Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #1 Del Skrevet 11. mai 2009 Skal det være komma i den følgende setningen eller ikke, og hvorfor? "Plassen har vært brukt i mange sammenhenger og var tidligere viden kjent for..." eller "Plassen har vært brukt i mange sammenhenger, og var tidligere viden kjent for..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #2 Del Skrevet 12. mai 2009 Det er valgfritt i dette tilfellet. I regelen skal det ikke være komma mellom to predikater som står til samme subjekt og er bundet sammen med en konjunksjon, men det kan brukes dersom de to setningsleddene er rimelig uavhengige av hverandre. Altså må man rett og slett bruke skjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 12. mai 2009 #3 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg ville ikke hatt komma der, blir engelsk for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 12. mai 2009 #4 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg ville ikke hatt komma der, blir engelsk for meg. Jeg ville sagt tvert om - moderne engelsk bruker komma svært sparsommelig. Jeg merker jeg må gå inn og fjerne mine "norske" komma når jeg skriver oppgaver etc. på engelsk. Enig med forrige innlegg her - kommaet er valgfritt. Om du selv synes betydningen er "...og var (i tillegg) tidligere viden kjent for...", som en tilleggsopplysning, så bør du skyte inn et komma. Er setningene likeverdige, så kan du godt droppe kommaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 12. mai 2009 #5 Del Skrevet 12. mai 2009 Nei, hvor ofte komma skal brukes har jeg ikke noen oversikt over, men det brukes nok oftere i engelsk enn i norsk. Her er noen regler: http://esl.about.com/od/englishgrammar/a/a_punctuation.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #6 Del Skrevet 12. mai 2009 Trådstarter her! Takk for svar, alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #7 Del Skrevet 12. mai 2009 Du må ikke komma her og komma her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #8 Del Skrevet 24. juni 2009 Nei, hvor ofte komma skal brukes har jeg ikke noen oversikt over, men det brukes nok oftere i engelsk enn i norsk. Her er noen regler: http://esl.about.com/od/englishgrammar/a/a_punctuation.htm På norsk settes komma etter relativsetninger. Det gjøres ikke på engelsk. Ellers brukes de samme reglene på norsk og engelsk. Det er i alle fall mitt inntrykk. Kan du komme med eksempler på at jeg tar feil? Det er godt mulig jeg gjør det, men å påstå at engelsk bruker mer komma enn norsk er en ganske radikal påstand, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 25. juni 2009 #9 Del Skrevet 25. juni 2009 Engelske kommaregler: 1.Bruk komma ved oppramsing 2.Bruk komma mellom to adjektiv når ordet "og" kan settes mellom dem 3.Bruk komma når eit "ly"-adjektiv er brukt saman med andre adjektiv. 4.Bruk komma før, eller på begge sider av navnet før en person er adressert. 5.Bruk komma ved datoskriving: May 5, 1992, 6.Bruk komma for å skille byen fra staten: San Fransisco, California 7.Bruk komma rundt titler på mennesker 8.Komma etter innskutt leddsetning 9.Komma etter leddsetning som kommer først i en helsetning 10.Komma mellom setninger som er bundet sammen med og, eller, men, for. 11.Bruk komma mellom to setninger for å forhindre forvirring. 12.Bruk komma for å introdusere direkte tale 13.Bruk komma for å skille fakta fra spørsmål 14.Bruk komma når du starter en setning med well, yes, no 15.Bruk komma før og etter ord som "however" og "therefor" når de bryter inn i en setning. Norske kommaregler: 1.Komma mellom setninger som er bundet sammen med og, eller, for og men 2.Komma etter leddsetning som står først i en helsetning: 3.Komma etter innskutt leddsetning: 4.Komma foran og etter forklarende tillegg: 5.Komma foran og etter tiltaleord, svarord og utropsord 6.Komma mellom ledd i oppregning dersom det ikke står noen konjunksjon: 7. Komma foran og etter forklarende tillegg 8.Komma ved tiltaleord, svarord og utropsord og andre (selvstendige) uttrykk 9.Komma mellom ledd i oppregning dersom det ikke står noen konjunksjon 10.Komma foran anførende setninger (sa hun, mente han, ifølge statsministeren, påsto Per osv.) 11.Komma ved ledd som er trukket ut av setningen og anbrakt forrest eller bakerst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå