Gå til innhold

Til dere som har hatt/kan mye om spiseforstyrrelser

Fremhevede innlegg

Skrevet

...Og jeg har valgt å snakke om de negative effektene feks anoreksia har på kroppen.

Men jeg synes det er vanskelig å finne noe.

Spesielt er jeg ute etter informasjon om hvordan fordøyelsessystemet blir påvirket.

Fint om noen kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er i alle fall noen punkter:

*Hvis man går lenge uten mat kan man få reernæringssyndrom når man igjen skal starte og spise. Da tar ikke kroppen opp det den trenger av næringsstoffer og at går "rett igjennom" kroppen. Det fører til at kroppen ikke får næring selv om personen spiser igjen. Derfor må man begynne med lite næring, men ofte når anoretikere begynner å spise igjen.

*Benskjørhet er en av tingene man kan påføre kroppen ved anoreksi. Heldigvis er dette en reversibel prosess helt frem til man runder 30 år.

*Anoreksi kan også føre til sterilitet.

*Håret blir slitt og pistrete og huden blir gulaktig og stygg.

*Bulimi går sterkere utover tenner pga magesyren, men også ved anoreksi blir tennene svake pga lite kalk i kroppen.

*Noen med spiseforstyrrelser misbruker også avføringsmidler over lengre tid. Dette nedsetter kroppens naturlige tarmfunksjon og mange sliter med å komme på do uten disse pillene.

*Hjertet er en muskel. Denne blir ofte svakere ved langvarig anoreksi. Det som skjer er at det skrumper inn. Flere som har dødd med anoreksi som dødsårsak dør av hjertestans.

*Også andre organer i kroppen blir påvirket og kan stoppe og fungere

Gjest Gjest
Skrevet

jeg har selv hatt anoreksi. det som skjedde med meg var at jeg fikk anemi (blodmangel). mensen ble borte, og jeg blødde aldri når jeg skadet meg. kroppen sparte på alt blodet. i dag er det nesten 10 år siden jeg hadde anoreksi (er 22) og jeg har fortsatt jernmangel.. er egentlig avhengig av jerntabletter for å ikke bli svimmel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...