Gå til innhold

Bortevekkistan

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Så bra at dere har gode erfaringer med den modellen! :tommelsmil: Turnerose har brukt en i str 98 i vinter (Reima er vanvittig stort i størrelsen, hun bruker jo 104/110 i andre plagg), så blir rart med sånn "store barn-dress" med strikk i livet og sånt til høsten. :fnise:

Brukar ho 104 og 110?! Kor lang er ho nå?

A begynte med 98 i haust, og det er først no alt i 92 kan ryddast vekk (apropos, må rydde ut av klesskapet hennar... :filer: ) Og ho er 95 cm. Dressen hennar er str 98, og ho ser veldig lang og stor ut i den! Er rart med den fasongen altså, ho hadde sett heilt annleis ut i 'baby'-dressen i samme størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A begynte med 98 i haust, og det er først no alt i 92 kan ryddast vekk (apropos, må rydde ut av klesskapet hennar... :filer: ) Og ho er 95 cm. Dressen hennar er str 98, og ho ser veldig lang og stor ut i den! Er rart med den fasongen altså, ho hadde sett heilt annleis ut i 'baby'-dressen i samme størrelse.

Hun har bikket meteren, men står ikke lenge nok til at jeg får målt nøyaktig... :ler: Tipper hun er 102-103 cm. 110 er raust, altså, men jeg synes en del (særlig fra H&M) er både kort og smalt, så da kjøper jeg 110 i stedet. Og bukser med strikk nederst kjøper jeg for store sånn at de varer lenge. ;) Buksene som hun brukte på Madeira i november (str 98) har blitt for snaue nå, hun har strukket seg veldig over jul og nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A var 94 cm nå på treårsdagen sin, og hun er ikke spesielt liten for alderen. Ganske midt på treet, tror jeg. Hun er derimot litt "romslig" rundt magen, så hun trenger lange gensere for at det ikke skal glippe. Enig med *Joyce* at mye er kort! A bruker stort sett tunika, gensere i 104 kan bli litt korte i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøtt hvor mye formen kan svinge fra en dag til den neste. Føler meg helt utslitt i dag, trøtt og tung og slapp. Kastet opp i dag morges og fikk supervondt i bekkenet igjen av å gå til banen, det hadde nemlig snødd i natt. Usj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lyst til å låne en hylende 3-åring for kvelden? :eeeh: Hun er vel i ferd med å roe seg nå, men den siste timen har det vært hyl og skrik og protester på alt. Hvorfor kommer sånt alltid på de dagene man er helt kaputt selv? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lyst til å låne en hylende 3-åring for kvelden? :eeeh: Hun er vel i ferd med å roe seg nå, men den siste timen har det vært hyl og skrik og protester på alt. Hvorfor kommer sånt alltid på de dagene man er helt kaputt selv? :sukk:

Sannsynligvis fordi de lange barneantennene fanger opp at mamma er utilgjengelig... det har jeg erfart en del de siste månedene :(.

Var det slik at Turneroses omgangssyke gikk fort over? E har hatt diare i hele dag, og har kastet opp én gang. Skikkelig sprutoppkast :(. Jeg får nesten litt panikk av tanken på at dette antakeligvis kommer til å spre seg til resten av familien...

Håper du ikke synes jeg var frekk i den BLW-tråden, by the way... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du savner hyling, har jeg en toogethalvtåring du kan få låne. :sur: Hun slo seg megavrang i barnehagen, og ville gå ut i slapseværet i bare bleien (det sludder vannrett her), og nå hjemme har hun også stort sett brukt tiden på å hyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis fordi de lange barneantennene fanger opp at mamma er utilgjengelig... det har jeg erfart en del de siste månedene :(.

Var det slik at Turneroses omgangssyke gikk fort over? E har hatt diare i hele dag, og har kastet opp én gang. Skikkelig sprutoppkast :(. Jeg får nesten litt panikk av tanken på at dette antakeligvis kommer til å spre seg til resten av familien...

Håper du ikke synes jeg var frekk i den BLW-tråden, by the way... :sjenert:

Hmm, ja, det er vel noe med den utilgjengeligheten...

Turnerose sin passerte raskt, ja, men min satt lenge... Godt mulig det har sammenheng med graviditeten, da. Turnerose kastet vel opp 3 ganger, hadde litt feber og dett var dett. Krysser fingrene for at det passerer uten mer drama hos dere også! :klemmer:

Hehe, nei, det går fint. ;)

Hvordan gikk det med den hylende 3åringen? Fikk du lånt henne bort? :fnise:

:hug:

Merkelig nok var det ingen interessenter... :ler:

Dersom du savner hyling, har jeg en toogethalvtåring du kan få låne. :sur: Hun slo seg megavrang i barnehagen, og ville gå ut i slapseværet i bare bleien (det sludder vannrett her), og nå hjemme har hun også stort sett brukt tiden på å hyle.

:eeeh: Her er det roligere i dag, takk og lov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at det nærmer seg en grense for meg i forhold til denne jobbklubben. Jeg er så sliten at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg etter en tretimersdag, i dag har jeg sovet i halvannen time og er fortsatt trøtt; i går ble jo hele ettermiddagen og kvelden tilbrakt på sofaen. Jeg har ikke energi til å være sammen med Turnerose og har mest lyst til å gå og legge meg nå og sove til i morgen. Jeg skal prate litt mer med hun som er "min" veileder i morgen og høre hva hun foreslår, men jeg ser ikke bort fra at det blir en sykemelding på meg. Synd, for det er et interessant kurs. Men som hun sa i dag da jeg luftet tankene raskt for henne, helsa kommer først. Så det kan nok hende jeg må bite i det sure eplet og prioritere den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnerose sin passerte raskt, ja, men min satt lenge... Godt mulig det har sammenheng med graviditeten, da. Turnerose kastet vel opp 3 ganger, hadde litt feber og dett var dett. Krysser fingrene for at det passerer uten mer drama hos dere også! :klemmer:

E har hatt diare hele dagen, og kastet opp 3-4 ganger. Siste gangen nå da han la seg, sprutoppkast over hele seg og hele sengen :(. Håper virkelig det gir seg nå. Regner med vi får det hele gjengen, men jentene er såpass store at de forhåpentligvis ikke spyr helt ukontrollert over hele huset. De har blitt flinke til å si fra og treffe bøtta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å lytte til kroppen sin kjære du :kose:

Ja, jo... Men det er ikke så lett å gjennomføre alltid... :sjenert:

:klemmer:

---

Juhu, mer garn på vei til meg! :fnise: Har lyst til å strikke denne jakka til Maiblomsten, så da ble det oppskrift og DUO silke/merino i lilla til den, samt samme garn i turkis og lime i tillegg. ;) Har forelsket meg i garnet, det er det jeg strikker hentesett av, og det er helt nydelig! :hjerte: Gleder meg til å kunne pakke inn babyen i deilig, mykt, luftig strikketøy. :rodmer:

Strikking gir meg etterlengtede mentale pauser om dagen. Nå holder jeg på med buksa til hentesettet, sokker til hentesettet, et skjerf til Turnerose (hun har bestilt gult og rosa stripete skjerf :ler:), teppe til rhubarb og en kjole til Maiblomsten. :lol: Får se hva som blir ferdig når, hentesett-tingene har naturlig nok prioritet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, jeg bare digger det programmet på VOX som heter Grand Designs på engelsk (Drømmedesign eller noe sånt på norsk) - det er så utrolig kult! Utrolig gøy med et hus-/designprogram med fokus på miljø, helheter, å gjøre det utilgjengelige tilgjengelig... Fascinerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Designs er kjempekjekt program ja! :)

Har ikke du Bugaboo Cameleon? Vi vurderer enda vogn, og da helst Bugaboo mot Brio Go. Siste nytt er at min forlovede :rodmer: falt for bugaboo siden den blir så liten, er så lett osv. Mens jeg heller mot Brio GO da jeg innbiller meg den er lettere å kjøre/mer stabil. (pluss leste noe om at ungen kan stange i taket i bugaboo, og at de 3 sittevinklene ikke er optimale).

har du hatt noen av disse utfordringene med vogna? Skeiner vogna til ei side på ulendt underlag? Er den behagelig å trille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Designs er kjempekjekt program ja! :)

Har ikke du Bugaboo Cameleon? Vi vurderer enda vogn, og da helst Bugaboo mot Brio Go. Siste nytt er at min forlovede :rodmer: falt for bugaboo siden den blir så liten, er så lett osv. Mens jeg heller mot Brio GO da jeg innbiller meg den er lettere å kjøre/mer stabil. (pluss leste noe om at ungen kan stange i taket i bugaboo, og at de 3 sittevinklene ikke er optimale).

har du hatt noen av disse utfordringene med vogna? Skeiner vogna til ei side på ulendt underlag? Er den behagelig å trille?

Vi kjøpte jo Cameleon nettopp av de grunnene du nevner at forloveden din liker - vi bodde i 3. etasje uten heis og hadde liten bil da Turnerose ble født - og Brio Go var ikke på markedet enda, så det var ikke egentlig så mange alternativer for vår del. Men jeg er veldig glad i vogna vår, og Turnerose har likt seg godt i den. Hun stanget i taket mot slutten, men det var rett og slett fordi hun ble for lang - hun er jo godt over snittet på lengde. Syntes dog ikke det var noe stort problem de månedene vi brukte vogna etter at hun hadde kommet oppi kalesjen - den er jo helt myk, og hun gjorde ingenting av det. Sittevinklene har funket supert hos oss, hun likte bedre å ligge i sportsdelen enn i bagen, faktisk, sikkert mye fordi hun da kunne si fra hvis hun ville opp og se mer, og syntes det var deilig å kunne legge seg halvveis bakover og hvile innimellom, også. Men vi brukte mest den retteste sittestillingen. Et stort pluss for vår del var at bagen er lang, siden vi hadde og har en lang jente, og i tillegg vi var veldig fornøyde med at vi fikk plass til Turnerose oppi også da hun lå i Frejkas pute (hofteleddsdysplasi).

Jeg synes den er veldig god å trille, både med swivel-hjul og vinterhjul, den kan dra litt til siden på skeive fortau, men siden den er så lett opplever jeg ikke det som noe stort problem, og du kan også låse swivelhjulene om ønskelig - det er kjapt og enkelt gjort. Det problemet er jo ikke der med vinterhjulene, som vi har brukt en del gjennom hele året, ifbm trilling på skogsveier osv. Liker også at den er så lett, det var overhodet ikke noe problem å bære bagen med Turnerose oppi opp og ned trappa, gjennom stua for å ta henne ut på verandaen etter at vi flyttet, osv. Har prøvd å bære baby i bag av den "lette" typen fra Emmaljunga, og den veier et tonn i forhold! Ellers er jeg veldig opptatt av at man kan ha sportsdelen vendt mot trilleren, og at den er veldig lett å snu.

Det eneste jeg egentlig har å innvende er at handlekurven er litt vanskelig tilgjengelig med bagdelen på, og at man nesten må ha noen sånne styreklips eller lignende for å få ting til å henge godt på styret. Man kan heller ikke ha for mye vekt på styret, nettopp fordi vogna er så lett, for da forskyves tyngdepunktet og den blir litt rar å trille.

Nå har jeg ikke noe erfaring med Go, da, så jeg har ikke egentlig sammenligningsgrunnlag. Men jeg angrer ikke et sekund på at vi valgte Cameleon, og gleder meg til å ta den i bruk igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom med en :klemmer:

åh, sånne hyle-kvelder høres intenst ut :eeeh:

Pass på å ikke strekke strikken for langt :fy_fy: Det kurset kan du ta senere. Helsa først! (Selv om jeg forstår deg, det er ikke lett å si nei og trosse "flink pike syndromet" som mange av oss (ja, du også, gitt :sol: ) lider av.)

:kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en :klemmer:

åh, sånne hyle-kvelder høres intenst ut :eeeh:

Pass på å ikke strekke strikken for langt :fy_fy: Det kurset kan du ta senere. Helsa først! (Selv om jeg forstår deg, det er ikke lett å si nei og trosse "flink pike syndromet" som mange av oss (ja, du også, gitt :sol: ) lider av.)

:kyss:

Ble sånn :rodmer: av meldingen din i sted - tenk så herlig! :hjerte:

Nei, jeg tror nok strikken er strukket langt nok nå. Jeg ringer legen i morgen og ber om sykemelding. Sånn som det er nå går det bare ikke særlig mye lenger. Jeg gråter for alt og ingenting, og jeg tror nok at min slitenhet fører til Turneroses noget ustabile humør (hun var ikke særlig mye bedre i går, og fikk dessuten ikke sove før klokka var 20.45) - tror hun tar inn over seg min utilgjengelighet og blir veldig mammadalt som reaksjon. Det blir veldig feil nå, synes hun skal få ha det fint disse siste ukene som enebarn. Og jeg synes at jeg skal få ha overskudd til å være der for henne.

Det blir en negativ spiral, der jeg er sliten i utgangspunktet, og knapt blir mindre sliten av Turneroses reaksjoner, at jeg ikke får gjort husarbeid og gjort klart til babyen, at jeg får dårlig samvittighet for å ikke følge opp jobbklubben som jeg bør... Jeg føler meg mest av alt som en zombie. I dag fikk jeg kommentarer fra flere på jobbklubben om at jeg så dødssliten ut, og damene som har barn selv nærmest "truet" meg til å gå til legen. Det sier vel litt. Æsj, nå begynner tårene å trille igjen... Jeg har kastet opp alle morgenene denne uka, bekkenet verker døgnet rundt, jeg får vonde kynnere og kroppen skriker vel egentlig på alle måter til meg at jeg bare må roe ned. Ikke så flink til å lytte, bare. :sjenert:

Hehe, der fikk du jamen hele regla, rhubarb! ;)

:klemmer:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rodmer: helt utmattet, jeg nå... at noe sånt som en UL kan oppleves så utmattende :fnise: Skal feire frisk gutt i magen med vafler til middag :strix:

:opplyser: høres ut som en god avgjørelse å trappe ned tempo :Nikke: Det er ingen som takker en/deg/meg når man/du/jeg yter mer enn det kroppen og/eller sinnet egentlig tåler :riste: Gi deg rom til å puste, tenke og være tilstede i det som skjer nå, og det som skal komme :klemmer::troest::klem::kose::kyss:

PS: er det noe jeg kan hjelpe til med? gi en lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...