Gjest Gjest_meg_* Skrevet 15. mai 2009 #1 Skrevet 15. mai 2009 Hallo. Dette er andre dagen min med dritvondt i halsen og masse snørr fra nesa. Veldig vondt å svelge og har vondt i hodet og snakker rart. Høres vel ut som halsbetennelse? Jeg er midt i eksamensperioden og dette passer utroli dårlig. Bør jeg gå til lege? eller la det gå sin gang?
Gjest Gjst Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 Hallo. Dette er andre dagen min med dritvondt i halsen og masse snørr fra nesa. Veldig vondt å svelge og har vondt i hodet og snakker rart. Høres vel ut som halsbetennelse? Jeg er midt i eksamensperioden og dette passer utroli dårlig. Bør jeg gå til lege? eller la det gå sin gang? Det eneste du kan få hos legen er en test der det slår fast om det er virus- eller bakterieinfeksjon. Har du slimete hoste er det mest sannsynlig bakterieinfeksjon og du kan få antibiotika for det. Men virusinfeksjoner, som ofte gir "tørr" hoste (uten slim) er det ikke så mye å gjøre med. Da må det bare gå sin gang uansett om man har vært hos legen eller ei, men man kan bruke Ibux for å døyve de verste smertene.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 Er det misstanke om streptokokker MÅ du få antibiotika. En får gjerne røde eller hvite prikker bak i svelget og på tunga. Jeg hovnet opp på drøvlen og sidene bak i svelget også og det var noen mørke "hudflak" virket det som. Som løsnet fra tungen og svelget. Fikk til slutt byller i halsen som måtte skjæres opp,, ikke å annbefale. Men vet ikke om alle får det slik. En venninde av meg som har tatt mandlene sier hun merker det mest i oppstarten at hun blir så "rar" i halsen og har problem med å svelge. En slik test tar et par minutter på legevakten. Etter at jeg fikk de byllene tar jeg alltid en slik test om jeg får mye halsevondt. Så er jeg på den sikre siden. Får en antibiotika med en gang slipper en de byllene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå