Gå til innhold

Aldri bra nok?


Gjest Kvinne24

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne24

Er det flere som har slike tanker? At selv om du har vært flink hver dag med trening ( i mitt tilfelle), så holder det liksom ikke? Ta denne uka f.eks. Mandag hadde jeg fri, så da ble det 9 timer arbeid ute med oppussing i garasjen (tungt arbeid) hvor jeg da i tillegg gikk en halvtimes tur om kvelden. Tirsdagen ble det 1,5 times stallarbeid + 40 min jogging. I dag har jeg kun jogget i 35 min, og sitter her og klarer ikke slappe av fordi jeg føler at jeg MÅ ut å trene mer da det ennå ikke er mørkt.

Slitsomt å tenke slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, kjenner meg igjen. Sykler jeg, burde jeg haller ha løpt. Løper jeg 50 min, burde jeg holdt på minst en time. Trener jeg styrke, burde jeg heller trent kondisjon, og omvendt. Og slik holder jeg på... Jeg får ikke skikkelig ro i kroppen de dagene jeg ikke får trent (som i dag, er småsyk).

Vel vel, det er vel bedre enn å hate trening? For jeg liker virkelig å trene, men denne "avhengigheten" gjør treningen til noe negativt, på en måte. Luksusproblem, ville vel mange si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kjenner meg igjen. Sykler jeg, burde jeg haller ha løpt. Løper jeg 50 min, burde jeg holdt på minst en time. Trener jeg styrke, burde jeg heller trent kondisjon, og omvendt. Og slik holder jeg på... Jeg får ikke skikkelig ro i kroppen de dagene jeg ikke får trent (som i dag, er småsyk).

Vel vel, det er vel bedre enn å hate trening? For jeg liker virkelig å trene, men denne "avhengigheten" gjør treningen til noe negativt, på en måte. Luksusproblem, ville vel mange si...

Om jeg kan komme med et tips... Lag en plan for hvordan du skal trene og følg den. Da har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet eller hva man skal kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å ha en plan er nok absolutt et godt tips! Problemet er likevel at i en hektisk hverdag er det ikke alltid man kan følge en plan uten at det går ut over uforutsette ting med jobb, skole, tid med familie og venner etc., og da blir jo det at man ikke har fulgt planen enda et stressmoment som kan forsterke følelsen av utilstrekkelighet.

Heldigvis er jeg ikke så veldig hardt "rammet", men jeg tror det er viktig å være oppmerksom på problemet for å unngå at det sklir helt ut. Det finnes jo faktisk mennesker som prioriterer trening over nesten alt annet, så en dokumentar om det en gang, tilstanden har et navn jeg ikke husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Kjenner meg ikke igjen i det nei, men saa trener jeg naar jeg har lyst til det. Jeg er fornøyd naar jeg har fullført det jeg startet. :) Man skal jo ha tid til aa leve ogsaa.

Endret av Mea Culpa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var slik i 20-åra. Har et mer avslappet forhold til det nå. Litt for avslappet, kanskje...:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg at du flytter fokuset ditt fra disse tvangstankene over til helsegevinstene du får ved trening, aktivitet og frisk luft. Du trener allerede mer en det som er "anbefalt aktivitet" per dag av helsevesenet og du kan også ha i baktankene at desto mer du tvinger deg ut på trening fordi du MÅ og ikke fordi du har lyst så vil dette etterhvert drepe gleden og energien du trenger for å gjennomføre dine økter. Prøv å klappe deg selv på skulderen når du har trent og ikke grav frem dårlig samvittighet for at du burde trent mer eller lenger.

Endret av Lotte27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg at du flytter fokuset ditt fra disse tvangstankene over til helsegevinstene du får ved trening, aktivitet og frisk luft. Du trener allerede mer en det som er "anbefalt aktivitet" per dag av helsevesenet og du kan også ha i baktankene at desto mer du tvinger deg ut på trening fordi du MÅ og ikke fordi du har lyst så vil dette etterhvert drepe gleden og energien du trenger for å gjennomføre dine økter. Prøv å klappe deg selv på skulderen når du har trent og ikke grav frem dårlig samvittighet for at du burde trent mer eller lenger.

Det har du helt rett i, må prøve å få endret tankegangen. Blir bare sliten av å stresse sånn med å trene og aldri bli fornøyd =/ :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i, må prøve å få endret tankegangen. Blir bare sliten av å stresse sånn med å trene og aldri bli fornøyd =/ :trene:

Enig!

Du bruker energi og sliter deg ut på unødvendige tanker når du heller kunne brukt denne energien på masse andre gøye ting en bekymringer! Dette klarer du uten problemer om du jobber litt med tankegangen din, vri det negative til noe positivt :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
Det har du helt rett i, må prøve å få endret tankegangen. Blir bare sliten av å stresse sånn med å trene og aldri bli fornøyd =/ :trene:

Det er viktig med hvile ogsaa slike at kroppen faar hentet seg inn. :) Hvis jeg ikke faar trent en dag jeg hadde planlagt aa trene tenker jeg som saa at jeg har fortjent aa hvile. Saa kan jeg heller trene neste dag i steden. Det er slett ikke verdens undergang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lars

Når det kommer til trening for min del, så er jeg veldig opptatt av å ha godt med overskudd før en treningsøkt. Kjenner jeg små smerter, eller har litt vondt i en kroppsdel/muskel, så trener jeg ikke. Da venter jeg til kroppen har fått orden på saker og ting, så trener jeg når jeg kjenner meg klar for det igjen.

Men en gåtur får man alltids dyttet inn omså hver eneste dag, men jogging for ofte er ikke bra for kne leddene mine kjenner jeg.

Styrke trener jeg kun når kroppen er klar for det igjen, nå kan det jo nevnes at jeg trener høy-intensitets styrketrening, noe som tar veldig godt, og jeg blir skikkelig sliten av det.

Om jeg kun trener styrke 1-2 ganger i uken gjør meg ingenting, men da prøver jeg å gå litt ekstra, om jeg ikke føler for noe jogging. Og da er jeg selvsagt bevisst på kostholdet mitt samtidig..

lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ha faste treningsdager, men får jeg ikke trent en dag er det ingen krise. Planen er nemlig å trene 3 ganger i uka, noe jeg synes er overkommelig som regel. Blir det mer en 3 ganger er det kjempebra, men blir det bare 2 er det også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...