Gå til innhold

Tangnissing, overspenning ol


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Har slitt med tangnissing om natten så lenge jeg kan huske.

Og en kjeve som går delvis ut av ledd (arvelig belastet)

Men det gikk greit helt til jeg var i en jobb som det var svært mye problemer i.

Problemer ble aldri gjort noe med og ting hopet seg opp uten at leder tok annsvar for å gjøre noe med noe.

Så klart det gikk ut over jobben min på mange måter.

Jeg bet bokstavlig talt tenna sammen og sto på for å gjøre det beste ut av situasjonen. Samtidig som jeg søkte andre jobber. Men det tok desverre mange år før jeg fant en ny jobb.

Samtidig ble kjeven strammere og strammere. Tannlegen fortvilet forde tennene ble ødelagt. Bet så hart sammen at flere ganger gikk små stykker av tennene.

Etter et år fikk jeg "kloss" som jeg skulle ha om natten. Den tygde jeg i stykker iløpet av 3 mnd. Tannlegen la på flere ganger mer "fyll" men det ble gnagd bort rimelig fort.

Etter 1\2 år fikk jeg hel skinne. En myk variant først. Men etter 4 mnd var den så gnagd i stykker at den sprakk opp helt.

Tannlegen hadde aldri vært bort i et værre tilfelle hvor noen gnagde i stykker disse "greiene" så kjapt.

Etter den myke skinnen fikk jeg den harde varianten. Den har holdt litt lengre.

Har gått ca 1 år nå og nå er den så tygd i stykker at jeg må ha ny igjen.

Har fått laserbehandling på kjeven for å forsøke løse opp noe, men det virker bare noen dager før det var like ille.

Har også fått strekkøvelser som jeg gjør med kjeven vær dag. Ofte flere ganger om dagen også. Det virker en stund men går fort tilbake igjen.

Hele tiden merker jeg overspenning i kjeven og inni mun. Kjennes nesten ut som det er like før kjeven går i lås.

I perioder er det en intens værking og spenning i halve ansiktet. Fra nakken, kjeven, rundt øret, bihulene og opp i hodet. Etter noen timer ender det som oftest med at jeg får migrene.

Har gått til psykomotorisk fysioterapi. Da fikk jeg løst opp noe, men det kommer fort tilbake igjen. Har og fått behandling på nakke og rygg. Men det vil liksom ikke løse seg opp.

Noen som har samme problemet her ?

Er det noen som har forsøkt annen type behandling som har hatt langtidsvirkning ?

Har hørt om at en kan få satt nåler. Noen fikk stikk i kjeveområdet men har ikke hørt om resultatet.

Har og hørt om nåler som stikkes i øret. Det er vist noe nytt. Noen som har prøvd dette ?

Blir så sliten av å ha konstante smerter i kjeven. Tennene gnages fort ned, har fått rimelig små tenner nede i munnen. Er og mye plaget med isinger, sikkert pga emaljen oppa tennene er gnagd bort så mye.

Begynner bli rimelig desperat etter å finne noe som kan virke og helst noe som virker permanent.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du må gjøre noe med problemet som forårsaker tanngnissingen din.

Du må rett og slett lære deg avslappning. Vil tro en fysioterapeut kan massere deg fri fra spenninger, så kan yoga hjelpe deg videre.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har forsøkt å gjort noe med spenningen.

Sa opp jobben som forårsaket svært mye spenninger. Og lagt irritasjonen rundt det bak meg. Jeg er FERDIG med den jobben for godt og ser heller fremover. Kan ikke gruble og grave seg ned i fortiden, men gå videre.

Har gått til psykomotorisk fysioterapi og vanlig fysioterapi i lang tid.

Har og hatt noen nålebehandlinger i nakken.

Har fått laserbehandling på kjeven.

Gjør avspenningsøvelser for kjeven minst en gang om dagen.

Gjør avspenningsøvelser for nakke og rykk daglig.

Har vært til hypnose for å gi slipp på spenningene etter jobben. (få mnd etter oppsigelsen)

Bruker EFT flittig.

Prøver holde meg unna stressende situasjoner. Men noe må en da regne med som naturlig stress. Kan jo ikke bure meg helt inne og bare sløve.

Tenke positivt og gjøre positive ting som jeg vet gjør meg glad og avslappet.

Men ingenting av dette har hatt langtids virkninger.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har faktisk prøvd akupunktur mot dette. Det var i en stressende periode før eksamen. Jeg hadde vondt i det som føltes som samtlige muskler fra ryggen og opp til hodet, og dro til ei som drev med aromaterapimassasje. Hun masserte meg, og ble veldig overrasket over hvor stive musklene mine var. Hun tilbød meg å sette noen nåler i øret for å løsne spenningene i kjeven. Jeg hadde alltid vært (og er vel litt fremdeles) skeptisk til akupunktur, men i og med at hun ikke skulle ha betalt for det, så tenkte jeg at det kunne jo ikke skade. Dagen etter var spenningene i kjeven borte, og de kom heller ikke igjen. Om dette skyldtes akupunkturen eller det at massasjen hadde fått hele meg til å slappe av, veit jeg ikke, men når du er så plaget som det du er så ville jeg absolutt gitt det et forsøk. Kjevespenningene mine kom ikke tilbake, men så ble jeg jo ferdig med eksamen og fikk slappet godt av etterpå.

Håper virkelig du blir bedre, det er vondt å ha det slik!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har forsøkt å gjort noe med spenningen.

Sa opp jobben som forårsaket svært mye spenninger. Og lagt irritasjonen rundt det bak meg. Jeg er FERDIG med den jobben for godt og ser heller fremover. Kan ikke gruble og grave seg ned i fortiden, men gå videre.

Har gått til psykomotorisk fysioterapi og vanlig fysioterapi i lang tid.

Har og hatt noen nålebehandlinger i nakken.

Har fått laserbehandling på kjeven.

Gjør avspenningsøvelser for kjeven minst en gang om dagen.

Gjør avspenningsøvelser for nakke og rykk daglig.

Har vært til hypnose for å gi slipp på spenningene etter jobben. (få mnd etter oppsigelsen)

Bruker EFT flittig.

Prøver holde meg unna stressende situasjoner. Men noe må en da regne med som naturlig stress. Kan jo ikke bure meg helt inne og bare sløve.

Tenke positivt og gjøre positive ting som jeg vet gjør meg glad og avslappet.

Men ingenting av dette har hatt langtids virkninger.

Men når det ikke hjelper, så har du kanskje ikke definert det riktige problemet?

Hva utløser stresset ditt?

Er det flere stressfaktorer i livet ditt enn de du selv er klar over?

Hvordan takler du stress?

Kan du lære deg å takle stress på en bedre måte?

osv....

Det vil altså ikke hjelpe å behandle symptomet, hvis du ikke løser det som forårsaker problemene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...