Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #1 Skrevet 13. mai 2009 Har blitt henvist til psykiater pga depresjon og fikk beskjed om at man enten tar telefonisk eller skriftlig kontakt med psykiatrene for å få en plass på ventelisten deres... Har nå begynt å ringe rundt til legene, men har skjønt at de eneste du får pratet med er telefonsvarere. Derfor har jeg tenkt å ta den skriftlige veien nå. Er det noen som vet hva jeg bør ha med i denne "søknaden"? Holder det med å fortelle kort om diagnosen og at man har en henvisning fra fastlegen? Eller bør jeg skrive mer utdypende om meg selv, pluss sende henvisningen som vedlegg i brevet (noe som jeg egentlig ikke kan tenke meg, kan være riktig...)?
lost_bird Skrevet 13. mai 2009 #2 Skrevet 13. mai 2009 Hei! Jeg står akkurat med samme problemstilling. Er litt oppgitt må jeg si. Skjønner ikke at det ikke holder med henvisning og epikrise? Men, ja, venter spent på hva slags svar du får angående hva som skal stå i søknad..
angeleyes Skrevet 13. mai 2009 #3 Skrevet 13. mai 2009 Jeg fikk beskjed om å ha med dette i brevet når jeg skulle søke: - litt om deg selv som alder, bosituasjon, hva du studerer/jobber med el -hva du faktisk får til i hverdagen -hvorfor du søker behandlingsplass -diagnoser og hvor lenge du har slitt med disse -hvordan dette påvirker deg i hverdagen. -at du har henvisning og hvem den kommer fra. Det som er lurt er å sende noen brev ut først. Deretter venter du ca. en uke før du ringer for å høre hvordan søknaden din ligger an. Dette fikk i alle fall jeg råd om å gjøre. Og vær forberedt på en ganske lang prosess med mange avslag. Ikke gi opp uansett. Lykke til!
amyrlinn Skrevet 13. mai 2009 #4 Skrevet 13. mai 2009 (endret) hmm så rart. jeg fortalte min fastlege for litt over en mnd siden at jeg ville begynne å gå til psykolog etter lengre tid med depresjoner. han skrev en henvisning for meg, og i dag har jeg vært på min første time. jeg trengte ikke skrive noe søknad selv.. bor i storby, der det som regel er stor pågang hor psykologer. noen som vet hvorfor det er forskjell? Endret 13. mai 2009 av amyrlinn
Antagonist Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 hmm så rart. jeg fortalte min fastlege for litt over en mnd siden at jeg ville begynne å gå til psykolog etter lengre tid med depresjoner. han skrev en henvisning for meg, og i dag har jeg vært på min første time. jeg trengte ikke skrive noe søknad selv.. bor i storby, der det som regel er stor pågang hor psykologer. noen som vet hvorfor det er forskjell? Det er fordi de har henvisning til psykiater, ikke psykolog.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #6 Skrevet 13. mai 2009 ...men det er både henvisning til psykiater OG psykolog som jeg har fått. Godt mulig at de som ikke er så veldig akutt hjelpetrengende må finne seg psykiater/psykolog på egen hånd?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #7 Skrevet 13. mai 2009 ...men det er både henvisning til psykiater OG psykolog som jeg har fått. Godt mulig at de som ikke er så veldig akutt hjelpetrengende må finne seg psykiater/psykolog på egen hånd? stemmer
lost_bird Skrevet 13. mai 2009 #8 Skrevet 13. mai 2009 Det er nok heller det at det er ganske mange psykologer, og ganske mange færre psykiatere. Psykiatere har lengre venteliste. Derfor søknadssystemet. Tror kanskje det er en måte også å "luke ut" pasienter. Jeg hadde ikke noe problem med å få plass hos en psykolog, mens jeg må skrive søknad nå som jeg skal til psykiater.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå