Gå til innhold

Han vil ha barn - jeg er enda student

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det går for mange, men du må ønske det veldig ellers blir det hardt. Hørte om noen på studiet mitt som gikk rett på etter fødselen og mannen tok hele permisjonen. Han kjørte til universitetet hver dag for å la mor amme barnet. Det hørtes ikke akkurat ut som en drømmesituasjon.

Hvorfor kan du ikke få barn rett etter studiene da? Dersom far jobber så skal dere alltid klare dere økonomisk, det er "bare" å begynne å spare litt noen år i forveien - sette av en hundrelapp der, en tusenlapp der. De pengene du ikke får i barselspermisjonen - er de virkelig verdt det ekstra året du føler dere må vente?

Jeg har i hvertfall tenkt at det er bedre å få barn rett etter studiene, det får bare våge seg om man da får det litt trangt økonomisk. Alle har godt av å ha det litt trangt av og til - vi vil få det behagelig igjen når jeg går ut i arbeid =)

Dette kommer nok veldig an på hvilken utdanning man tar, for mange kan det være veldig uheldig at man har et eller to års opphold fra man er ferdig med studiene til man begynner å søke jobb. I alle fall ville det for min del vært svært lite gunstig, da jeg jobber i en bransje hvor utviklingen går raskt.

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet
Det kan være så det. Men du kan ikke påstå at jeg ikke ønsker meg barn, for det gjør jeg. Samtidig så ser jeg en del av utfordingene rundt nettopp det.

Men flott for deg om du en som ofrer alt av karriære til fordel for barn. Jeg ønsker ikke det, og det er et valg jeg har tatt.

Det er en tid for alt! Tok en utdanning som 18 åring. fått 4 barn. jobbet, gått på skole og vært mor alikevell. Håper på student tilværelse til høsten igjen hvis jeg kommer inn! og jeg har ingen betenkligheter!

Skrevet
Slik at: 2.5 år som student og mamma? Går det?

Jeg er klar over støtteordningen til lånekassen ol. Men jeg tenker på tiden. Har jeg tid til å studere samtidig som jeg har en 1 - 2 åring? Skal ha det siste året, når ungen da evt er. 2 år levere enn 60 poengs masteroppgave, som innebærer MYE labarbeid.

Klart det går! :)

Eg vart mamma i haust, og har vald å ta eit heilt år permisjon frå studiet. Eg startar på master til hausten, og har dermed iallfall 2 år igjen som student. (Mest sannsynleg 3 år, sidan eg har planer om å ta ppu etterpå.)

Eg har aldri tenkt på at eg ikkje vil få tid til å studere! Eg tenkjer at eg kjem til vere mykje meir fleksibel som student enn eg hadde vore i ein jobb. Samtidig må eg prøve sjå på studiene som jobben min. Ungen skal gå i barnehage, og då må eg ha strukturerte "arbeidsdagar". Men eg kjem til å kunne styre tida mi sjølv. Eg ser for meg å ha litt kortare arbeidsdagar, og heller setje meg ned eit par kveldar og ein laurdagsformiddag i tillegg dersom det trengst.

Eg kan snu på spørsmålet ditt: Har du tid til å jobbe samtidig som du har ein 1-2 åring? Svaret på det spørsmålet bør vere det same som svaret på ditt eige spørsmål.

Skrevet
Det må da vær lov å ønske seg barn, og han gjør det. Jeg lurer på hvordan det går å kombinere studier og barn.

Klart du har lov til å ønske deg barn, jeg var bare usikker på årsaken til at du ikke kunne vente.

Det er jo så mye som spiller inn mht barn + studier.

Enkelte unger er lite krevende, andre er krevende. Man kan liksomikke forutsi hvilken variant man får selv.

Nettverket rundt deg? Hvor mange kan steppe inn og avlaste deg, dersom du får et krevende barn?

Jeg tror ikke det er enkelt å kombinere barn med noe som helst - men, hva vet jeg? Jeg er FRIVILLIG barnløs og fungerer kun som avlaster/barnevakt for venner.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette kommer nok veldig an på hvilken utdanning man tar, for mange kan det være veldig uheldig at man har et eller to års opphold fra man er ferdig med studiene til man begynner å søke jobb. I alle fall ville det for min del vært svært lite gunstig, da jeg jobber i en bransje hvor utviklingen går raskt.

Hm ja, jeg har en praktisk utdanning så jeg tenker ikke mer enn maks 6-7 mnd mellom studieslutt og arbeidsstart. Dvs vi begynner å prøve sånn at det passer.

Gjest Gjest
Skrevet

Må bare si det som det er, jeg savner tiden som studerende mamma. For en fri og deilig tilværelse det var å være mor da. Tar gjerne de årene en gang til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...