Gå til innhold

Bortevekkistan

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Hmm, funderer på dette som storesøstergave... De har det på biblioteket "vårt", og Turnerose elsker det. Men hun blir stadig skuffet over å ikke finne møblene de har, at deler har blitt ødelagt, og ikke minst at Lille My ikke er der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, funderer på dette som storesøstergave... De har det på biblioteket "vårt", og Turnerose elsker det. Men hun blir stadig skuffet over å ikke finne møblene de har, at deler har blitt ødelagt, og ikke minst at Lille My ikke er der. ;)

Awwwww :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awwwww :hjerte:

Ja, sant? :rodmer: Skulle gjerne hatt mitt eget! :ler: Men litt nærmere undersøkelser viser at Lille My ikke nødvendigvis er med overalt, så vi må innom Riktige Leker og se (evt om de har Lille My som løs figur ved siden av), eller om vi må bestille på nett der Lille My fulgte med. Lille My er nemlig heltinnen. :ler:

---

Ah, Graham Norton Show, Center-sjokolade (min store gravidsvakhet, visst), Farris og strikketøy. Bra fredagskveld! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

Høres hyggelig ut med Tuslebesøk!

Treffes til uka? Store klemmer

Gjerne! :jepp: Jeg har "fri" tirsdag og torsdag, kan det passe for deg en av de dagene?

---

Huh! Sliiiten! Vi har vært på skikkelig rundtur i dag. Vi kom avgårde myyye senere enn planlagt i dag, fordi en viss dust av en mann (sorry, altså, men han vet bedre) ikke la seg før klokka var nærmere 7 i dag morges. :kjefte: Så måtte han sove litt, da, og sto ikke opp før over 11. Det det gjør meg så eitrande forbanna, det er så utrolig unødvendig og det skjer langt oftere enn jeg synes er greit. Han blir sittende og jobbe...

Men da vi først kom oss avgårde fikk vi gjort masse, da. :) Vi var først på Jula etter en miniblender (Magic Bullet) som jeg har ønsket meg en stund og som nå var på tilbud. Den er perfekt til å lage enmannssmoothier i, f.eks., eller male mindre mengder korn/nøtter, osv. Veldig pop blant supermat-/rawfood-bloggerne. :fnise:

Så gikk turen til Alna - vi hadde lovet Turnerose å spise på McDonalds som bestikkelse for å få henne med på turen :ler: - og der ble det jo selvsagt litt annet også. ;) På Barnas Hus fant vi ullsokker til Turnerose (og to par til babyen, også) til 10 kr paret! Utrolig billig, og super timing, siden hun har vokst ut av størsteparten av ullsokkene sine. Vi har liksom håpet å finne på tilbud nå på slutten av sesongen. De vi kjøpte er fra Reflex, med 60% ull, slettes ikke så galt. Turnerose fikk velge en liten gave til Maiblomsten, og endte med en sutteklut/soveklut fra Teddykompaniet i form av en marihøne. Hun fikk nok brått litt panikk for at hun skulle måtte låne bort de to hun har. :ler: Også fant vi Hestra-votter til henne med 30% avslag, mtp neste vinter.

På XXL var det ryddesalg, så da måtte vi jo innom der også... :sjenert: Der ble det votter til meg (jeg har savnet å ha noen sånne skikkelige utevotter som tåler å bli våte i vinter, jeg har bare skinnvotter av den skikkelig varme typen, og de tålte ikke utpreget godt å bli klissvåte ;)), Blåfjell-tøfler til Turnerose (skikkelig gode tova tøfler av ren ull, tjukke og gode med antisklisåle), innesko til mannen som han skal ha på det nye kontoret (kjippkjapper), og til slutt en vårlue (vel, solgt ut som vinterlue, men altfor kald til vinter!) til Turnerose fra Vossatassar. Hun nekter å ta den av, sitter i sofaen ved siden av meg med lue på nå. :ler:

Og på vei hjem smatt vi som snarest innom Babyshop etter ny badebalje til babyen - kikket på den vi har fra Turnerose, og den var rett og slett blitt skikkelig ekkel. Har nok ikke klart å vaske vekk badeoljen godt nok før vi satte den vekk, så den var helt klissete/seig. Prøvde å vaske den med salmiakk, men det hjalp ikke. Måtte nesten ha den samme typen som vi hadde til Turnerose for at den skal passe på stativet som hører til...

Så, ja, puh. Pengene har flydd... Men vi har faktisk utelukkende kjøpt ting vi ønsket oss/trengte, og de sokkene var virkelig et kupp! :jepp: Nå blir det avslapping resten av kvelden, gitt.

Jo, forresten, vi var på posten først på turen i dag, der vi hentet pakke fra Ellos med vårsko til Turnerose. Kavat - et par slike (i turkis) og et par slike (i lilla). Vi er glade i Kavat-sko til henne, og særlig nå som hun har vokst ut av babyskoene fra Ecco størrelsemessig (de stopper på 26). De er myke og gode i sålen, og de turkise gir jo god støtte til ankelen. Og hun likte begge parene godt selv, det er jo også ganske vesentlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travel dag da! Så mye kjekt dere har fått i hus... Grøss så dyrt det er m babysko! Og gjett om jeg må på jula på mandag, vil også ha M B :) har gjort vindusshopping i dag jeg, nyttig det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Travel dag da! Så mye kjekt dere har fått i hus... Grøss så dyrt det er m babysko! Og gjett om jeg må på jula på mandag, vil også ha M B :) har gjort vindusshopping i dag jeg, nyttig det også

Ja, baby-/barnesko er dyrt... Ihvertfall om man er opptatt av at det skal være sko tilpasset barneføtter i tillegg. ;) Jeg bare klarer ikke å kjøpe sko av tett kunstmateriale med stiiiive såler til Turnerose, jeg orker jo ikke å gå i sånne selv! Dessuten tenker vi vel egentlig på uteskoene og -klærne hennes som "arbeidsuniformen" hennes, og er opptatt av at det skal være bra greier. Det ER kjipt å være ute hvis man er kald, våt, klam, e.l. Vi handler det meste på salg, men akkurat sko er det litt vel spennende å prøve å beregne størrelse på 6 mnd frem i tid!

MB kan anbefales, altså! :tommelsmil: Det er forøvrig et lite sett, dette de har på tilbud på Jula, med 11 deler. Så det er litt som ikke er med. Men det eneste jeg tror jeg vil skaffe meg ekstra (eBay! :jepp:) er den flatbladete kniven og muligens den "ordentlige" blenderkolben. Ser det litt an. :)

---

Jeppjepp, Magic Bullet er testet ut, og jeg eeeelsker den! Sitter og koser meg med en knallgod frokostsmoothie helt alene, mann og barn er på svømming. Så utrolig enkelt å bare stappe oppi og sette på! I dag kjørte jeg hampfrø og vann til hampmelk først, deretter kom det oppi 1/2 avocado, en liten bit banan, 3 dadler, en god neve frosne bringebær, en teskje hver av rice bran solubles, lecithin, granateplepulver, activated barley og til slutt en skvett eplejuice. Den ble litt tykk, da, jeg hadde kommet opp til max-streken og turte ikke å ha i noe mer, så jeg spiser smoothie med skje. :ler: Det eneste jeg skal huske på til neste gang er at dadlene nok godt kan oppi når jeg lager til hampmelken, de var ikke helt ferdigblendet nå. Uten at det egentlig gjør noe, for de smaker jo nesten som karamellbiter oppi der... :sikle:

Den store blenderen blir nok ikke akkurat pakket bort av å ha fått MB i hus, altså, men sånn hvis man skal ha smoothie til én, f.eks., er det jo bare genialt! Enormt mye enklere å vaske en liten plastkopp enn en svær glasskolbe, liksom.

Haha, der var smoothien fortært og tiden har gått mens jeg har sittet her, visst... Men ja, hurra for MB. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kitchenaid blender jeg bruker masse! Tar gjerne en liten sak i tillegg, ser at det blir lettere å vaske osv. Nettopp hatt en stor smoothie eg også:) bra du er fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag!?!

Sånn liten smoothie-maker høres fint ut :) Skal kjøpe en en liten variant av en venninne som driver med Tupperware. Strømløs, og visstnok HELT suveren :fnise: Tenker den kan være praktisk å drasse med på hytta og sånt om et års tid :jepp:

:kyss2: på deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kitchenaid blender jeg bruker masse! Tar gjerne en liten sak i tillegg, ser at det blir lettere å vaske osv. Nettopp hatt en stor smoothie eg også:) bra du er fornøyd!

Smoothie er bare :hjerte:!

Torsdag!?!

Sånn liten smoothie-maker høres fint ut :) Skal kjøpe en en liten variant av en venninne som driver med Tupperware. Strømløs, og visstnok HELT suveren :fnise: Tenker den kan være praktisk å drasse med på hytta og sånt om et års tid :jepp:

:kyss2: på deg

Torsdag er bra! Avtale tid og sted nærmere? :)

Høres kjekt ut med noe strømløst å ha med på hytta, ja! :jepp: Kan godt tenkes at MB får være med oss på hytta i sommer, har savnet å lage smoothies der. Særlig pga de fantastisk gode Brunlanes-jordbærene... :sikle:

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg er mett! *stønn* En nokså normal porsjon med spaghetti bolognese inntatt for halvannen time siden, og jeg er fremdeles så full i magen at jeg knapt vet hvor jeg skal gjøre av meg... :ler: Hodet henger bare ikke med på dette med bittesmå porsjoner. ;)

Vi har hatt en nydelig dag her i dag! Strålende sol, varmt (10 grader!) og ingen spesielle planer. Herlig! Vi har vasket verandaen og pakket ut de utemøblene som har stått pakket i presenning der over vinteren, så nå kan våren virkelig bare komme. Fint å ha et sted å sitte på lange, lyse, fine vårdager! :sol:

Jeg har nok muligens overdrevet aktivitetene litt, da, for jeg er rimelig mør i både bekken, hofter og rygg nå. Jeg har sittet litt på gulvet med Turnerose, stått lenge på kjøkkenet ifbm baking av knekkebrød og middagslaging, vært så dum at jeg har støvsuget litt ( :sjenert: ), og i tillegg vært ute med Turnerose en god halvtime. MEN det er godt å få gjort sånne ting, og det skal vel gå bra nå siden jeg bare har en uke igjen av jobbklubben. Ser frem til å bli ferdig med den, egentlig, selv om jeg er glad for å ha fått det med meg. (Litt stolt også, av at jeg har holdt ut, til tross for 50% sykemelding nå på slutten!)

Kjenner jeg er trøtt i dag, så jeg skal prøve å komme meg i seng til fornuftig tid. Men et par timer med voksentid må jeg ha. :) Håper å lure mannen til å la være å jobbe i kveld, har lyst til å sitte i armkroken hans og bare være. :rodmer: Men først må jeg nok vekke ham, for det har blitt påfallende stille der oppe. Det har vel dessuten gått en god halvtime siden han la seg med Turnerose, så jeg mistenker å møte et trøtt tryne hvis jeg går opp. ;)

Bah, kjenner søtsuget kommer krypende, til tross for denne vanvittige metthetsfølelsen... :roll: Prøver å komme på noe relativt sunt å kose meg med - mango, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre at JM er så lite åpen for deg og dine ønsker! Tror det er like greit å gå bare til legen slik som du har bestemt deg for. Helsepersonell er nok ulike de også, på lik linje med alle andre mennesker, men man bør jo kunne forvente enn viss forståelse og åpenhet for den gravide kvinnen. JM er jo oppi dette hver dag, mens den gravide er i en slags unntakstilstand.

Godt å kunne koble av med litt Tusle-besøk da! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre at JM er så lite åpen for deg og dine ønsker! Tror det er like greit å gå bare til legen slik som du har bestemt deg for. Helsepersonell er nok ulike de også, på lik linje med alle andre mennesker, men man bør jo kunne forvente enn viss forståelse og åpenhet for den gravide kvinnen. JM er jo oppi dette hver dag, mens den gravide er i en slags unntakstilstand.

Godt å kunne koble av med litt Tusle-besøk da! :klemmer:

Det går vel på en kombinasjon av dårlig kjemi og min inngrodde motstand, vil jeg tro. :vetikke: Blir lege videre, ihvertfall. :Nikke:

---

I dag måtte jeg bare gå hjem fra jobbklubben - satt der og følte meg dårligere og dårligere. Svimmel, kvalm, helt nummen i kroppen... Regner med at det var et heller kraftig anfall av blodtrykksfall, hadde egentlig tenkt meg innom legen på vei hjem, men der var det stengt for lunch, så da gikk jeg heller hjem og la meg ned. Formen kom seg etter litt cola (som mannen løp ut og kjøpte til meg - han har hjemmekontor i dag) og avslapning. Men jeg skal ta en tur til legen i morgen om jeg merker det samme.

Ellers sover jeg så dårlig for tiden! Jeg finner ikke behagelige stillinger, og våkner hver gang jeg skal snu meg. Tror jeg var våken 5-6 ganger i natt. Blæra klarer seg fint, så det gjør det nesten enda litt mer irriterende. Hadde jeg måttet stå opp for å tisse hadde det på sett og vis hatt et formål... Men nå er det altså bare fordi det er vondt å flytte på seg. Normalt sett er det jo bare deilig å våkne og se at klokka er 5 eller sånt og vite at man kan sove i flere timer fortsatt, men sånn er det ikke nå om dagen. :lol: Blir bare irritert over at det fortsatt er leeenge til natta er over. ;)

Kom over en artikkel i dag i Dagbladet (tror jeg det var? Fant ikke igjen i historikken her...) om at de BPA-frie tåteflaskene på markedet nå knapt er bedre enn de med BPA. Vi har jo i all hovedsak Medela-flasker, som uansett ikke hadde BPA i seg da dette her "eksploderte" i 09 eller når det var, men jeg blir litt oppgitt når de da har erstattet BPA-holdig plast med noe som knapt er bedre. Så nå heller jeg faktisk mot å bestille et par-tre Lifefactory-flasker til babyen. De er av glass med silikontrekk rundt, så de skal tåle støt og sånt. Og de er visst kompatible med Medela-pumpe. Jeg er litt hysterisk på det med unødvendige kjemikalier, ja... Nå som jeg er gravid (og når jeg ammer) er jeg knallhard på å unngå mest mulig parabener, SLS, etc. Jeg har to produkter som jeg "synder" med fordi jeg ikke har funnet alternativer som funker optimalt for meg - en shampo som jeg bruker i perioder når hodebunnen min blir knusktørr, og deodorant. Og når jeg tenker på sånt blir det liksom litt tullete å kjøre ukritisk på med plastprodukter med skumle stoffer, tenker jeg. :vetikke:

Nåja. Nok om det. Nå skal jeg juice meg litt mango og eple. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff. I går kveld ble det trist her. Ved kveldsmaten fortalte Turnerose at det ikke hadde vært noe gøy i barnehagen, det var en av de voksne som hadde sagt at hun var slem... :( Både mannen og jeg reagerte kraftig på det, for vi synes ikke tilbakemeldinger på uakseptable handlinger skal gå på person, men heller på selve handlingen. En treåring skal ikke gå rundt med et bilde av seg selv som slem, liksom. Det var helt tydelig at Turnerose hadde tatt det veldig inn over seg, det var lett å se på både kroppsspråk, mimikk og noen flere ting hun sa. Sendte en mail til ped.leder i går kveld, som hun ved levering i dag fortalte at hun hadde fått og at hun tok det alvorlig. Hun var helt enig i at det ikke skulle være sånn! Så hun skulle ta det opp med de ansatte og så gi oss videre tilbakemelding.

Glad dette skjer i den "nye" barnehagen, da, og ikke den første hun gikk i. Der er jeg usikker på om vi ville møtt så mye forståelse for å reagere på sånt. Det var veldig godt å bli møtt på den måten jeg ble ved levering i dag, tross alt.

Mannen og jeg ble sittende og prate mye om dette i går kveld. Jeg synes det er godt at vi er så på linje på de tingene, det må være slitsomt å være uenige om grunnleggende prinsipper innen oppdragelse, som jeg vet at er tilfellet hos et vennepar av oss. Jeg tror på ingen måte at vi er perfekte foreldre, men det er en del ting som er viktig for oss når det gjelder måten Turnerose blir møtt og sett på. Og det at hun blir fortalt at hun er slem er ikke greit for oss, helt enkelt.

Nå må jeg opp og sy noen gensere til Turnerose, hehe. Brått var våren virkelig på plass, og jenta har jo knapt bomullsgensere! Hun sa klart ifra i dag morges at det var for varmt med ull (og det er jeg jo helt enig i, hadde krepert om jeg skulle hatt på ull nå selv), og da vi åpnet skuffen med bomullstopper fant vi - trommevirvel - hele TO gensere! :ler: En hel haug med T-skjorter, da, for det måtte hun ha litt nytt av til Madeira-turen i høst, men det er vel kanskje å dra våren litt langt igjen. ;) Så da må symaskinen frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nei, sånne tilbakemeldingar skal ikkje dei små ha! Stakkars vetle... Håpar de får ein ok tilbakemelding frå barnehagen etter at de meldte ifrå.

Eg meldte ifrå om mobbing/erting i bhg i haust, var sikker på at personalet var klar over det, for A prata masse om det. Tok det opp berre for å vere sikker, og fordi eg lurte på korleis dei handterte det, men neida... Det hadde dei vaksne ikkje merka noko til! Fekk god tilbakemelding når eg sa ifrå då, og ertinga fekk dei slutt på.

Bomullsgenserar ja, kva er det? :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff nei, sånne tilbakemeldingar skal ikkje dei små ha! Stakkars vetle... Håpar de får ein ok tilbakemelding frå barnehagen etter at de meldte ifrå.

Eg meldte ifrå om mobbing/erting i bhg i haust, var sikker på at personalet var klar over det, for A prata masse om det. Tok det opp berre for å vere sikker, og fordi eg lurte på korleis dei handterte det, men neida... Det hadde dei vaksne ikkje merka noko til! Fekk god tilbakemelding når eg sa ifrå då, og ertinga fekk dei slutt på.

Bomullsgenserar ja, kva er det? :lete:

Det er egentlig litt guffent å tenke på, at personalet ikke får med seg sånne ting som mobbing/erting?! Altså, en ting er når det er større barn (når de nærmer seg skolealder og oppover tror jeg unger blir flinkere til å skjule sånt), men i en småbarnsavdeling i barnehage burde jo det blitt plukket opp...! Godt du tok tak i det, og at det ble tatt tak i!

Jeg regner i grunnen med at det blir tatt godt tak i hos oss også, dette her, ped.leder er en flink dame. Jeg kan nok kanskje tenke meg hvem av de voksne det er som sa det til Turnerose (hun var mannens umiddelbare "antakelse" også), hun er godt voksen og har nok et ganske annet syn på barn og oppdragelse enn både oss og de øvrige voksne på avdelingen. Har fått noen litt underlige kommentarer fra henne, men det er jo greit nok når de går til meg, ikke til Turnerose... Egentlig en allright dame hun også, men med noen oppfatninger som ikke helt går inn hos meg. Vi får se hva som skjer. :)

Ja, våren kom jo så brått! Her er det 15 grader i skyggen i dag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En genser er ferdig! :tommelsmil: Guuul med lilla elefanter som holder hverandre i halen. Ganske så søt, synes jeg! :nigo: Skal opp og sy en til, denne gangen grønn med rådyr/Bambier på, men måtte ha meg litt lunch. Superdigg smoothie laget i Magic Bullet-en. :jepp:

Ellers ble jeg ringt opp av en rekrutterer for litt siden! :hoppe: Jeg sa jo som sant var at jeg vel neppe er veldig aktuell akkurat nå, siden jeg skal ut i permisjon om en måneds tid, men han var fortsatt interessert og skulle ringe meg igjen litt utpå høsten. Syntes det var ganske kult, altså. Jobbklubben har vel hatt litt for seg, kan det virke som! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så koselig å treffe deg igjen :klemmer:

Boka T fikk av dere i bursdagsgave er en stor hit, hun vil helst bare bla i den :ler:

Så leit å lese om Turnerose sin vonde opplevelse i barnehagen, får helt vondt i magen jeg. Håper ped.leder tar tak i dette!

Så spennende med den telefonen da :Nikke:

Du, har du forslag til en superfoodstartpakke? :ler: Fra iherb selvfølgelig. Hva begynner man med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så koselig å treffe deg igjen :klemmer:

Boka T fikk av dere i bursdagsgave er en stor hit, hun vil helst bare bla i den :ler:

Så leit å lese om Turnerose sin vonde opplevelse i barnehagen, får helt vondt i magen jeg. Håper ped.leder tar tak i dette!

Så spennende med den telefonen da :Nikke:

Du, har du forslag til en superfoodstartpakke? :ler: Fra iherb selvfølgelig. Hva begynner man med? :)

I like måte, var så godt å se deg! :kose: Og T, såklart. Store, lille finingen. :rodmer: Så bra at hun liker boka! Ingrid er som sagt en stor favoritt her i huset. :)

Hmm, superfoodstartpakke... Hva vil du med det, da? Det som brukes jevnlig for tiden her i huset er:

- råkakao (Navitas Naturals)

- rice bran solubles (Pure Planet)

- aktivated barley (sic) (Pure Planet)

- lecithin (HealthForce Nutritionals)

- chlorella (minidose nå som jeg er gravid, Now Foods)

- granateplepulver (Navitas Naturals)

- lucuma (Navitas)

- kokosolje

- hampfrø (Navitas eller Nutiva)

- kakaosmør (Navitas)

- diverse nøtter (Navitas eller Now Foods)

- yaconsirup (Amazon Therapeutics)

- yaconpulver (Navitas)

- hampolje (Nutiva)

- hampprotein, uten smak (Nutiva)

Når jeg ikke er gravid (eller ammer) tar jeg spirulina og hvetegress i tillegg til chlorella, men det frarådes når man er gravid siden det er så rensende. Med mindre man er vant til det fra før - noe jeg forsåvidt var da jeg ble gravid, men kvalmen gjorde at jeg ikke hælte å få det i meg en stund, så da har jeg droppet det. Har også Amla-C stående som jeg tar innimellom.

Tror det er basisen. Har mer også, men disse tingen brukes mest. Tildels i smoothie, tildels i råsjokolade/annet rått snop. Også tar jeg altså algene i pilleform, klarer ikke smaken av pulver selv om jeg løser det opp i eplejuice.

Jeg har forresten også litt ulike meltyper og sånt, men det går litt i perioder hvor mye det brukes. Kokosmel, bokhvetemel m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...