra hva andre mener, det jeg vil frem til er at dette er så feil. Hvorfor skal jeg dra på treningssenteret og trene intenst i 2 timer fordi en kar kommenterte at han liker romper som er mindre enn min? Hvorfor skal jeg bry meg om hva han syns? Eller hvorfor skal en skallet kar gå og anskaffe løshår, fordi han hørte en jente han liker nevne at hun foretrekker menn med tykk hårmanke?

Nei det er ikke så enkelt å bare blåse i andres meninger, men jo mer man lar seg plage av andres oppfatninger av deg, jo mer usikker er man. Og motsatt. Det er sikkert mange som tilsynelatende ikke bryr seg om det døyt som har det vondt inni seg, det er ikke poenget. Poenget er at kun hver enkelt av oss vet hvordan vi føler det, og våre følelser for oss selv skal ikke måles utfra ytre omstendigheter.

Enig med du. :Nikke:

Man bestemmer selv hvordan man vil la seg paavirke av andres meninger, og ting man opplever. Selv hadde jeg en spesiell opplevelse i fjor en gang da jeg plutselig forstod at det er bare jeg som bestemmer hvordan jeg føler meg. Jeg skjønte plutselig at jeg bare kunne gi slipp paa vonde opplevelser i fortiden. Det som har skjedd kan man ikke endre paa saa hvorfor la det plage deg? Dette er jo ting man stadig vekk leser i ukeblader o.l saa jeg visste det jo egentlig, men jeg hadde ikke helt forstaatt det.

Jeg blir jo fremdels nedfor av og til og faar saanne dumme tanker om meg selv, men jeg har blitt mye flinkere til aa vise dem døren og til aa ikke bry meg om hva andre maatte tenke og mene. :)

Skrevet

Hvorfor skal DU føle deg dårlig bare fordi ANDRE har en bestemt mening om hvordan du ser ut? Jeg skjønner at det ikke er lett, jeg har selv hørt mye rart om utseendet mitt, og trodde lenge på det negative som ble sagt, men til slutt måtte jeg bare akseptere at folk vil alltid ha sine egne meninger om hvordan andre ser ut, og noen har ikke vett til å holde det for seg selv. Du kan ikke ta ansvar for hva andre synes om utseendet ditt, og du har heller ingen plikt til å innrette deg etter hva de synes. Ei heller kan du være sikker på at det de sier er 100 % objektivt riktig - at noen for eksempel sier at du har fete armer, betyr ikke at du faktisk har det! Jeg skjønner likevel at det gjør vondt å høre noe negativt om hvordan man ser ut, selv om kommentarene kan være sagt med humor (det må da finnes andre ting å spøke om her i verden...) og jeg synes du skal si ifra at du ikke liker at kroppen din blir kommentert, istedetfor å plage deg selv med å tenke på den 1/4 rosinbollen du spiste. Var jeg deg, ville jeg forresten spist en hel rosinbolle! ;)

Gjest Mea Culpa
Skrevet
..og jeg synes du skal si ifra at du ikke liker at kroppen din blir kommentert, istedetfor å plage deg selv med å tenke på den 1/4 rosinbollen du spiste. Var jeg deg, ville jeg forresten spist en hel rosinbolle! ;)

Enig i det. Livet er kort og mat er godt saa nyt det mens du kan! Og vaer glad du faktisk kan spise rosinboller, selv blir jeg daarlig i magen av gluten saa rosinboller er no, no! :grine: Men naa liker jeg ikke rosiner uansett saa akkurat det er ikke det store tapet. :fnise:

Gjest Shelob
Skrevet

Takker for svarene og skal forsøke å ta til etterretning. Og slutte å bli eitrende forbanna på kommenteringen. Gjør jo mest vondt for meg selv.

Skrevet
Takker for svarene og skal forsøke å ta til etterretning. Og slutte å bli eitrende forbanna på kommenteringen. Gjør jo mest vondt for meg selv.

Hvorfor kommenterer andre utseendet til folk (negativt) i utganspunktet? Fordi de selv har et eller annet rusk på selvtilliten.

Neste gang typen din kommenterer bicepsen, se på den og si "hm, jeg syns armene mine er helt flotte jeg. La oss finne 5 feil ved dine armer istedet?"

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Lykke til! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...