Gjest Morris Skrevet 12. mai 2009 #1 Skrevet 12. mai 2009 Vi trenger å fornye oss når det gjelder frokost og lunsj. Det blir bare kjedelige skiver med pålegg... Tenåringen vår ønsker seg sjokopops (er det riktig navn?) eller wheetos (jeg er håpløs på slike produkter, har aldri likt dem selv) til frokost. Men er ikke disse sukkerbomber? Egner de seg til frokost? Vi tenker evt. å si at det er greit en dag eller to i uka, men ikke hver dag. Ellers sliter vi litt med å finne på noe kreativt og godt som kan erstatte brødskivene. Salat er ikke særlig populært her, unntatt dersom det er laget som pastasalat med masse rømme og majones i blandingen. Da er det jo ikke særlig sunt lenger! (Sånn lager vi kun en sjelden gang i helgene) Jeg tar gjerne imot forslag og oppskrifter på ting som er høvelig sunt i hvertfall, og gjerne ting som ikke krever at jeg står opp klokka fem hver morgen for å lage istand. Vi er ikke fanatisk opptatt av å telle kalorier og sånn, men vi vil passe litt på kostholdet. Tenåringen vår er nok mer på pluss- enn på minussida når det gjelder vekt, uten at det er snakk om overvekt av den grunn. (Lite fysisk aktivitet dessverre) Og med det samme jeg er i gang: Hva får deres tenåringer til drikke på skolen? Vår tenåring har med seg vann på flaske, men jeg vet at det ikke er særlig populært. H*n vil ikke kjøpe melk på skolen. Vi lurer litt på å sende med små juicepakker, men vet jo at det ikke er sunt å drikke juice hver dag. Til frokost pleier det å drikkes melk eller juice. Hvordan kan vi fornye oss uten å sette tenåringen vår i protestmodus?
Whitechick Skrevet 12. mai 2009 #2 Skrevet 12. mai 2009 Jeg syns det er flott at dere er bevisst på dette jeg.. Shocopops og frokostblandinger har desverre ett veldig høyt sukkerinnhold. =/ Liker tenåringen egg, havregryn med banan(eple og kanel), Knekkebrød og frukt.. Det går ann å spise kesam med frukt og nøtter ved siden av.. Det er mye variasjon. .Spørs hva tenåringen liker. det blir bare så kjedelig om man skal være begrenset.. Så det er bra å gjøre som dere sier å spise frokost blanding kansje 1-2 ganger i uka.. Ellers om aktivitetsnivået er lavt er det kansje noe å tenke på å begynne å oppmuntre til eller ta med på diverse.. Det er bra for kropp og sjel med fysisk aktivitet! =D Tar dere med hele familien er jo sjansen større for at det ikke føles som trening heller.. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #3 Skrevet 12. mai 2009 Hos oss pleier vi å variere hverdagsfrokost med brødskiver, rundstykker, knekkebrød, yoghurt eller smoothie for å unngå å bli matlei. Selv om tenåringen din ikke liker "salat", kan h*n kanskje bruke litt grønt på skiva i form av tomat/agurk/paprika? Ellers kan en bruke oppskåret frukt i yoghurt (min favoritt) eller gode bær og frukter i en smoothie. Smoothie tar litt tid om morgenen, men har du frosne bær i fryseren, går det relativt kjapt. Hos meg gjore de store øyne når jeg serverte smoothie til frokost første gang: "hæ, skal vi ikke ha brødmat"? Men en smoothie slik jeg lager det en er fullgod frokost: jeg bruker bær/frukt, yoghurt og melk. Ser også at det blir mer og mer vanlig å bruke forskjellige frø oppi smoothien. Dette er også et godt tips til de siom har problemer med å få ned mat om morgenen, med sugerør går frokosten ned på høykant. Og det er megasunt:) Til lunsj er favoritten hos oss når jeg sender med grove horn med fyll. På søndager lager jeg en stor gjærdeig av grovt mel og bruker det fyllet vi har tilgjengelig i kjøpeskapet: - skinke og smøreost - skinke, ost og pesto - tomatsaus, paprika, pølsebiter - kjøttdeig, tacokrydder, løk, paprika. Jeg fryser hornene, og så bruker dem til lunsj i uken som kommer. Jeg baker også rundtstykker av samme grove deigen som variasjon til hornene. Dette tar tid på søndagen, men sparer mye tid resten av uken, Ellers er middagsresten populære som lunsjmat: fullkornswraps med restene av tacoen, kyllingen osv, stykker av middagspai Jeg sender også med frukt eller grønnsaker som er lett å bruke som mellommåltid når det går lenge mellom frokost og lunsj. Her er det uendelig mye å velge mellom: banan, pære, eple, kiwi (husk skje), vannmelon, drueklase, knaskegulerøtter, sukkererter. Hjelp, ble langt innlegg, men håper å gi noen ideer:)
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #4 Skrevet 12. mai 2009 Var hos kjæresten min i helgen som har en ganske matlei tolvåring hjemme. Jeg laget tunfisksalat som falt i veldig god smak hos henne. Den er laget av: En boks tunfisk i vann eller olje Vårløk, purre eller løk (kan være greit å velge en av dem slik at ikke smakene dreper hverandre) Agurk i biter Paprika i biter Mager kesam (jeg slumper med mengden, noen ganger vil jeg ha salaten tørr, andre ganger ikke) Ca en spiseskje fransk sennep Smak til med salt og pepper Denne er kjempegod på brødskive, i pitabrød eller på baguetten. Eller når jeg var tenåring slo det an med hardkokt egg med kaviar en gang i blant. Ang de "frokostblandingene" du nevner, de er ikke noe særlig til frokost. De er stappfulle av sukker, og bør spises som godteri...
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #5 Skrevet 13. mai 2009 Dette falt i smak hos oss: Tortillalefser med et tynt lag kryddersmøreost. Noen strimler paprika og salatblader. Kan fint bruke andre grønnsaker også, men i tynne strimler. Så noen skiver salami eller røkelaks. Litt krydder etter smak. Så rulles de sammen og vips har du deilige wraps.
Nemesis Skrevet 13. mai 2009 #6 Skrevet 13. mai 2009 Kanskje denne oppskriften på pizzaboller fra sunt og godt kan være et alternativ til lunsj http://www.tv2underholdning.no/suntoggodt/article2702186.ece
Gjest ts Skrevet 14. mai 2009 #7 Skrevet 14. mai 2009 Takk for gode tips! Vi har litt å prøve framover nå. Men kom gjerne med flere ideer om dere har.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå