Gå til innhold

Søtsug!


Tenshi

Anbefalte innlegg

Har et sinnsykt søtsug. Å det er bare sjokolade som duger. Ingenting anna hjelper for å dempe søtsuget mitt. Men så har det seg sånn at eg prøver å slanke meg 5-8 kg. Å da hjelpe det ikkje akkurat å spise sjokolade kvar dag. :fnise:

Noen som he prøvd krom mot søtsug. Evt andre tips!!?? :)

På forhånd takk :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Spis store havregryn med melk.

Det inneholder fiber slik at du blir lengre mett, og så inneholder havre grunnstoffet krom som er bevist (jmf. Google) at demper søtsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Spis store havregryn med melk.

Det inneholder fiber slik at du blir lengre mett, og så inneholder havre grunnstoffet krom som er bevist (jmf. Google) at demper søtsug.

Jeg var på helsekostbutikken på lørdag og kjøpte kromtabletter etter anbefaling fra han bak disken der. Jeg får bestandig søthunger rett etter middag, så håper tablettene tar knekken på dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tviler på det. Se for deg 1 dl med havregryn og 1 kromtablett. Hva tror du gir deg størst mettehetsfølelse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Et par tre tørkede aprikoser, fire fem mandler og en rute mørk (min. 70% kakaoinnhold) gjør susen for meg. Før kunne jeg sette til livs omtrent en halvkilo smågodt per dag, hovedsaklig sjokolade, men det enorme søtsuget er jeg kvitt nå. Spiser sunn dessert nesten hver dag (er ikke alltid tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tviler på det. Se for deg 1 dl med havregryn og 1 kromtablett. Hva tror du gir deg størst mettehetsfølelse? :)

Jeg er jo mett etter måltider, men har allikevel lyst på noe søtt, så det er jo ikke metthetsfølelse vi snakker om å oppnå her! Hvem gidder å stappe i seg havregryn 4 ganger om dagen?! Jeg velger å ta en tablett, but be my guest....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par tre tørkede aprikoser, fire fem mandler og en rute mørk (min. 70% kakaoinnhold) gjør susen for meg. Før kunne jeg sette til livs omtrent en halvkilo smågodt per dag, hovedsaklig sjokolade, men det enorme søtsuget er jeg kvitt nå. Spiser sunn dessert nesten hver dag (er ikke alltid tid).

Jeg bruker å ta 1-2 ruter 70%-sjokolade. Det demper det verste sjokoladebehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. har du søtsug uansett, dvs hele tiden? For min del er det sånn at hvis jeg holder ut noen uker, da blir suget mye mindre etter hvert, men jo mer sukkerinnholdige ting jeg spiser, jo mer søtsug jeg får. Så det å ikke gi etter for en stund er løsningen for meg (ikke at jeg alltid er like flink å følge det)

Så kanskje det er bare å holde ut et par uker og det blir mindre helt naturlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har også et enormt søtsug, men har funnet ut at det går greit å tillate seg litt sjokolade. Jeg har trappet ned gradivs fra to kinderegg sjokolader hverdag til en, også til null. Tror du skal gi deg lov til å spise litt, sånn at du ikke henger deg opp at du ikke får lovtil å spise sjokolade. Jeg er hvertfall sånn at det jeg ikke får lov til å spise, har jeg lyst på. Du kan eventuelt kose deg en dag i uken, med alt du måtte ønske av godteri. Det kan også være bra for forbrenningen, hvis du slanker deg resten av uka.

:) Lykke til! Jeg har kuttet ned på sjokolade, så da klarer du det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. har du søtsug uansett, dvs hele tiden? For min del er det sånn at hvis jeg holder ut noen uker, da blir suget mye mindre etter hvert, men jo mer sukkerinnholdige ting jeg spiser, jo mer søtsug jeg får. Så det å ikke gi etter for en stund er løsningen for meg (ikke at jeg alltid er like flink å følge det)

Så kanskje det er bare å holde ut et par uker og det blir mindre helt naturlig? :)

Jeg har det helt likt. Jeg blir en sukkerjunkie om jeg spiser godteri hver dag, men holder jeg meg i en uke eller to, er det ikke noe stort problem.

I tillegg synes jeg at hverdagsdessert er en fin ting. Oppkuttet frukt med litt vaniljekesam og evt litt hakkede nøtter på er en fin hverdagsdessert. Jeg tror det er helt naturlig å hige etter noe søtlig etter et varmt måltid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Bit tenna sammen og tving deg selv til å ikke spise noe godis.

Ellers kan det hjelpe å spise regelmessig og OFTE, drikk mye vann og spis mye frukt når du må ha noe å sette tenna i.

Jeg ble også mett etter ett måltid men hadde likevel et skikkelig sug etter noe godt. Det stoppet etter at jeg spiste oftere, sunnere og mye mer regelmessig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg noe annet å glede deg til :) Nå gleder jeg meg kjempemye til appelsinen jeg skal ha til kvelds, i stedet for en sjokoladeplate på 200 g.

For meg hjalp det også å bare prøve å kutte ut søtsaker i hverdagene, og heller spise litt ekstra i helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da jeg slanket meg kuttet jeg ut snop totalt, og det krevde mye viljestyrke med en gang. Men til slutt forsvant behovet, jeg kunne gå forbi sjokoladehylla uten å blunke. Faktisk begynte de fleste sjokolader og cola o.l. å bli for søtt for meg.

Etter en ferie hvor man selvsagt skulle kose seg med både desserter og is så snek søtsuget seg tilbake. Jeg var også ferdig med den hardeste slankekuren da og gikk tilbake til et mer vanlig kosthold.

Nå kan jeg ta meg en sjokolade en sjelden gang og får ofte søtsug på kveldene. Drikker lett-kakao for sjokoladesuget, og har fått helt dilla på mango!

Når man er "vant" med sjokolade så høres det ikke like kult ut å begynne å spise frukt, men hvis du finner en frukt du virkelig liker så blir det til slutt bedre enn alt snopet i verden!

Når jeg var på litt strengere diett så pleide jeg ofte å pusse tennene rett etter middag, da forsvant gjerne lysten på noe søtt. En annen ting du kan gjøre når du begynner å bli søtsugen er å ta deg et knekkebrød og drikke et glass vann. Vet det høres utrolig trist ut, det er jo ikke det du føler du har lyst på akkurat da, men vips så jevner blodsukkeret seg ut og sjokoladesuget forsvinner.

Slutt og kjøp sjokolade, begynn og kjøp frukt! Hver gang du tror du vil ha sjokolade så tar du deg en appelsin/mango/ananas eller noe annet yummy.

Jeg spiser også nutrlilettbarer som mellommåltid en gang i blant. De er gode! Men husk at det er en måltidserstatter, litt av meningen forsvinner hvis du spiser dem i tillegg til den vanlige maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rubens Rikskringkasting

Skjønner ikke greia med at man ikke får søtsug hvis man er mett?

Jeg får alltid søtsug etter jeg har spist, jeg. Det er når jeg er sulten jeg ikke vil ha:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...