Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #21 Skrevet 17. mai 2009 Hadde bare lyst å kommentere at dette var utrolig fint skrevet Dessverre er det mange vrangforestillinger når det gjelder hund, men sånne innlegg som dette burde det vært flere av! Send det inn til lokalavisa som leserinnlegg Helt enig!!! Kan jo være veterinæren har hatt en "ublid" opplevelse med rasen, men det rettferdiggjør likevel ikke uttalelsen. Jeg blir til tider irritert over hele tiden å måtte "forsvare" hunden jeg har, forklare hvorfor jeg frivillig ville ha en sånn hund etc etc. Blir helt oppgitt, og ikke minst flyende forbannet over hvordan mediene hauser opp saker hvor store hunder biter. Er det ingen av disse som har fått med seg "bitestatistikken"? Rottweiler er ikke engang på listen, mens en søt og familiekjær hund faktisk var på 5. plass av 10 hunder mener jeg å huske. En av de hundene som ligger høyest på bite-statestikken er Golden Retriver. Det er også den hunden, etter min erfaring, som barnefamilier som aldri har hatt hund før, skaffer seg. Siden den er kjent som en "familiehund" er det dessverre alt for mange som skaffer seg minimalt med kunnskap, både på forhånd og under hundeholdet. Og hvor er den store skumle farlige og mannevonde Rottweileren henne? Uteglemt? Det er så utrolig herlig å lese at rasen ikke er på denne listen heller. Listen jeg så ifjor inneholdt 10 hunder og Border Collie var på 5. plass. Jeg har mye og god erfaring med Rottweiler. Rolige og utrolig hengivne hunder. Selv har jeg vokst opp med Border Collie, og har Border selv. Som alle raser er alle Bordere forskjellige, men ville ikke anbefalt rasen til noen som ikke har erfaring med hund. Min hund er veldig rolig, et resultat av rolige foreldre og at jeg har jobbet med henne for unngå å få en stresset hund. Og til slutt synes jeg det er viktig å få frem at alle hunder kan bite, uansett hvor flinke eierne har vært med hunden. Med alle dyr vil det alltid være et usikkerhetsmoment, særlig når dyret føler seg truet. Jeg synes den utviklingen vi har fått nå, med ny hundelov på trappene, der alle hunder som biter skal avlives, uten tanke på hva som har fremprovosert bittet. Selv ble jeg bitt av familiens hund da jeg var liten, noe jeg selv var skyld i og på tross av flere advarsler fra foreldre og besteforeldre. Jeg ville leke og herje og hunden var allerede redd pga orkan som hadde vart i flere dager. Jeg fikk klar beskjed om at dette var min egen feil, hvilket jeg er helt enig i. Mange barn er dessuten utrolig ondskapsfulle mot dyr, og hvis dyret tar igjen, skal det måtte bøte med livet? Den regjeringen vi har nå, synes å tro at man kan lovregulere og forby alt man ikke liker. Det er usedvanlig kunnskapsløst og ikke minst naivt. Å tro at man kan lovregulere naturen faller på sin egen urimelighet.
Gjest Gjest III Skrevet 17. mai 2009 #22 Skrevet 17. mai 2009 Enig med sistnevnte (alle hunder kan bite). Jeg tror heller ikke det blir lettere å være hund eller hundeeier i årene som kommer..Samtidig tror jeg vi tjener på å spille på lag med lovverket (rent praksisk i hvert fall), ellers tror jeg vi hundeeiere vil oppleve mindre og mindre goodwill og forståelse fra opinionen. Muligens litt knotete forklart men.
Chakoya Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #23 Skrevet 18. mai 2009 Bull terrier da? ^^ Jeg skjønner godt hva du mener. Blir så oppgitt av venninnene mine, vær gang vi går på tur og møter en stor, "skummel og farlig" hund. De skal gå i stoooor sirkel rundt, selv om man ser på lang avstand at eier har full kontroll og at hunden er rolig. De insisterer på at hunden er farlig, selv når jeg viser det motsatte ved å passere den med min lille udresserte gneldrebikkje uten at den "farlige" hunden reagerer. Hehe, ingen bull terrier heller Håper du får litt dressur på din lille gneldrebikkje da Lykke til!
Chakoya Skrevet 18. mai 2009 Forfatter #24 Skrevet 18. mai 2009 Helt enig!!! En av de hundene som ligger høyest på bite-statestikken er Golden Retriver. Det er også den hunden, etter min erfaring, som barnefamilier som aldri har hatt hund før, skaffer seg. Siden den er kjent som en "familiehund" er det dessverre alt for mange som skaffer seg minimalt med kunnskap, både på forhånd og under hundeholdet. Jeg har mye og god erfaring med Rottweiler. Rolige og utrolig hengivne hunder. Selv har jeg vokst opp med Border Collie, og har Border selv. Som alle raser er alle Bordere forskjellige, men ville ikke anbefalt rasen til noen som ikke har erfaring med hund. Min hund er veldig rolig, et resultat av rolige foreldre og at jeg har jobbet med henne for unngå å få en stresset hund. Og til slutt synes jeg det er viktig å få frem at alle hunder kan bite, uansett hvor flinke eierne har vært med hunden. Med alle dyr vil det alltid være et usikkerhetsmoment, særlig når dyret føler seg truet. Jeg synes den utviklingen vi har fått nå, med ny hundelov på trappene, der alle hunder som biter skal avlives, uten tanke på hva som har fremprovosert bittet. Selv ble jeg bitt av familiens hund da jeg var liten, noe jeg selv var skyld i og på tross av flere advarsler fra foreldre og besteforeldre. Jeg ville leke og herje og hunden var allerede redd pga orkan som hadde vart i flere dager. Jeg fikk klar beskjed om at dette var min egen feil, hvilket jeg er helt enig i. Mange barn er dessuten utrolig ondskapsfulle mot dyr, og hvis dyret tar igjen, skal det måtte bøte med livet? Den regjeringen vi har nå, synes å tro at man kan lovregulere og forby alt man ikke liker. Det er usedvanlig kunnskapsløst og ikke minst naivt. Å tro at man kan lovregulere naturen faller på sin egen urimelighet. Er så enig med deg! Visste ikke at den loven var kommet en gang så der ble jeg ny oppdatert! Takk for det! Jeg selv fremprovoserte min hund da jeg var liten til å bite meg, og det var min egen feil. Og som du skriver, mange barn er veldig onskapsfulle mot dyr. Det har jeg sett av erfaring fra familie når det var barn der før det ble lært bort å ha respekt for dyrene. Barna bar katten rundt magen så den hang ned på hver side og knurret... Katten ble puttet under gressklipperen og slått i hodet av den som går rundt i gressklipperen, falt ned fra hverandaen og slo hodet i et hjørne osv.. Den måtte bøte med ihvertfall ''5 av sine 9 liv''. Hunden ble lugget og tvunget til saker den ikke ville... Men fra og med den dagen barna virkelig fikk lært hva respekt for dyr er... Så skjedde ikke noe sånt igjen. Heldigvis så bet ikke hunden når den ble lugget.... Men om den hadde gjort det hadde det vært på sin plass! Om noen lugger meg og ikke stopper når jeg ber dem slutte, ja da hadde jeg tatt affære på flekken med forsvarstak! Og slik er det mange ganger for dyra og... Dem kan ikke prate, og knurrer kanskje som en advarsel... Og barna oppfatter kanskje ikke den knurringa som en advarsel en gang og vips så blir man bitt. Man kan ikke forvente at hunder ikke skal forsvare seg når dem føler seg truet osv.Når vi mennesker blir illsinte og diverse så mister jo noen av oss også forstanden og tyr til en knyttneve eller to. Eller et boks for å få noen på avstand.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #25 Skrevet 18. mai 2009 Hehe, ingen bull terrier heller Håper du får litt dressur på din lille gneldrebikkje da Lykke til! Tusen takk.
MonicaR Skrevet 4. juni 2009 #26 Skrevet 4. juni 2009 TS... : Det er som tatt ut av opplevelser jeg og min kjære "lille" hund har til dagen.... Folk blir redd et utseendet - rykter - negativ omtale grunnet "sånne hunder" i feile miljøer osv.... Jeg bryr meg ikke om det... Går og tusler med gutten min som ikke gjør en flue fortred og overser de som har forhåndsdømt ham... Men reaksjoner får jeg - og den mest vanlige: SHIT! Er han snill??? Og som nr. 2: Hvordan kan du gå med SELE på en så SVÆR hund? Og DET lange båndet?? Trekker han ikke mer i sele? Hvordan kan du ha kontroll? Og for de som vil høre: Jeg vil gjerne "bevise" at det ikke er RASEN - i min hunds tilfelle; RASENE - det er noe gale med - men de individer som havner i feile miljøer... Igjen TS:
Chakoya Skrevet 5. juni 2009 Forfatter #27 Skrevet 5. juni 2009 TS... : Det er som tatt ut av opplevelser jeg og min kjære "lille" hund har til dagen.... Folk blir redd et utseendet - rykter - negativ omtale grunnet "sånne hunder" i feile miljøer osv.... Jeg bryr meg ikke om det... Går og tusler med gutten min som ikke gjør en flue fortred og overser de som har forhåndsdømt ham... Men reaksjoner får jeg - og den mest vanlige: SHIT! Er han snill??? Og som nr. 2: Hvordan kan du gå med SELE på en så SVÆR hund? Og DET lange båndet?? Trekker han ikke mer i sele? Hvordan kan du ha kontroll? Og for de som vil høre: Jeg vil gjerne "bevise" at det ikke er RASEN - i min hunds tilfelle; RASENE - det er noe gale med - men de individer som havner i feile miljøer... Igjen TS: Takk for det!! Hehe.. Jeg måtte le litt. Den setningen har jeg enda ikke møtt på enda: SHIT! Er han snill??? Da tror jeg seriøst jeg hadde begynt å lure! Tror jeg hadde kommet til å svart; Er det du tror da? At den skulle være slem og aggresiv? Heller ikke har jeg møtt på noen enda som kommenterer dette med sele. Kanskje siden min ikke har rukket å bli så veldig stor enda. Den er foreløpig valp, men det er mange som tar den for å være voksen. Folk vi møter på som ikke har særlig erfaring med slike store hunder eller denne rasen får store øyer når jeg forklarer at det er bare en kjempe glad valp som logrer vilt med halen og er veldig opptatt av å bli likt av alle sammen, og videre forklarer at han skal bli dobbelt så stor som dette. Kan fortelle om en positiv opplevelse i dag da, så får vi med litt positivitet her også: Her i dag hadde jeg en kjempe fin erfaring med ei som ikke forhåndsdømte valpen Og det var så utrolig kjekt. Gikk inn på bussen med hunden og ei dame tilbydde seg å sette seg lenger inn slik at jeg kunne få sitteplass. Valpen la seg ned ved bena mine og la rumpa si under buss setet. Det var nemmelig der han ville ligge Så sa hun at hun hadde hund selv og at hun synes hunden min var så utrolig sjarmerende og skikkelig dådyr øyne som man ikke kan stå imot. Hele veien til mitt gjøremål hadde vi en kjempe fin hundeprat. Da jeg går av bussen titter jeg tilfeldigvis på busskvitteringen min. Hunden gikk gratis på bussen! Vanligvis er jeg nødt til å betale barnepirs for hunden. Er egentlig greit det for meg å betale for hunden siden den ikke er en hund man vanligvis kan ha på fanget Men jeg tenkte; Så hyggelig av han bussjaføren! Da sparte jeg jammen meg litt penger også! Dit hvor jeg nå er i dag er folk vant med denne hunden fra han var liten av. Dem rusler forbi vinduet her og ser at han ligger og sover. Gir et søtt blikk mot hunden og nyter synet av han. Når han er våken og vil hilse på folkene her vil han omtrent sleike dem ihjel, og logrer som en gærning. Presser seg mot dem og smiler mot meg, mens jeg står fornøyd å nyter synet av at han blir kost med så mye av andre her. Jeg har hatt han med i jevne mellomrom fra da vi fikk han og i dag fikk dem se han. Alle er fortsatt sjarmert av han. Slike folk som dette gir meg en gledens dag! Husker da han var mindre. Da hadde han valpelisens. Alle på bussen, i byen og overalt ville klappe og hilse på han. Nå er han blitt større og frykten for denne hunden har begynt å vise sine tegn.
MonicaR Skrevet 7. juni 2009 #28 Skrevet 7. juni 2009 Takk for det!! Hehe.. Jeg måtte le litt. Den setningen har jeg enda ikke møtt på enda: SHIT! Er han snill??? Da tror jeg seriøst jeg hadde begynt å lure! Tror jeg hadde kommet til å svart; Er det du tror da? At den skulle være slem og aggresiv? Heller ikke har jeg møtt på noen enda som kommenterer dette med sele. Kanskje siden min ikke har rukket å bli så veldig stor enda. Den er foreløpig valp, men det er mange som tar den for å være voksen. Folk vi møter på som ikke har særlig erfaring med slike store hunder eller denne rasen får store øyer når jeg forklarer at det er bare en kjempe glad valp som logrer vilt med halen og er veldig opptatt av å bli likt av alle sammen, og videre forklarer at han skal bli dobbelt så stor som dette. Kan fortelle om en positiv opplevelse i dag da, så får vi med litt positivitet her også: Her i dag hadde jeg en kjempe fin erfaring med ei som ikke forhåndsdømte valpen Og det var så utrolig kjekt. Gikk inn på bussen med hunden og ei dame tilbydde seg å sette seg lenger inn slik at jeg kunne få sitteplass. Valpen la seg ned ved bena mine og la rumpa si under buss setet. Det var nemmelig der han ville ligge Så sa hun at hun hadde hund selv og at hun synes hunden min var så utrolig sjarmerende og skikkelig dådyr øyne som man ikke kan stå imot. Hele veien til mitt gjøremål hadde vi en kjempe fin hundeprat. Da jeg går av bussen titter jeg tilfeldigvis på busskvitteringen min. Hunden gikk gratis på bussen! Vanligvis er jeg nødt til å betale barnepirs for hunden. Er egentlig greit det for meg å betale for hunden siden den ikke er en hund man vanligvis kan ha på fanget Men jeg tenkte; Så hyggelig av han bussjaføren! Da sparte jeg jammen meg litt penger også! Dit hvor jeg nå er i dag er folk vant med denne hunden fra han var liten av. Dem rusler forbi vinduet her og ser at han ligger og sover. Gir et søtt blikk mot hunden og nyter synet av han. Når han er våken og vil hilse på folkene her vil han omtrent sleike dem ihjel, og logrer som en gærning. Presser seg mot dem og smiler mot meg, mens jeg står fornøyd å nyter synet av at han blir kost med så mye av andre her. Jeg har hatt han med i jevne mellomrom fra da vi fikk han og i dag fikk dem se han. Alle er fortsatt sjarmert av han. Slike folk som dette gir meg en gledens dag! Husker da han var mindre. Da hadde han valpelisens. Alle på bussen, i byen og overalt ville klappe og hilse på han. Nå er han blitt større og frykten for denne hunden har begynt å vise sine tegn. hehe! Ja, kjenner en god del igjen av valpelisensen ute blandt folk i forhold til nå.. Men det er klart det er mange positive opplevelser rundt ham OGSÅ. Spesielt synes jeg det er veldig ok når folk faktisk HAR en fordom - og de får et ANNET syn etter å ha hilst på ham og snakket med meg. Også har han "kurrert" 2 barn for hundekrekk. Han har "imponert" bønder med å ikke ville gjøre annet med sauer og kyr enn å snuse litt og se på dem. Han har imponert MANGE hannhundeiere ved at deres hund IKKE viser tegn til noe "hissighet" rundt ham fordi han demper så godt. Han har imponert flere med å beholde stor ro i rimelig stressende situasjoner. Og de som kjenner ham har ikke NOE annet enn skryt å komme med. Snill, rolig, veloppdragen, sosial, mild osv.... Og det er jo sånn han ER.... Tenk om vi skulle begynne å hyle og skrike og være redd hver gang vi så et menneske som var større enn gjennomsnittet eller har en "skummelt" utseendet?? Og det ER jo et faktum: "Kamphunder" har faktisk en mye større psyke enn andre raser - nettopp grunnet deres bruksområde og tidligere "arbeid" med kamp og stressituasjoner. Så en "kamphund" i riktig miljø og med kunskapsrike, snille og gode eiere blir de mest stabile hunder som eksisterer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå