Gjest Gjest_Emma_* Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Er det noen som vet om man har krav på lønn for prøvetid i en sommerjobb? Jeg ble forespeilet at jeg skulle få sommerjobb, men etter å ha jobbet i tre dager fikk jeg plutselig beskjed om at vi var mange som konkurrerte om 2 stillinger. Dette er nå en uke siden, og jeg har fått vite at jeg ikke fikk jobben. Det er jo forsåvidt greit, men de kunne jo ha spilt med åpne kort fra begynnelsen istedenfor å late som om jeg nærmest var garantert jobb (det var sikkert ikke bare meg de lurte heller...). Men nå har jeg fått vite at de har hatt ti andre studenter også som har jobbet der 15 timer hver (to av disse fikk jobb). Har vi ikke rett på betaling for denne jobben? Vi har ikke vært satt inn som ekstrahjelp i tillegg til de andre på jobb.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #2 Skrevet 14. mai 2009 Er det noen som vet om man har krav på lønn for prøvetid i en sommerjobb? Jeg ble forespeilet at jeg skulle få sommerjobb, men etter å ha jobbet i tre dager fikk jeg plutselig beskjed om at vi var mange som konkurrerte om 2 stillinger. Dette er nå en uke siden, og jeg har fått vite at jeg ikke fikk jobben. Det er jo forsåvidt greit, men de kunne jo ha spilt med åpne kort fra begynnelsen istedenfor å late som om jeg nærmest var garantert jobb (det var sikkert ikke bare meg de lurte heller...). Men nå har jeg fått vite at de har hatt ti andre studenter også som har jobbet der 15 timer hver (to av disse fikk jobb). Har vi ikke rett på betaling for denne jobben? Vi har ikke vært satt inn som ekstrahjelp i tillegg til de andre på jobb. klart du har krav på lønn i prøvetiden
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #3 Skrevet 14. mai 2009 Slevfølgelig har du krav på lønn. Har arbeidsgiver sagt noe om at du ikke skulle ha krav på det?
Gjest Lena Mari Skrevet 14. mai 2009 #4 Skrevet 14. mai 2009 Har du kontrakt der det står at du skal ha lønn, så skal du det
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #5 Skrevet 14. mai 2009 Har du kontrakt der det står at du skal ha lønn, så skal du det Pøh, du trenger ingen kontrakt. Du har jobbet, ergo skal du ha lønn.
Gjest Gjest_Emma_* Skrevet 15. mai 2009 #7 Skrevet 15. mai 2009 Hvilken bedrift var dette i? En restaurant
Rosalie Skrevet 15. mai 2009 #8 Skrevet 15. mai 2009 En restaurant Meld de til arbeidstilsynet dersom du ikke får lønn.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #9 Skrevet 15. mai 2009 Er det noen som vet om man har krav på lønn for prøvetid i en sommerjobb? Jeg ble forespeilet at jeg skulle få sommerjobb, men etter å ha jobbet i tre dager fikk jeg plutselig beskjed om at vi var mange som konkurrerte om 2 stillinger. Dette er nå en uke siden, og jeg har fått vite at jeg ikke fikk jobben. Det er jo forsåvidt greit, men de kunne jo ha spilt med åpne kort fra begynnelsen istedenfor å late som om jeg nærmest var garantert jobb (det var sikkert ikke bare meg de lurte heller...). Men nå har jeg fått vite at de har hatt ti andre studenter også som har jobbet der 15 timer hver (to av disse fikk jobb). Har vi ikke rett på betaling for denne jobben? Vi har ikke vært satt inn som ekstrahjelp i tillegg til de andre på jobb. Selvfølgelig skal ALLE 10 ha betalt for ALLE 15 timene de har jobbet. En mulighet er å gå sammen og si fra til sjefen at om dere ikke får lønn går dere ut i avisen eller TV2 hjelper deg. Tror ikke arb.sted er så innteressert i det. Blir dere ikke hørt så GÅ til avis og\eller TV2 Meld og fra til arbeistilsynet slik at de ikke lurer andre med slike ting.
Gjest Gjest_Emma_* Skrevet 16. mai 2009 #10 Skrevet 16. mai 2009 Takk for støtten! Da vet jeg ihvertfall at jeg ikke er helt på vidda her:) Har sendt mail til arbeidstilsynet.
Gjest Gjest_Ylva Virvla_* Skrevet 17. mai 2009 #12 Skrevet 17. mai 2009 Du har krav på full lønn i opplæringstida.
Jade Skrevet 17. mai 2009 #14 Skrevet 17. mai 2009 (endret) Takk for støtten! Da vet jeg ihvertfall at jeg ikke er helt på vidda her:) Har sendt mail til arbeidstilsynet. Husk å skrive her hvordan det går! Høres ut som en restaurant som vil spare masse penger på gratis arbeidskraft! Dere får slå dere sammen alle som jobbet der "gratis". Endret 17. mai 2009 av Jade
Gjest Gjest_Emma_* Skrevet 18. mai 2009 #15 Skrevet 18. mai 2009 Egon? Nei, ikke Egon. Gjør de sånt der og?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå