Chakoya Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 (endret) Etter vi fikk oss ny hund har vi møtt på mange forskjellige mennesker. Det er mange av menneskene som er redde hunden våres. Selv om den bare er valp! Jeg kikker av og til sørgmodig på valpen der vi sitter og koser oss. Klapper han og beklager at så mange missforstår han. Sammen har vi det kjempe allright. Tror jeg ihvertfall da. Vi er nok ikke noen perfekte eiere vi heller. Vi har våres feil. Men sammenlignet med mange har vi nok allerede karret oss en del opp på forståelsesstigen når det gjelder å forstå hunden. (I teksten vil jeg holde hemmelig hva rase det er, men det er en lovlig hund) Han er en typisk rase hvor mennesker har lært at dette er en farlig rase. Men er den egentlig det? Selvfølgelig skal man ikke se bort ifra instinkter og hormoner, men er den egentlig så farlig som alle tror ved siden av dette? Jeg sukker igjen for meg selv. Hunden er flott. Det får den ofte kommentarer på. Særlig ansiktet og øynene er sjarmerende sier andre hundeeiere vi møter og andre som ikke har hunder. Hundetrenere sier våres hund har veldig dempende signaler til andre hunder slik at dem ikke blir aggresive, usikre osv nær våres hund, men heller rolige når vi møtes. Og vi får ofte kommentarer på at det er fint vi forholder oss rolige vi hundeiere også og ikke sender negativ energi over til hunden så den føler den har grunn til å bli nervøs, ekstra på vakt og lignende. For eiere sin atferd av hunden har også utrolig mye å si både ute og inne! Allikevel så ser jeg at en del hundeeiere og andre overhode ikke har peiling på hva dem driver med. Jeg kan stå med forventningen av at spørsmål som ; - Blir vakthund denne eller hva? Jeg ler, men litt irritert av hvilke forventninger folk har gjort seg over hunden fra før av. Så svarer jeg at, nei denne skal ikke brukes til vakthund. Og vi skal heller ikke hjelpe til å fremme vakteegenskapene i hunden. - Denne må du ha ordentlig oppdragelse på! Jeg nikker og svarer at vi har lest mange hundebøker. Har hatt hund i 15 år. Forskjellige hunder både store og små. Valpekull og diverse også! Går på det ene hundekurset etter det andre. Belønner og trener hunden hver eneste dag! Korrigerer atferd og diverse. Har også barn inne i bildet så har en del angående barn og hund og. - Farlige hunder slike som du har Jeg svarer med at selvfølgelig har alle hunder instinkt. Noen instinkt er mer oppe på målestigen enn andre raser. Hormoner er hipp som happ fra hund til hun. Men grunnen til at mange av disse er blitt så oppskrytt er fordi at feil hundeeiere har dem. De brukes til kampsport og vokting. Narkomane anskaffer seg ofte slike hunder, kriminelle også. Og disse som behandler hundene feil avler gener på hunder som har aggresivitet i seg og lignende fremfor å avle nedtoning av aggresivitet osv. Det finnes dem hundeselgere som avler frem rolige og fine raser også, heldigvis! Men det finnes også de familier som har gode intensjoner med disse hundene som anskaffer seg dem. I våres familie har vi sett på bruksegenskapene til denne rasen fra gammelt av og fremover i nyere alder. Denne rasen elsker å jobbe for seg. Man må se an hver hund også, selv om rasen er kjent for å jobbe betyr ikke det at hver enkelt hund er like glad i det. Videre fortsetter jeg med at den kan trekke oss på ski på vinterstid og lignende. Hoppe over hinder og diverse. Drive søk etter personer osv. Personene jeg snakker med får plutselig et mildere utrykk i ansiktet da. - Ja har du kontroll på denne da?? Jeg nikker. Forklarer at foreløpig er det en valp jeg har med å gjøre. Så 110 % kontroll kan ikke forventes. Ei heller når den er voksen p.g.a det er en hund man aldri kan forvente akuratt nøyaktig 100 % fra, p.g.a instinktet, hormoner, dagsform og lignende. Men jeg har såppas kontroll at jeg er skikket til å ha denne type rase, bred informasjon om selve rasen, god forståelse på selve hunderasen og diverse. Trener dessuten hunden til å skulle være lojal, lydig og lignende. Jeg gjør det mange andre hundeeiere gjør for å få det som ansees som ''normal'' skikk på hunden. Jeg titter ned på hunden igjen. Rasen min er kåret til en av dem beste i hele verden og en av dem flotteste familiehundene. Den er utrolig smart og sterk også psykisk! Men den er allikevel farlig... Overfarlig som jeg vil kalle det andre tror. Det virker som om jeg ofte må forsvare meg selv og min hund når jeg møter folk. Selv er jeg ingen jente som driver med negativ atferdsoppmuntring av min hund. Fokuserer kun på det som er positive sider og korrigerer det jeg mener er negativt. Forsøker å immøtekomme folkene på en blid og glad måte, kanskje det kan hjelpe dem til å forstå hvilken hundeeier jeg er? Hunden min viser dessuten at han digger meg! Er så glad i å bli kost med hele tiden. Og dessuten digger den andre mennesker og. Den blir nesten furten om den ikke blir klappet, Jeg sier aldri at en hund ikke er farlig. Det gjelder jo andre hunder og. Men frykten for enkelte raser er så fremprovosert synes jeg. Feil hundeiere skaffer seg feil rase. Bruker den til ting den overhodet ikke er egnet for. Avler på feil gen grunnlagg for å forme hundene slik man vil ha dem. Mikse og styre. Forandre forandre. I menneskets øye er ingeting bra nok. Av og til ønsker jeg at hunden bare skulle fått lov til å være hund. Men i dagens samfunn må den instille seg etter oss... Hundens lojalitet og kjærlighet for oss er stor! Om vi bare behandler den bra! Men så kommer vi til det området hvor jeg vil kalle hunden et misforstått dyr. Der mange mennesker feiler når det gjelder hunden. Man setter seg ikke nok inn i forståelsen av hunden. Dens rase, egenskaper, dagsformer, atferdsmønster og lignende. Man gir den ikke tilstrekkelig nok oppdragelse osv. Man utøver noen ganger vold mot hunden og forventer at hunden ikke en gang skal kunne forsvare seg. Og biter hunden, ja da skal den jammen meg avlives med en gang og det roper vi alle høyt om. Det er mange som ikke en gang gidder og se etter om det har vært noe fremprovosering til at for eksempel en hund biter. Selv har jeg blitt bitt av min egen hund da jeg var liten. 8 år var jeg! Det var aldri noe skambitt. Men det var et bitt for å si ifra hvor grensa gikk p.g.a jeg ikke forsod hvor grensa til hunden gikk. Det var en gammel collie hund som hadde smerter i ben og diverse, og jeg ville aboslutt at den skulle spise en pære jeg hadde gitt han. Nei den ville ikke ha pære, men spise mente jeg den skulle. Jeg åpnet munnen på hunden og trykket pærebiten inn. Hunden la ørene bakover husker jeg og blikket til hunden forandret seg. Leppen til hunden gikk litt opp, og halen til hunden hadde og forandret seg. I løp av et sekund kjente jeg tennene sitte rundt hånden min. Jeg ble kjempe sur på hunden... Men desverre.. Blendet av meg selv kunne jeg ikke se hva jeg selv hadde gjort galt. Den dag i dag ser jeg selvsagt at det jeg gjorde der mot hunden kan ikke ha vært særlig hyggelig. Og når jeg ikke forstod signalene hunden prøvde å gi meg resulterte det i et forsvarsbitt for å få meg vekk. Og vekk gikk jeg jo og. Men jeg tok ingen skade av det. Hunden bet meg aldri igjen og heller ingen andre. Til slutt: Skulle ønske fler folk satte seg inn i dette med hunden jeg.. For jeg føler virkelig at hunden i stor grad av mange er misforstått. Til de som føler dem virkelig kan rasen sin, dens bruksegenskaper, mosjoner hunden sin, gjør både psykiske og fysiske øvelser for hunden og diverse... Som ikke bruker hunder i kampsport eller fremprovoserer agresivitet, fokuserer på positiv atferd osv... All kredit til dere! Dere gjør en fantastisk jobb! Og slik blir det bra hunder av! Til hunden: Måtte du ha din tålmodighet med oss mennesker! Jeg kommer alltid til å elske deg! Og håper at du kommer til å elske oss også! Kommer til å gjøre alt som står i min makt til å prøve å forstå deg så godt jeg bare kan og veilede deg riktig retning! Jeg vil også lære deg å respeketer at alle ikke liker deg. At alle er ikke glad i hund. Men slik er det og med andre dyr. Men ikke bry deg om det. Hold deg til din flokk, her hos meg og gjengen. Her vil du få det fint! Glad i deg! Endret 13. mai 2009 av Chakoya
enitsirk Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Hadde bare lyst å kommentere at dette var utrolig fint skrevet Dessverre er det mange vrangforestillinger når det gjelder hund, men sånne innlegg som dette burde det vært flere av! Send det inn til lokalavisa som leserinnlegg
Gjest Wacmoc Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 kjempeflott skrevet! Folk er utrolig dømmende ovenfor noen raser. Har selv erfaring med disse "farlige" hundene som de kaller det. Bullterrier og en gammel amstaff har jeg veldig god erfaring med, og syntes begge var herlige hunder. Utrolig trist at noen hunder får dårlig rykte på seg. En hund blir det eieren gjør den til. ( som oftest ). Bare man oppdrar en hund som man skal, noen trenger litt mer oppfølgning enn andre, men alt i alt er det eieren sitt ansvar. Men igjen; :klappe: :enig:
Gjest Gamlegode10na Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 Hei, først av alt - det innlegget var som jeg skulle skrevet det selv. Jeg er selv en lykkelig eier av en 7mndr gammel hund. Blanding riktignok - Rottweiler/Labrador og litt Golden. Har møtt fordommer hos mange, naboer og ukjente, som kommenterer at "det er jammen godt at det ikke er en renraset Rottweiler - de er jo kjempefarlige". Til og med veterinæren vi brukte (ja BRUKTE) sa: " det er jammen godt at det er minst Rottweiler og mest Labrador i hunden din, for Rottweilere er skikkelig skumle hunder". Valpen vår fikk vaksinen sin, og siden har vi ikke vært hos den veterinæren. Hva er det som feiler en veterinær som kan si noe slikt? De av alle burde jo vite bedre - at alle hunderaser kan være "skumle" med feil oppdragelse og ustabile eiere.
Gjest Wacmoc Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 Hei, først av alt - det innlegget var som jeg skulle skrevet det selv. Jeg er selv en lykkelig eier av en 7mndr gammel hund. Blanding riktignok - Rottweiler/Labrador og litt Golden. Har møtt fordommer hos mange, naboer og ukjente, som kommenterer at "det er jammen godt at det ikke er en renraset Rottweiler - de er jo kjempefarlige". Til og med veterinæren vi brukte (ja BRUKTE) sa: " det er jammen godt at det er minst Rottweiler og mest Labrador i hunden din, for Rottweilere er skikkelig skumle hunder". Valpen vår fikk vaksinen sin, og siden har vi ikke vært hos den veterinæren. Hva er det som feiler en veterinær som kan si noe slikt? De av alle burde jo vite bedre - at alle hunderaser kan være "skumle" med feil oppdragelse og ustabile eiere. Er det mulig!! Rotweilere er utrolig fine og kjempegreie! Og er en av de beste familiehundene i verden. At en vetrinær har sagt noe sånt er bare helt drøyt. Noen folk er bare helt utrolige..
Gjest Gamlegode10na Skrevet 13. mai 2009 #6 Skrevet 13. mai 2009 Er det mulig!! Rotweilere er utrolig fine og kjempegreie! Og er en av de beste familiehundene i verden. At en vetrinær har sagt noe sånt er bare helt drøyt. Noen folk er bare helt utrolige.. Kan jo være veterinæren har hatt en "ublid" opplevelse med rasen, men det rettferdiggjør likevel ikke uttalelsen. Jeg blir til tider irritert over hele tiden å måtte "forsvare" hunden jeg har, forklare hvorfor jeg frivillig ville ha en sånn hund etc etc. Blir helt oppgitt, og ikke minst flyende forbannet over hvordan mediene hauser opp saker hvor store hunder biter. Er det ingen av disse som har fått med seg "bitestatistikken"? Rottweiler er ikke engang på listen, mens en søt og familiekjær hund faktisk var på 5. plass av 10 hunder mener jeg å huske.
Tabris Skrevet 13. mai 2009 #7 Skrevet 13. mai 2009 Jeg er så enig med deg! Det er så altfor mange som skaffer seg hund som ikke vet hva en hund er. Vi ser det på forum også, hvor man får masse spørsmål fra hundeeiere om hvordan de skal gjøre dette og hint, spørsmål de burde ha spurt og skaffet seg kunnskap om før de fikk seg hund. Mange generaliserer også på rase, ja. Veldig trist.
RedFox81 Skrevet 13. mai 2009 #8 Skrevet 13. mai 2009 Jeg har hatt en Rottweiler i 10 år, nå er det lenge siden han døde.. Måtte tåle utrolig mange fordommer og kommentar fra fremmede, når jeg gikk tur med ham, traff mange rede folk. Men sannheten var at han var utrolig smart, veldig rolig, tålmodig og lat av seg, ordentlig kose- og sofagris. Husker vi var engang hos en veterinær med både katten og hunden, og veterinæren kommenterte med at det var katten som var farligst, det har han aldri trodd. Katten måtte bedøves for å få rense ørene, han holdt på å klore veterinæren ihjel, hunden var det ingen problemer med (overasker ikke meg, i grunn). Men, så er jo det sånn at folk er rede mye rart. Jeg er selv litt redd pudler og andre liknende små hunder, ble bitt av en ukjent hund av den typen i parken når jeg var liten, og måtte få sprøyte etterpå. Det var jo da sprøyten som var vondest, men redselen satt seg, og jeg er veldig forsiktig med små hunder. Men når jeg ser en rottweiler, så har jeg bare lyst å kose med den og si "åååååh så søøtt".
Gjest Wacmoc Skrevet 13. mai 2009 #9 Skrevet 13. mai 2009 Listen over hvor tilbøyelige hunderasene er til å angripe barn. Risikoen for å blit bitt av en dobermann er for eksempel fem ganger høyere en å bli bitt av en labrador. 1. Schäfer: 2,83 2. Doberman: 2,71 3. Spets (finsk jakthund): 1,81 4. Pekineser: 1,56 5. Dachs: 1,35.. 6. Schnauzer: 1,33 7. Collie: 1,30 8. Hound dog: 1,29 9. Puddel: 0,98 10. Rottweiler: 0,92 11. Beagle: 0,80 12. Terrier: 0,61 13. Bernersennen: 0,58 14. Labrador retriever: 0,49 15. Blandingshund: 0,46 16. Spaniel: 0,31 17. Shi Tzu: 0,26 18. Malteser: 0,00 Risikonivået er beregnet ved å dividere andelen hunder av en rase med hvor ofte hunder av samme rase har bitt barn alvorlig. "Så farlig er hunden din" jaja..
RedFox81 Skrevet 13. mai 2009 #10 Skrevet 13. mai 2009 Haha, så det er faktisk litt større sjanse å bli bitt av en puddel enn en rottweiler, og jeg er ikke så rar allikevel.
Gjest Wacmoc Skrevet 13. mai 2009 #11 Skrevet 13. mai 2009 Haha, så det er faktisk litt større sjanse å bli bitt av en puddel enn en rottweiler, og jeg er ikke så rar allikevel. Hahaha. Ja
Gjest Gamlegode10n Skrevet 13. mai 2009 #12 Skrevet 13. mai 2009 Listen over hvor tilbøyelige hunderasene er til å angripe barn. Risikoen for å blit bitt av en dobermann er for eksempel fem ganger høyere en å bli bitt av en labrador. 1. Schäfer: 2,83 2. Doberman: 2,71 3. Spets (finsk jakthund): 1,81 4. Pekineser: 1,56 5. Dachs: 1,35.. 6. Schnauzer: 1,33 7. Collie: 1,30 8. Hound dog: 1,29 9. Puddel: 0,98 10. Rottweiler: 0,92 11. Beagle: 0,80 12. Terrier: 0,61 13. Bernersennen: 0,58 14. Labrador retriever: 0,49 15. Blandingshund: 0,46 16. Spaniel: 0,31 17. Shi Tzu: 0,26 18. Malteser: 0,00 Risikonivået er beregnet ved å dividere andelen hunder av en rase med hvor ofte hunder av samme rase har bitt barn alvorlig. "Så farlig er hunden din" jaja.. Og hvor er den store skumle farlige og mannevonde Rottweileren henne? Uteglemt? Det er så utrolig herlig å lese at rasen ikke er på denne listen heller. Listen jeg så ifjor inneholdt 10 hunder og Border Collie var på 5. plass. Heller ikke Grand Danois er på listen ser jeg, den er jo også i den senere tid blitt fremstilt som en litt småskummel hund - Odin, som er begjært avlivet. Takk og lov for at eierene kjemper og kjemper for hunden sin der. Men igjen, alle hunder kan bite og være farlige - det er oppdragelsen og stabiliteten på eieren(e) det kommer an på. Selv hadde jeg lyst på renraset Rottweiler, men samboer nektet - for de var jo så farlige sa han. Pipen har fått en annen lyd nå, etter utallige valpekurs hvor hovedtyngden av de andre deltagerne har vært Rottweiler. Så nå lurer han på hvorfor vi ikke kjøpte Rottweiler da vi skulle ha hund...................... mannfolk - glemmer fort gitt. Men, vi er glade i den hunden vi har. Er en prøvelse noen ganger - har nok kommet i puberteten tenker jeg. Men stort sett en skikkelig sofa/sengegris som tror han er MYE mindre enn det han faktisk er. Og så har han blitt perlevenner med katten - vasker henne hver eneste dag, og gomler kattehår...... Søte gutten.
Gjest Wacmoc Skrevet 13. mai 2009 #13 Skrevet 13. mai 2009 Og hvor er den store skumle farlige og mannevonde Rottweileren henne? Uteglemt? Det er så utrolig herlig å lese at rasen ikke er på denne listen heller. Listen jeg så ifjor inneholdt 10 hunder og Border Collie var på 5. plass. Heller ikke Grand Danois er på listen ser jeg, den er jo også i den senere tid blitt fremstilt som en litt småskummel hund - Odin, som er begjært avlivet. Takk og lov for at eierene kjemper og kjemper for hunden sin der. Men igjen, alle hunder kan bite og være farlige - det er oppdragelsen og stabiliteten på eieren(e) det kommer an på. Selv hadde jeg lyst på renraset Rottweiler, men samboer nektet - for de var jo så farlige sa han. Pipen har fått en annen lyd nå, etter utallige valpekurs hvor hovedtyngden av de andre deltagerne har vært Rottweiler. Så nå lurer han på hvorfor vi ikke kjøpte Rottweiler da vi skulle ha hund...................... mannfolk - glemmer fort gitt. Men, vi er glade i den hunden vi har. Er en prøvelse noen ganger - har nok kommet i puberteten tenker jeg. Men stort sett en skikkelig sofa/sengegris som tror han er MYE mindre enn det han faktisk er. Og så har han blitt perlevenner med katten - vasker henne hver eneste dag, og gomler kattehår...... Søte gutten. nr 10 står rottweiler Men skjønner hva du mener. Hadde jeg skaffa meg rottweiler er jeg sikker på at typen hadde nekta meg å gå tur med den. Selv om han vet hvor flink jeg er med hunder. Du får det nok en liten rottis etterhvert
Gjest misa Skrevet 13. mai 2009 #14 Skrevet 13. mai 2009 Chakoya, tusen takk for et rørende innlegg. Er så hjertens enig, og blir like trist over at så mange har et feil syn på enkelte raser. Men hvem sin feil er det? Det negative bildet er jo uten tvil for det meste mediaskapt. Jeg tok en liten test for et par år siden, og skrev ut 15-20 artikler om hundeangrep. I de (få) artiklene der det var en Doberman, Rottweiler eller andre "farlige" hunder, sto rasen oppgitt, og helst i tittelen; "Gal, rabiesbefengt, mannevond, barnespisende Rottweiler rev i stykker 10 småbarn". Hvis det var andre raser, så sto gjerne ikke dette oppgitt utenom i en liiiiiiiiten fotnote til slutt... -misa
Tabris Skrevet 13. mai 2009 #15 Skrevet 13. mai 2009 Noen ganger trykker de også et misvisende bilde. I en artikkel som omhandlet en polarhund som hadde bitt et barn, så var det bilde av en Siberian Husky. Slikt kan skape unødig frykt for enkeltraser.
Gjest Gjest_bubble_* Skrevet 15. mai 2009 #16 Skrevet 15. mai 2009 Skjønner egentlig ikke problemet... Jeg selv elsker dyr og spesielt hunder. Men om andre mennesker ikke liker hunden din, er det det som er viktig for deg? Det viktigste er vel at hunden passer til din familie og din livsstil. Hva andre mener er vel heller uviktig? Så lenge den ikke skremmer noen ved å gå uten bånd, at du ikke har kontroll på den ol. går ved det greit? Noen hunder har fått et negativt omdømme, og JA folk kan bli redde. Godta at ikke alle er like oppdaterte som deg, og vis heller at hunden er snill og lydig. Bare slik vil en tro på det om en er redd.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #17 Skrevet 15. mai 2009 Jeg gjetter på at du har en Staff. Nydelige misforståtte hunder. Den eneste måten de er farlige er om de vil sleike eller kose en i hjel.
Chakoya Skrevet 17. mai 2009 Forfatter #18 Skrevet 17. mai 2009 Skjønner egentlig ikke problemet... Jeg selv elsker dyr og spesielt hunder. Men om andre mennesker ikke liker hunden din, er det det som er viktig for deg? Det viktigste er vel at hunden passer til din familie og din livsstil. Hva andre mener er vel heller uviktig? Så lenge den ikke skremmer noen ved å gå uten bånd, at du ikke har kontroll på den ol. går ved det greit? Noen hunder har fått et negativt omdømme, og JA folk kan bli redde. Godta at ikke alle er like oppdaterte som deg, og vis heller at hunden er snill og lydig. Bare slik vil en tro på det om en er redd. Poenget er ikke at folk ikke liker hunden min. Det er HELT greit det. Og jeg lærer hunden min til at alle ikke liker han også. For jeg ser at han senker blikket og blir lei seg om dem ikke vil klappe han. Valpen min er veldig opptatt av å bli likt av andre mennesker. Det er det beste den vet! Men så p.g.a denne skuffelsen lærer jeg som sagt valpen til at det er ikke alle som vil hilse. Og det er ikke alle den får lov til å hilse på. Jeg går dessuten ikke med valpen uten bånd. Det er båndtvang og hekketid. Skulle jeg ikke ha hunden i bånd for min del skal det være lov å ikke ha den i bånd, utenfor hekketiden og det skal være et område hvor jeg vet at det ikke er særlig befolket. Som for eksempel på landet der det er nesten 1 km avstand fra nærmeste nabo. Der kan dem få løpe fritt i nærheten av området hvor vi er. Og det trives dem med! Men for meg er det ikke greit å bli forhåndsdømt hver eneste gang jeg går på tur med hunden min. Blir forhåndsdømt som menneske, og hunden blir forhåndsdømt. Forhåndsdømming for meg er ikke greit! Og å overkjøre meg med forhåndsdømmende og kritiske spørsmål på mine turer er HELLER ikke greit. Jeg er lei de dumme spørsmålene fra folkene om denne skal brukes til vakthund osv... Folk som kommer med en aggresiv liten omserøre får ikke disse spørsmålene nesten, men når det kommer til min hund selv om den går rolig i bånd, logrer, er kjempe glad osv... Så kommer disse spørsmålene allikevel... Enda den er VALP! Jeg er dessuten lei at folk velger å forhåndsdømme fremfor å søke opp ordentlig bakgrunnstoff for det dem går rundt og snakker om å sprer til andre mennesker igjen for å skape frykt blandt enda flere. Vi med disse type hunder som er av de seriøse som behandler hunden bra forteller selvsagt hvordan ting er blitt som dem er blitt, men det holder ikke i kampen mot de andre menneskene og når media presser opp aggresive bilder av slike hunder og skriver ditt og datt om disse. Det hjelper selvfølgelig litt, men det virker som om vi driver nærmest en umulig kamp med informasjon til alle de forhåndsdømmende mennesker der ute. Kan ta et eksempel av hva jeg har opplevd: Møtte ei dame på en av turene mine med en kjempe aggresiv omserøre... Jeg og valpen gikk først fredelig på turstien og drev båndtrening og øyekontakt. Vi ante fred og ingen fare i den stekende deilige solen. Jeg var fredfylt og i godt humør. Valpen var på sitt beste med interesse for å bli trent.... Så blir vi avbrutt med voldsom knurring. Og et skrik uten like fra ei dame... Hjertet mitt holdt på å hoppe ut av kroppen min. Jeg skvetter så jeg hopper. Jeg ble så skremt, skjønte ikke hva jeg hadde gjort for noe galt. Omserøren hoppet aggresivt ut mot valpen min. Valpen min ble kjempe nyskjerrig og lurte selv på hva som gikk på ferde. Min valp gikk logrende mot omserøren, mens omserøren omtrent stod på to bein glefsende mot oss. Hun skrek og bar seg om at jeg må stramme inn det 1 meter korte båndet på hunden og at hu har voldsomt respekt for slike hunder jeg går med. Hjertet mitt pumper skrekkslagen som bare det av å bli avbryti i båndtreninga og øyekontakttrening på en slik måte. Trekker inn det korte båndet på valpen min og lurer på hva i all verden som er galt.... Det eneste hun får frem er at hu har voldsomt respekt for slike hunder.... Hun kunne ikke en gang se at det var en uskyldig liten valp jeg gikk med... Og hun selv har hund... Hun burde rett og slett skjønt at det var hennes hund som var problemet og ikke min. Hennes illsinte aggresive lille omserøre. Om hun er så redd for å møte store slike hunder oppi det mest turgåtte område med folk for hund så kan hun ikke gå der oppe. Og det å gå rundt å skrike og skremme både meg og valpen er unødvendig. Vi ble forhåndsdømt på flekken uten å få så mye en sjangse til å vise at vi ikke er farlige eller noe som helst. Dessuten om hun eller omserøren har dårlig erfaring med hunder er det hennes oppgave igjen å gjøre så at hunden hennes eller hun selv kan stole på andre hunder igjen, ellerså må hun rett og slett sluttes å ferdes der hvor folk går med hund. Det å skrike og skremme folk på en slik måte og gå på tur med en så aggresiv hund burde ikke hun gjøre, etter min mening. Det er heller ikke bra for hunden å stadig lære seg til at når man går på tur og møter andre hunder skal man være aggresiv og glefsendes osv.. Det er en atferd som bør endres, selv om det er en omserøre. Når jeg stadig møter slike mennesker... Ja da er det på sin plass å nevne at den type hund jeg har er KJEMPE missforstått.
Chakoya Skrevet 17. mai 2009 Forfatter #19 Skrevet 17. mai 2009 Jeg gjetter på at du har en Staff. Nydelige misforståtte hunder. Den eneste måten de er farlige er om de vil sleike eller kose en i hjel. Hehe Har ikke en staff Men dem og er nydelige !
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #20 Skrevet 17. mai 2009 Bull terrier da? ^^ Jeg skjønner godt hva du mener. Blir så oppgitt av venninnene mine, vær gang vi går på tur og møter en stor, "skummel og farlig" hund. De skal gå i stoooor sirkel rundt, selv om man ser på lang avstand at eier har full kontroll og at hunden er rolig. De insisterer på at hunden er farlig, selv når jeg viser det motsatte ved å passere den med min lille udresserte gneldrebikkje uten at den "farlige" hunden reagerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå