Gå til innhold

litt mer spennende grilling

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei..

grillsesongen er i gang... og det mest vanlige blir å slenge på karbonader og pølser...

men for å gjøre det litt mer kos... hva slenger dere på grillen? og hva har dere ved siden av??

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Jeg er jeger og har fryseren full av elg. Vi griller derfor en hel del elgkjøtt, delt opp i biffstykker. For å unngå at det blir tørt marinerer jeg kjøttet på forhånd, enten med kjøpemarinade eller med egenkomponert.

Gjest Reveal ii
Skrevet

Hos oss er pølser og karbonader kun unntaket av hva vi pleier å grille.

Det går mest i;

Skalldyr (scampi og kamskjell)

Fisk

Lammekotteletter

Diverse svin, okse og kylling

Grønnsaker

Som tilbehør bruker vi:

Grillede grønnsaker (ofte foliebakt)

Salater i utallige former

Bulgur/ couscous- blandiger

Diverse potetvarianter

"Småplukk" (marinerte hvitløk, sopp, oliven, soltørket tomat etc etc)

Baguetter stekt på grillen

Godt drikke

Skrevet

Fisk på grillen er godt!

Skrevet

Grillspyd er kjempegodt!! :) Man kan for eksempel putte på fersk sjampinjong, kjøttbiter, squash, pære/eple (tror jeg), halloumi (en hvit hard ost fra Kypros)... Også kan man krydre litt om man vil, og voila! Kjempegodt :)

Gjest emmeline
Skrevet

Vi er ikke så kjempespennende på grillfronten igrunn. Men sjelden det blir pølser og hamburgere da. Som regel indrefilét, flintstek, grillskiver. Ved siden av har vi salat og potetsalat, maiskolber og bakt potet.

Skrevet

Grillspyd med biter av kyllingfilet, eller annet kjøtt i passe biter. Og sjampignon, paprika og løk. Det er snadder!

Er også veldig godt å lage grønnsakspakker å putte på grillen:

Løk i ringer/båter, vårløk, sopp, paprika, squash, osv. legges på aluminiumsfolie og dryppes over med litt god olje og krydder:) Pakkes sammen og legges på siden av grillen til alt er dampet!

Skrevet

Vi pleier å grille pølser av diverse slag, kyllingfilet, flinstek, koteletter, grillribbe..

Og så grønnsaker da. Maiskolber er en favoritt her i gården :)

Skrevet

Jeg ville bare legge til denne i mine innlegg egentlig :fnise:

Men har et forslag til tilbehør da, som er kjempegodt til grillmat:

Vi bruker jo å grille hele mais, da smører vi dem med smør og krydrer med grillkrydder. Men man kan også steke hermetisk mais i stekepanna sammen med paprika i biter. Ha på rikelig med soyaolje/olivenolje og krydre med grillkrydder og paprikakrydder. Det er kjempegodt som tilbehør til kylling, bakt potet, biff, svinestek ++

Skrevet

Enig i at halloumi er godt :) maa proves hvis dere ikke har provd det for! Vi pleier ofte aa legge paa litt halloumi og servere det som snacks/ventemat mens resten grilles ferdig.

Et annet tips: legg paa en hel paprika, uten aa pakke inn i folie. La den vaere paa til den er ganske svart, deretter skreller du den, skinnet skal da gaa ganske lett av. Smaker kjempegodt!

Vi lager ogsaa ofte hjemmelaget hamburger, og naar de er ferdig legger vi paa et stykke stilton (blaamuggost, noe jeg egentlig ikke liker i det hele tatt, men det er veldig godt paa burgere)

Andre ting vi ofte putter paa grillen:

Sotpotet (eller yam) - pakkes hele i folie og bakes som bakt potet

fersk rodbet - deler i biter og legger i folie

+++ mye annet

Vi griller mye , er saa enkelt og godt - og lite oppvask etterpaa! :)

Skrevet

Jeg griller nesten alltid grillspyd! Marinerte kylling- eller svinekjøttbiter, tomat, paprika, løk og pølsebiter. Potetsalat og salat ved siden av. Og gjerne maiskolber med masse smør og krydder! :spise:

Samboeren min spiser hva som helst, men vil ha det enkelt, så han griller pølser eller flintstek.

Fiskepakker er også godt; fiskestykker (jeg er glad i laks), diverse grønnsaker, godt smør og krydder i folie.

Skrevet

Halloumi er råååågodt!! =)

Du kan grille marinert hvalkjøtt(tynne skiver), marinert scampi, utvannet og marinert tørrfisk, diverse fisk(lage sånne pakker av alu.folie med grønnsaker, smør, krydder og fisk...evnt litt hvitvin).

Helsteke okse-filet for så å skjære i skiver før servering..

Oj, ble sulten nå!

Skrevet

Vi griller stort sett bare pølser og koteletter+ litt kyllingfillet en gang iblant. Som tilbehør bruker vi grillet mais, grillet asparges og hjemmelaget gresk salat med fetaost. DEt spises stort sett mer tilbehør enn kjøtt her i heimen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...