Gå til innhold

Pco/Pcos?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!!

Jeg lurer på om det er noen som kan gi meg svar på hva som er forskjellen på pco og pcos.

Jeg har mange av symptomene som f.eks: uønsket hårvekst (og det er så mye at det virkelig har ødelagt mye for meg), overvekt som plutselig sjedde så fort, uregelmensen siden jeg fikk mesnen som 13 åring, håret mitt er blitt mere tørt enn det var, ikke perfekt hud.

Og i fjor fant de ut at eg har pco.

Men har lest så mye rart men skjønner ikke helt alt. Så ønsker så inderlig å vite forskjellen. Vite mest mulig.

Føler ikke fastlegen min tar seg nok tid å snakker om det eller sjekker meg grundig for andre plager som kan komme ved den tilstanden, og eg sitter her som ett stort spørsmålstegn. Det gjør meg så trist at eg ikke vet.

Håper på mange svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nå er jeg overhodet ikke sikker, så jeg skal ikke påstå noe. Men jeg mener bestemt jeg har hørt at PCO kan gå over av seg selv, men det kan ikke PCOS. At PCO er "bare" cyster på eggstokkene, og ikke har disse tegnene med håvekst og hud og vekt som PCOS kan ha.....

Skrevet

Ja det er det jeg og har skjønt ut i fra hva jeg har lest. Og han gyn ifjor sa til meg at det er pco og i går var eg til fastlegen igjen og hun sier det samme, men føler hun liksom ikke svarer skikkelig når jeg spør, sitter fortsatt som ett spørsmåls tegn. jeg har jo og fått påvist at jeg har ganske mye mannlige hormoner i eggstokkene altså testosteron.

Pluss jeg har mange andre hormonelle plager, uønsket hårvekt mange plasser sånn at det plager meg, overvekt, ikke noe perfekt hud, tørthår, uregelmessigmens osv. Vanskeligt for meg å gå ned i vekt. Føler liksom ikke at legen har giddet å tatt seg tid til meg.

derfor ønsker jeg å vite 210% hva som er forskjellen mellom pco og pcos. Om det er noen der ute som vet mere enn fastlegen min og han gyn eg var hos. Føler eg ikke blir tatt seriøst legen:(

Gjest Gjest
Skrevet

Det stemmer at PCO er bare cyster og PCOS er syndromet med alle de andre symptomene som du nevner.

Veldig mange leger, både fastleger og gynekologer kan forlite om dette og kaller det for PCO uansett. I tillegg blir dette ofte bagatellisert av legene.

Jeg synes det høres veldig ut som PCOS du har. Det du beskriver høres veldig ut som mine problemer og jeg har PCOS.

Jeg har ikke sett noen gode sider om PCO/PCOS som er norske, bare engelske.

Google litt så finner du nok mye.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar!

Det bare beviser hvor lite kunnskap min fastlege og han gyn. som eg var oss har.

For de sa at alt blir så mye bedre når du slanker deg osv, og det tviler eg ikke på når det kanskje gjelder graviditet og sånn eg vet ikke, men eg fikk alle de hormonelle plagene når eg var slank og normalvektig, vekten min kom ikke på sånn plutselig før eg var 18-19 år, eg er 21år nå. sliter veldig med å slanke det av meg, har kart å tatt av 5 kg på 4 mnd.

Tenker liksom, finnes det ikke annen hjelp for disse plagene enn p piller? De har ikke tatt seg tid til å snakkes skikkelig med meg, eg måtte liksom komme tilbake når vi skal prøve å bli gravide og det ikke gikk så bra:S:S:S

Akkurat nå skyr eg leger sånn er sånn at eg gruer meg skal eg til fastlegen. Håper eg finner en som er spesialist og en som kan fortelle og ta seg tid.

Tusen takk igjen for svar :)

Gjest Gjest
Skrevet

Dessverre så tenker legene kun på at du kan komme til å trenge hjelp når du ønsker å bli gravid. De tenker ikke på at det er plagsomt når du ikke er prøver også, for det er det virkelig.

Noen leger anbefaller P-piller, andre mener det gjør ting verre. Selv har jeg ikke gått på P-piller, så jeg vet ikke hvordan syklusen blir etterpå.

Å gå ned i vekt hjelper ja, men er ofte veldig vanskelig pga hormonene. Du kan be om Metformin, det er egentlig diabetes medisin. Det skal regulere insulinproduksjonen så den ikke blir for høy. På noen hjelper den, men ikke alle.

I tillegg kan den gi skikkelig magetrøbbel.

Alternativ medisin har jeg også hørt noen har prøvd med litt forskjellig resultat. Men sånn er det jo med alt.

Skrevet

Det høres ut som du kan ha PCOS ja..

Du kan holde symptomene i sjakk ved å trene og spise lavkarbokosthold, på lavkarbo.no har de et eget forum for de med PCOS: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80

Selv la jeg om kostholdet og økte frekvensen på trening da jeg fikk vite at jeg hadde PCOS. Jeg har aldri klart å slanke meg tidligere, kiloene satt som støpt. Men med lavkarbokosthold rant de av, minus 12 kilo på 4 mndr! Og på toppen av det hele ble jeg da gravid :happy:

Dersom du ikke prøver å bli gravid kan du bruke P-pillen Diane eller tilsvarende, den hjelper kroppen med å opprettholde en normal hormonbalanse.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Jeg sluttet på p pillen diane for ca. 1 mnd siden, siden dem gjorde meg så dårlig. Ønsker ikke å bruke p piller, eg og manne min bestemte oss for da heller å bruke kondom.

Jeg vil på en måte gjøre kroppen min klar for den tid når vi ønsker å prøve å bli gravid, for vi begge ønsker i nærmeste fremtid, ikke i år men etter det.

Skal se litt på det lavkarbo, gjør alt som kan få meg ned i vekt.

Nå har eg prøvd ut akupunktur, har vært 4 ganger til nå, så blir spennende å se om det hjelper litt, så håper på resultater.

Men syns det er dårlig av leger å ikke ta hensyn til alt, trodde dem måtte sjekke blodtrykket med jevne mellomrom, sjekke stoffskifte, insulinresistens osv. Men da eg spurte så var ikke det nødvendig sa hun, så sa hun ikke noe mer om den saken. Eg får bare mase og kjempe videre for at noen skal få opp øynene.

Håper virkelig akupunkturen viser resultater, det vil lyse opp dagene min :)

Tusen Takk for alle svar, setter pris på alle som skriver :D

Skrevet

Er jo kjempe flott at du tok av så mye da, beviser jo at det hjelper, er jo verdt å prøve.

Kan tenke meg det var en lykke for deg når du ble gravid :D

Tusen takk for linken du sendte.

Gjør hva som helst for at helsen min skal bli 100% bra...!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...