Lykkeliten Skrevet 21. juli 2003 #21 Del Skrevet 21. juli 2003 He He! Men fra spøk til alvor- man bør ikke henge ut klesvask på søndagene, hvertfall ikke her hvor jeg bor. Minnie Noen spesiell grunn til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 21. juli 2003 #22 Del Skrevet 21. juli 2003 Dere får skaffe dere en enebolig, så slipper dere problemet. Klart man må vaske og henge ut klær på søndag - det er jo da man har tid. Alt dette man ikke skal og ikke bør, det er bare ekko fra fortiden hvor alle kjerringene gikk hjemme og ikke hadde no bedre å ta seg til enn å sitte å drikke kaffe og sitte å slarve på kjøkkene til hverandre - dag ut og dag inn. Slike ekko er ikke no å bry seg om - så fremt ikke man er veldig opptatt av å bli godtatt i det gode og kjedelige selskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 21. juli 2003 #23 Del Skrevet 21. juli 2003 Hos oss er det heller ikke helt stuerent å henge ut klær på søndager... Jeg bruker et lite stativ som jeg har på terrassen hvis det er helt prekært, er ikke så glad i tørketromler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. juli 2003 #24 Del Skrevet 21. juli 2003 Klart man må vaske og henge ut klær på søndag - det er jo da man har tid. Alt dette man ikke skal og ikke bør, det er bare ekko fra fortiden hvor alle kjerringene gikk hjemme og ikke hadde no bedre å ta seg til enn å sitte å drikke kaffe og sitte å slarve på kjøkkene til hverandre - dag ut og dag inn. Det at man ikke skal henge ut klesvask på søndag har ikke noe med dette å gjøre- det stammer fra religiøse oppfattelser om at man skal "holde hviledagen hellig". Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 21. juli 2003 #25 Del Skrevet 21. juli 2003 Det går fint å sove og tørke klær samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeliten Skrevet 21. juli 2003 #26 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg vet at det stammer derfra, og det er vel derfor det stort sett er gamle folk som reagerer. Men det er jo fryyktelig gammeldags! Tenk på alt det andre man gjør på søndager som motsier dette religiøse "mottoet"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jinx Skrevet 21. juli 2003 #27 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg kunne aldri bodd i blokk.. Tror jeg hadde blitt gal etter en uke :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 #28 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg er formann i et sameie, og betrakter meg selv som veldig tolerant. Har til dags dato, etter to år, aldri klaget på noen pga av bråk osb. Men det som irriterer meg noe for jævlig, det er der folk leser i ordensreglene at det og det er ikke lov, flytter inn og gjør det likevel. Ikke grill på verandaen, flytt inn-gjør det likevel- og bli drittsur og ekkel når noen sier fra. Med grilling feks, er det ingen som kan tenke seg at dette kan være farlig å bedrive på en veranda. Er ikke få branner som har utviklet seg fra grilling. Senest en i en høyblokk i Oslo i fjor. Er ikke en regel som er laget bare for å irritere beboerne, selv om det kan virke slik. Nei, de som absolutt ikke kan innrette seg etter regler og de som er yrkesklagere får kjøpe seg et hus på landet, sier nå jeg. Helst ikke i nærheten av hverandre....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeliten Skrevet 21. juli 2003 #29 Del Skrevet 21. juli 2003 Da jeg bodde i blokk var det to ting som irriterte meg mest. Det var en vaktmester der (á la Narvestad, som du nevnte Minnie...) som brydde seg med alt mulig. En sånn jeg-er-en-mann-som-er-over-60-og-ikke-har-jeg-lykkes-i-livet-så-den-eneste-måten-jeg-kan-få-respekt-på-er-å-bryske-meg-i-borettslaget. Så latterlig dumt! Noe annet jeg husker er den såkalte "potteplantemafiaen". Du går ut av døren og så ser du alle kjøkkengardiner går litt til side for at alle de gamle menneskene skal få fulgt med på alt som skjer på gårdsplassen og i gangene.... Du får nesten lyst til å ha ditt eget demonstrasjonstog i fellesområdet med en stor banner med påskriften "Skaff deg et liv!!" Det er sånne ting som gjør at jeg aldri vil bo i blokk igjen... Noen som kjenner seg igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 21. juli 2003 #30 Del Skrevet 21. juli 2003 Vi bor i lavblokk i et hyggelig borettslag. Før i iverden var d tillatt å grille m trekull på verandaene, men så skjedde d en stygg ulykke m en grill som ble veltet av en guttunge, og som medførte at hele blokken ble totalskadet. Heldigvis ingen personskader! Vi bruker elektrisk grill, og d fungerer helt utmerket. Har aldri klaget på bråk og festing hos naboene, mye på grunn av at aldri noen har klaget på oss, og her har d langtfra vært lydløst til tider, så toleransen er nok ganske høy her, vil jeg tro. D er irriterende at man ikke kan vaske og tromle søndager el etter bestemte klokkeslett; ikke lett alltid å få d til for oss som jobber. Vi har et pensjonistpar som stadig stjal vår tur, enda de hjemmeværende blir oppfordret om å vaske på dagen, og blokktillitsmannen er så 'skremmende'..... Han sender oss rundskriv m beskjed om at 'DET ER IKKE LOV OG STRENGT FORBUDT!!! å vaske utenom vasketidene', OG DA BLIR VI SÅ SKREKKELIG REDDE SÅ.... men nå har heldigvis 13-åringen lært seg å håndtere disse apparatene etter skoletid, så da blir d nok litt enklere. Tørkestativet står på verandaen og er ikke høyere enn rekkverket, så d tenker jeg overhodet ikke på, aldri har vi hørt noe heller. Men bortsett fra disse småtingene har vi d bra da; katter er ikke lov å ha gående løse, men d skjer over hele linja, og meg bekjent er d visst ingen som klager. Iså fall har d ikke hjulpet. Selv har vi innekatt. Så i d store og hele tror jeg vårt er et ganske godt bofellesskap. Vi trives ihvertfall veldig godt her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. juli 2003 #31 Del Skrevet 21. juli 2003 Noen spesiell grunn til det? Vel, jeg er oppvokst med skikken om ikke å henge ut klesvasken på søndagene- her hvor jeg bor nå er det endel gamle mennesker som er dypt religiøse og jeg ønsker ikke å støte noen heller. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 21. juli 2003 #32 Del Skrevet 21. juli 2003 Glad jeg har stor enebolig med diger hage, jeg kan henge ut vasken og spille musikk når det passer meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 21. juli 2003 #33 Del Skrevet 21. juli 2003 hvem som helst får flytte inn her heller. Eh, kan du forklare hvordan man forhindrer det Minnie? Og til dere som er sure fordi dere ikke får grille med kullgrill på balkongen: Det er faktisk så brannfarlig at brannforsikriftene sier at det er ikke er tillatt. Ellers kjenner jeg godt til problemet. Noen har rett og slett som hobby å irritere seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ignite Skrevet 21. juli 2003 #34 Del Skrevet 21. juli 2003 Det er for mange som aldri skulle bodd i blokk. Når man bor i blokk' date=' så må man forvente at det er litt bråk innimellom - litt festing - litt grilling MED OLJE fra de under - litt hoing i gangene. Ikke hver helg, men iallefall annenhver helg.[/quote'] Festing annenhver helg er uakseptabelt. Min leilighet grenser til minst fire andre leiligheter og det er lytt. Heldigvis er det bare beboerne i den ene leiligheten som lever i den villfarelsen at vi andre unner dem fester og nachspiel titt og ofte, og gladelig gir slipp på vår nattesøvn til fordel for dem og deres omgangskrets. Det hører også til alminnelig folkeskikk at festdeltakere holder kjeft i oppgangen, ikke setter fra seg ølflasker der, ikke kaster fra seg sneiper der eller for øvrig bruker oppgangen som askebeger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 #35 Del Skrevet 21. juli 2003 Siden jeg bare leier en sokkel leilighet får jeg vel bare finne meg i at det noen få ganger i året er hæla i taket her i huset. Men om jeg hadde eid egen leilighet i blokk hadde jeg nok blitt "NABOEN FRA HELVETTE". Om noen hadde fylt leiligheten min med grillos og ikke stoppet umidelbart ved klage, hadde det kommet 10 liter vann flygende umiddelbart. Ved festing og høy musikk sent om kveldene hadde det ikke kostet meg e nkalori å ringe til politiet for å få festen stoppet. Jeg har bodd i blokk og HATER å høre at jeg har naboer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 21. juli 2003 #36 Del Skrevet 21. juli 2003 Du bør du flytte til Finnmark og bosette deg i en iglo. Kanskje det beste for både politiressursene og deg. Å bo i blokk betyr at man har naboer. Naboer har ofte barn og det er ikke alle barn som legger seg klokken 10:00 på sommerstid. Det er mye annet som skjer om sommeren, dørene står åpne slik at frisk luft kommer inn, man har folk på besøk som hygger seg med middag og litt rødvin - klart sånne ting høres. Vel, velger man borettslag eller blokk, så må man tåle å høre at man har naboer, sånn er det bare. mener iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 #37 Del Skrevet 21. juli 2003 Å nei snuppa, hvis noen ikke oppfører seg som folk og holder fred tar jeg dem, bare pass deg du....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 21. juli 2003 #38 Del Skrevet 21. juli 2003 Hvis du hadde kommet hit for å klage, så skulle du fått et glass rødvin du óg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #39 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg bor i blokk og har gjort det omtrent hele mitt liv. Har ikke de problemene mange snakker om her, men så ahr jeg ikke naboer som fester helg etter helg heller. Vi har husregler som vi må holde og de gjelder borring og banking ol og ikke vaske klær etter kl 22.00 på kveldene. henger ut vasken min når jeg vil jeg uten at naboene ser rart på meg Det gjelder å vise hensyn til hverandre så går det bra. Hunder skal gå i bånd på utearealet, men vi har en hundegård der hundene får løpe fritt og det fungerer utmerket som de som ahr hund. De som sitter ute på plenen på sommeren med hund har hunden i langline, men ikke løs. Uansett hvor en bor vil det alltid være en eller annen som bare må klage. trives egentlig ganske bra her, barna slipper bilvei til skolen siden de kan gå rett gjennom skogen, det er stille og rolig her og egentlig et veldig barnevennligt område. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 22. juli 2003 #40 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg er veldig glad for at jeg bor i bygård og ikke en diger blokk. Her er leilighetene lydisolerte og ikke hvem som helst får flytte inn her heller. Jeg bor i en leilighet i en gammel bygård (som for øvrig ikke er særlig godt isolert!), men da jeg kjøpte leiligheten, var den faktisk definert som blokkleilighet. Jeg lurer også på hvordan man kontrollerer at ikke hvem som helst får flytte inn? Dersom det er en leiegård, kan jeg bedre forstå det, men jeg trodde at du eide leiligheten din (ikke slå meg om jeg tar feil!) Når man selger en leilighet er man vel ikke så opptatt av at de gjenblivende naboene skal bli lykkelige, men mer av å få leiligheten solgt til en best mulig pris. Og det er ikke alle av de som kan by ganske mange millioner for en leilighet som har like pene manérer... Som sagt, jeg bor i bygård, og trives godt med det. I mitt sameie bor det bare unge (i alle fall ungdommelige!) mennesker, og vi har forholdsvis høy toleransegrense. Jeg sier bare ifra når det bråkes i bakgården sent om natten. (Les: HØY musikk ved halv fire-tiden, eventuelt pussing og snekring ved halv to-tiden.) Å banke på noens dør eller ringe til politiet ville jeg bare gjort dersom jeg hadde mistanke om mishandling... Jeg er enig i at man må tåle en del når man bor i by og det er mennesker på alle kanter, men samtidig må man respektere at det er mennesker på alle kanter og innse at det ikke er fritt frem til å oppføre seg akkurat som en finner for godt i øyeblikket... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå