Gjest Anonymous Skrevet 23. juli 2003 #41 Skrevet 23. juli 2003 Jeg har bodd i blokk hele mitt 27 år gamle liv - og jeg har tydeligvis vært mye mer heldig med naboene mine enn det mange av dere har vært. Faktisk bodde jeg et par år i en 13 etasjers høyblokk i Groruddalen som av mange blir regnet som noe av det styggeste i Oslo. Der hørte jeg så godt som aldri noe bråk fra naboene - og der bor det veldig mange forskjellige mennesker. Nå bor jeg i et annet borettslag. Kun en gang har jeg klagd på naboen, og det var da en idiot som pusset opp begynte å bore i veggen klokka 23. Og min samboer skulle opp grytidlig. Jeg tasset ned i morgenkåpe og sa at dette måtte ta slutt. Stort sett oppfører naboer seg bra. De er jo folk de og. Men jeg har et skrekkeksempel. Hjemme hos foreldrene mine (som også bor i blokk) var det noen som dunket og banket som om de pusset opp på kvelden julaften! Det holdt på ganske lenge. Det var vel noen som ikke feiret jul og hadde noe begrep om at denne kvelden skulle man være stille.
Gjest Poirot Skrevet 23. juli 2003 #42 Skrevet 23. juli 2003 Grill er brannfarlig, her (ny bygård) er det kun lov med el grill og det er greit for meg. Det kule er at om det er nattebråk har vi eget vaktfirma vi kan ringe til, som går o gtar en prat med de det gjelder (meget høflige som sådanne, vet det av erfaring...). Var en gang på lørdagsvoerspiel i gammel bygård. Vi var 4 stk, hørte litt msuikk og pratet. Kl 21 kommer naboen på 32 (singel, uten barn) og ber oss om å skru av. Halloooo? Da kan du ikke bo med andre, hvis du ikke tåler lyder før kl 23 i helgen.
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2003 #43 Skrevet 24. juli 2003 Må bare fortell om borettslaget hvor noen venner av oss bor; De har store fine plener på utsiden - her er det satt opp skilter; tråkk ikke på plenen! Det renner en liten elv forbi blokkene, her er det skiltet at der er forbudt å mate endene. Klær får de ikke lov til å lufte eller tørke verken på verandan eller på svalegangen, uansett hvilken dag det er - det ser så stygt ut! (spiller ingen rolle om klesstavet er så lavt at det skjules bak rekkverket, noen kan nemlig klare å se det ovenifra hvis de henger over sitt eget rekkverk). De har regler som strekkers seg langt utover hva jeg trodde det går ann å ha regler for. I de blokkene holder det ikke med vanlig sunn fornuft og gor oppdragelse. Jeg hadde blitt gal av å bo sånn. Heldigvis bor vi i enebolig med STOOOOR tomt rundt oss.
aline Skrevet 24. juli 2003 #45 Skrevet 24. juli 2003 Jeg er på vei til å flytte inn i blokk nå, og sitter med ordensreglene rett ved siden av meg. Dette er papirer enhver leietaker i denne blokken skal lese og UNDERSKRIVE at man godtar. Her står det ting som at det skal være stille etter klokken 21.00 faktisk! Grilling på balkon er ikke tillatt, kun med el.grill med overlagt element. banking, hamring, høy musikk etc er ikke tillatt etter kl. 21.00 Dersom noen skal ha fest, plikter vedkommende å sende ut nabovarsel til alle de nærliggende naboer. Vasking og tørking av klær er ikke tillatt på søndager. Fotball og annen ballek er ikke tillatt på plenene. etcetcetc... dette leser jeg, og aksepterer og skriver min underskrift på før jeg flytter inn, så dersom jeg bryter disse reglene som jeg er blitt gjort veldig oppmerksom på før jeg flytter inn, så kan jeg vel egentlig ikke klage på sure naboer kan jeg vel? Får jeg en nabo som fester annenhver helg i en så stor grad at jeg blir holdt våken eller vekket, så kommer jeg til å ta det opp. Om denne naboen synes jeg er sytete da, så kommer jeg til å hente frem ordensreglene, og spør pent om vedkommende gikk glipp av visse avsnitt i fastsatte regler som gjelder for blokken! Enkelt og greit. Det er greit å "glemme" å si fra en gang eller fire, men fest og bråk til langt ut i nattetimene annenhver helg? Ikke akseptabelt hos meg! Jeg vil få velge å bruke helgen min som jeg selv vil, og ikke måtte ligge å sove til langt utpå formiddagen hver søndag fordi jeg blir holdt våken av festglade naboer. dessuten så har jeg jo naboer på alle sider, så dersom hver av naboene skulle få lov til å feste annenhver helg, så ville det blitt fest hver helg for min del, for den helgen den ene ikke festet, festet den andre, eller tredje eller fjerde... Les reglene og prøv å følge dem, så blir alle fornøyde, det er stort sett en grunn til at man har regler rundt om. Kan riktignok ikke tenke meg at det blir noe problem, for det er stort sett voksne mennesker som leier der, og eiendomsfirmaet er skikkelig og holder orden.
Gjest Zirine Skrevet 24. juli 2003 #46 Skrevet 24. juli 2003 jesus, jeg fatter ikke at dere orker. Det er jo faen meg verre enn å leve i en kommuniststat.
Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2003 #48 Skrevet 30. august 2003 "jesus, jeg fatter ikke at dere orker. Det er jo faen meg verre enn å leve i en kommuniststat" Slik kan det gå når en slipper opp for argumenter. En liten verbal "Ta en Schanche"
L@dy Skrevet 30. august 2003 #49 Skrevet 30. august 2003 Det er for mange som aldri skulle bodd i blokk. Når man bor i blokk, så må man forvente at det er litt bråk innimellom - litt festing - litt grilling MED OLJE fra de under - litt hoing i gangene. Ikke hver helg, men iallefall annenhver helg. Nja, når en flytter inn i blokk så er det jo visse regler en har samtykket i før en flyttet inn. Jeg mener dersom en har behov for festing i leiligheten annen hver helg så burde de flytte i et fjøs på landet. Men selfølgelig en må tåle å høre lyder fra naboen. Folk som klager på alt og alle hele tiden kan irritere vettet av meg. Men alle de bor gjerne ikke i blokk da. Jeg bor i blokk, og det har hendt at vi har banket i veggen eller i taket. Om noen har et "festlig lag" en fredag eller lørdag, og jeg hører det godt, så plager det ikke meg så lenge de ikke holder på hele natta. Om kl er 03 på natten og jeg vil sove og de holder fortsatt på, så blir jeg lite blid! En annen ting er dersom naboene hadde hengt opp "nabo varsel" om at de skal ha fest. Naboer som gjør det, pleier som regel å være svært stille. Da er de ofte svært bevist på å holde lyd nivået på et minimum at jeg ikke hadde brydd meg om det. Men det skulle vært ekstremt om jeg skulle klaget til styret eller noe. Da måtte jeg ha konfrontert det med de først.
Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2003 #50 Skrevet 30. august 2003 Snu litt på det heller. Du viste vel selv hva du valgte da du flyttet dit? Om du vil gjøre alt det du ikke har lov til, så er det vel du som ikke passer inn. Folk i blokk er ikke annerledes enn andre folk, men en skal tilpasse seg de regler som er.
Tusenfryd Skrevet 30. august 2003 #51 Skrevet 30. august 2003 Vi bor i blokk! Her er det selvsagt ikke lov å grille med kull, for det plager naboene og det er brannfarlig. Det har vi gjort så vanskelig at vi har kjøpt en elektrisk grill til noen hundrelapper, som ikke oser og som ikke er brannfarlig. Så vanskelig var det! Vi fester av og til. Da henger vi opp en lapp nede som sier at vi skal ha fest. Blir det for støyete utover natten, vær så snill å si fra - eller velkommen inn. Skikkelig komplisert det også. Skal noen pusse opp som innebærer maskiner og hamring etc. så henger de opp en lapp i gangen og det løser seg jammen meg det også. Å bo i blokk innebærer ikke bare å finne seg i reglene og leve etter dem, men også at andre lever etter reglene sånn at du har det bra. Å slenge ut av seg at hvis man ikke tåler fest annenhver helg og at det er som å leve i en kommuniststat - så kan du heller si dine bønner og være gald for at du har et valg. Ikke alle har det! Jeg har bodd i blokk i 8 år snart. For meg og oss, er det ingen varig løsning, men sånn som vi har det nå, er det glimrende. Jeg har forøvrig ingen problemer med å ta hensyn til andre mennesker rundt meg og synes selv at det er deilig med plener utenfor vår blokk som vi bruker fritt. Der kan man også kull-grille om det er mer stas enn elektrisk grill. Der kan man også ha somerfester og kose seg med fler menesker enn man kanskje får plass til på balkongen. Men jeg har problemer med folk som skal mate ender og duer i boligområder. Mange kaster ut rester av brødposer og tror at de søte små pippippene får dem. De som har observert en middels velfødd rotte i Oslo skjønner hvorfor jeg får brekninger nå. Alle regler er ikke for å begrense vår oppførsel; av og til kan det faktisk være en årsak.
:-) anna Skrevet 30. august 2003 #52 Skrevet 30. august 2003 Vi vurderer å kjøpe hus, og jeg må innrømme at jeg nesten blir litt engstelig for å skulle bo så "ensomt". Har bodd i blokk i sju år snart og det blir rart å ikke ha noen over seg og under seg og i sidene... det er varmt og godt og trygt i fugleberget nemlig.
Gjest Starya Skrevet 30. august 2003 #53 Skrevet 30. august 2003 Bor i en liten blokk og synes egentlig det er litt kjekt å høre at det bor folk rundt meg. Men det må jeg si, naboen har et sabla velfungerende stereoanlegg...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå