Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Hvor mye må man kunne tåle når leligheten over oss pusser opp? Hvor tidlig/sent kan de holde på? Og hvot bråkete kan de være? Jeg skjønner at ting må gjøres, men jeg holder virkelig ikke ut! Jeg er midt i eksamensperioden og det dunker i taket (som ikke er isolert) konstant. Jeg hører alle skritt, når de legegr ned verktøy, hamrer, flytter på ting, ja alt!! De holder på til 22-tiden på kvelden. Hadde sikkert holdt på lenger, om jeg ikke hadde bedt de om å slutte. Jeg får ikke lest noen ting på grunn av bråket, og jeg blir si irritert at jeg holder på å gå på veggen!
Pjukset Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Jeg vet ikke hva slags boforhold du har, men en hovedregel i borettslag er at det skal være stille mellom 08.00 og 21.00 Ved lengre tids oppussingsbråk så er det ren folkeskikk å varsle naboer om forventet varighet av oppussingen. Spør naboene når du kan forvente at støyet er over, og les til eksamen på biblioteket så lenge. Det er mange gleder med å ha naboer
Arkana Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Den gang vi bodde i blokk var reglene slik at det skulle være ro mellom 23 og 07, men svært bråkete aktiviteter skulle helst være slutt kl 20. Det virker som ganske fornuftige tider. Du må nok likevel regne med at de har lov til å gjøre som de vil store deler av dagen, det er sånn det er å bo i blokk, og du har jo valget om å dra til en lesesal eller et bibliotek hvis det blir for mye. Trøst deg med at oppussing ikke varer evig og at man ikke pusser opp så ofte heller.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 Kan ikke si noe annet enn jeg føler med deg. De holder på med akkurat det samme her. Ikke like lenge som hos deg, men ganske forstyrrende. Kunne ikke folk pusset opp en annen tid på året?? I fjor ble også eksamenslesingen min forstyrret av oppussing.... *Går tilbake til bøkene som ligger strødd utover bordet og ser frem til å være ferdig med alle eksamene om 3 uker* Lykke til med eksamen!!
Gjest TS Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 Takk for svar De dagene jeg rekker lesesalen (det er fullt klokken 7), så er jeg jo hjemme i 16-tiden for å spise middag. Og så lese hjemme på kvelden. Men det fungerer jo ikke med dette bråket. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg bare gråter. Eksamen kommer til å gå rett vest. Det er bare 1 person som holder på av gangen, og de er laaangt i fra ferdig. De skal holde på frem til høsten. De sier aldri i fra om når de skal gjøre bråkete oppussing, så jeg vet ikke hva jeg skal forholde meg til. Uff, jeg blir så frustrert!! Jeg blir jo så og si sparket ut av mitt eget hjem:(
Rosalie Skrevet 13. mai 2009 #6 Skrevet 13. mai 2009 Du kan ikke regne med at det er stille på dagtid, men sjekk reglene for støy i borettslagsreglene. Hos oss er det andre regler for oppussingsstøy enn for vanlig støy. Tips til lesested: Folkebiblioteket. Og du trenger ikke spise middag så tidlig hver dag. Ta med ekstra matpakke nå i eksamensperioden og lag deg en enkel varmrett når du kommer hjem igjen etter at du er ferdig med å lese for dagen.
Gjest TS Skrevet 13. mai 2009 #7 Skrevet 13. mai 2009 Ja, jeg skjønner.. Får belage meg på lange lesesaldager da. Takk for svar!
Arkana Skrevet 13. mai 2009 #8 Skrevet 13. mai 2009 Kunne ikke folk pusset opp en annen tid på året?? Det er umulig å finne en tid som passer absolutt alle som bor i en blokk. Ikke bare finnes det tider på året hvor noen trenger spesiell ro, som f.eks. eksamenstider. Det finnes også ok av mennesker, f.eks. studenter, pensjonister eller sykemeldte som nesten alltid er hjemme på dagtid, det går ikke an å unngå å forstyrre en eller annen person. En gang bodde vi f.eks. ved siden av noen som bare jobbet nattevakter og dermed sov på dagtid, skulle vi tatt hensyn til ham hadde vi aldri fått gjort noe støyende arbeid. De gangene vi pusset opp valgte vi tid etter det som passet oss selv best. Vi tok imidlertid hensyn til ro-tidene og gjorde heller ikke støyende arbeid på søndager eller helligdager. Da synes jeg i grunnen at vi gjorde vårt, og vi fikk aldri klager heller. Jeg forstår at det er frusterende, men som sagt er det dessverre noe man må regne med når man bor så tett på andre mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #9 Skrevet 13. mai 2009 I borettslaget der jeg bor er det følgende regler: Det skal være ro mellom følgende klokkeslett: Søndag - torsdag 23:00 - 06:00 Fredag - lørdag 24:00 - 07:00 Støyende aktiviteter kan utføres i følgende tidsrom: Mandag - fredag: 08:00 - 21:00 Lørdag: 10:00 -18:00 Søndag skal støyende aktivitet holdes på et absolutt minimum, og aller helst unngås. All oppussing skal meldes til styret og naboene skal varsles, enten ved oppslag eller med brev i postkassene.
MissStiles Skrevet 13. mai 2009 #10 Skrevet 13. mai 2009 Hos meg i blokka føler jeg at det er oppussing hele tiden. Spesielt den dagen jeg er hjemme og leser så er det masse bråk. Men jeg synes det er best å sitte hjemme og lese. Siden vi ikke har noen lesesal på skolen. Og på biblioteket på skolen er det aldri helt stille uansett. Ikke begynt lesinga aktivt enda jeg.. men håper været blir bra sånn at jeg kan lese ute i parken.
Fredrik=) Skrevet 13. mai 2009 #11 Skrevet 13. mai 2009 huff er nokk en sånn en som du hater pussaopp her i 6-7mnd og stort sett fra 15-22 7 dager i uka. seff ikke hele den tiden og alle dagene men mer enn 50% av dagene og timene. ble da også drapstrua av han under (med liten baby) kom opp med kniv å nektet meg å arbeide mer. gjør det jo ikke for å plage noen og holdt meg innen reglene i boretslaget veldig liberalt boretslag da 06-23alle dager. også en som klikka når jeg begynnte å meisle halv 10 på en lørdag. om folk kommer på en hyggelig måte vil jeg prøve å ta hensyns om det er mulig for meg. om noen kommer å kjefter eller truer meg bråker jeg heller litt ekstra
Fat Sally Lee Skrevet 13. mai 2009 #12 Skrevet 13. mai 2009 Vi gikk rundt med konstant dårlig samvittighet når vi pusset opp leiligheten vår i fjor. Vi holdt oss til borettslagets bestemmelser, men bråk er ikke til å unngå, spesielt siden alle veggene her er av betong, så hver eneste skrue i lister, stendere etc. måtte borres inn. Pigge opp badegulvet måtte vi også. Jeg tør nesten ikke tenke på støynivået i leiligheten under! Den trygdede herren som bor der stormet inn og truet arbeidskarene da de holdt på å legge parkettgulv. Han var jo alltid hjemme, og ble forstyrret absolutt hele dagen. Jeg forstår frustrasjonen meget godt! Det tok ca 3 mnd, og da holdt vi på hver dag unntatt søndag. Men slik er det å bo i en bygård med mange leilgheter. Oppussing er nødvendig fra tid til annen, og neste gang er det kanskje nettopp du som må pusse opp.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #13 Skrevet 13. mai 2009 Hvor mye må man kunne tåle når leligheten over oss pusser opp? Hvor tidlig/sent kan de holde på? Og hvot bråkete kan de være? Jeg skjønner at ting må gjøres, men jeg holder virkelig ikke ut! Jeg er midt i eksamensperioden og det dunker i taket (som ikke er isolert) konstant. Jeg hører alle skritt, når de legegr ned verktøy, hamrer, flytter på ting, ja alt!! De holder på til 22-tiden på kvelden. Hadde sikkert holdt på lenger, om jeg ikke hadde bedt de om å slutte. Jeg får ikke lest noen ting på grunn av bråket, og jeg blir si irritert at jeg holder på å gå på veggen! 22 er vel da de fleste sopper,men du er vel ute etter at de skal vente til du er ferdig med eksamen? Når skal folk få pusset opp da? Skal hele kåken pusses opp, så tar det tid. kansje de har det vel så traig som du. Du bor lytt og da får du finne deg i lyder.
Gjest Gjest_siv_* Skrevet 13. mai 2009 #14 Skrevet 13. mai 2009 Hei TS! Jeg jobber hjemmefra i en blokk som er i ferd med å totalrenoveres. Måten jeg løser det på er å jobbe på natta, og sove (med øreplugger) på dagen. Kanskje ikke helt optimalt, men er du desperat nok er jo det en mulighet for deg også?
ninuska_ Skrevet 14. mai 2009 #15 Skrevet 14. mai 2009 Vi gikk rundt med konstant dårlig samvittighet når vi pusset opp leiligheten vår i fjor. Vi holdt oss til borettslagets bestemmelser, men bråk er ikke til å unngå, spesielt siden alle veggene her er av betong, så hver eneste skrue i lister, stendere etc. måtte borres inn. Pigge opp badegulvet måtte vi også. Jeg tør nesten ikke tenke på støynivået i leiligheten under! Den trygdede herren som bor der stormet inn og truet arbeidskarene da de holdt på å legge parkettgulv. Han var jo alltid hjemme, og ble forstyrret absolutt hele dagen. Jeg forstår frustrasjonen meget godt! Det tok ca 3 mnd, og da holdt vi på hver dag unntatt søndag. Men slik er det å bo i en bygård med mange leilgheter. Oppussing er nødvendig fra tid til annen, og neste gang er det kanskje nettopp du som må pusse opp. Nettopp. Jeg husker naboen pusset opp i en periode, og han bråkte masse. Vi klagde aldri på det, selv om det var kjempekjedelig å bli vekket kl 7 om morgenen. Når vi skulle pusse opp (og vi pusset opp mellom 9-20 hver dag, for ikke vekke alle grytidlig), da kom han opp for å klage. Så det var greit for han når han pusset opp, men ikke om noen andre skulle gjøre det? Pøh.. Jeg syns man må leve med slike ting når man velger å bo i blokk - enten det er midt i eksamensperioden din eller om det er noe annet.. Det er som sagt vanskelig å finne et tidspunkt som passer for alle i blokka.
Gjest Gjest_Gry_* Skrevet 14. mai 2009 #16 Skrevet 14. mai 2009 Takk for svar De dagene jeg rekker lesesalen (det er fullt klokken 7), så er jeg jo hjemme i 16-tiden for å spise middag. Og så lese hjemme på kvelden. Men det fungerer jo ikke med dette bråket. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg bare gråter. Eksamen kommer til å gå rett vest. Det er bare 1 person som holder på av gangen, og de er laaangt i fra ferdig. De skal holde på frem til høsten. De sier aldri i fra om når de skal gjøre bråkete oppussing, så jeg vet ikke hva jeg skal forholde meg til. Uff, jeg blir så frustrert!! Jeg blir jo så og si sparket ut av mitt eget hjem:( Det du og naboen skal forholde deg/dere til er veldig enkelt: Reglene i Borettslaget! Hvis du ikke har de og derfor ikke vet hva som står der så må du ta kontakt med styret i borettslaget. Synes du at det er vanskelig å snakke med naboen selv så får du be styret om hjelp. Vi har hatt det samme her jeg bor. De som pusset opp fikk ikke lov til å holde på i helger eller etter kl. 22.00. Det betydde i bunn og grunn at de kunne banke og borre til kl. 22 på kvelden noe vi ikke kunne leve med ettersom vi på den tiden hadde to barn som var 1 og 3 år og som skulle sove!!! Vi kunne jo ikke vente til kl 22 med å legge ungene! Vi snakket med de som pusset opp. Det viste seg jo at de som utførte jobben ikke var de som skulle bo der. Da vi fikk de nye naboene i tale så forsto de problemet og ba snekkerne sine om å la være å gjøre støyarbeide etter kl. 19. Heldigvis går det stort sett an å snakke med folk! Snakk med de andre naboene dine også TS!! Dere er sikkert flere som plages av dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå