Gjest milkyway Skrevet 11. mai 2009 #1 Skrevet 11. mai 2009 Ja, det må vel være lov når man aldri har vært i narkose, eller operert før? Jeg tenker bare "tungen min kommer til å skli bak i halsen uten at de merker det, også blir jeg kvælt!" "stemmen min kommer til å høres helt annerledes ut" osv, og pluss at jeg gruer meg veldigmye til stikkpiller! Er det ikke noe annen måte jeg kan ta smertestillende? Hjelp!
Norbertine Skrevet 11. mai 2009 #2 Skrevet 11. mai 2009 De passer nok nøye på at du ikke blir kvalt, så akkurat det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for. Jeg ble spurt om jeg ville ha vanlige piller eller stikkpiller og valgte vanlige. Det burde jeg ikke gjort, for magen min tålte det ikke, og å spy etter mandeloperasjon er mildt sagt svært lite behagelig. Så jeg måtte få ny resept på stikkpiller etterpå. Men hvis magen din tåler det er det ingenting i veien for at du får vanlige piller, selv om det kan være veldig vondt å svelge. (Jeg fikk voltaren, og har du prøvd det før vet du jo om du tåler det eller ikke, selv om man gjerne må ta mange piller og spiser lite mat slik at det er verre enn vanlig.) Stemmen min forandret seg i hvert fall ikke, bortsett fra da jeg enda var hoven, tror ikke det er så vanlig at den gjør det heller? Selve operasjonen og de første par dagene synes jeg faktisk ikke var så ille i det hele tatt (bortsett fra spyingen), skal love deg at det blir mye verre etterpå, om det er noen trøst.
Spatula Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Ja, det må vel være lov når man aldri har vært i narkose, eller operert før? Jeg tenker bare "tungen min kommer til å skli bak i halsen uten at de merker det, også blir jeg kvælt!" "stemmen min kommer til å høres helt annerledes ut" osv, og pluss at jeg gruer meg veldigmye til stikkpiller! Er det ikke noe annen måte jeg kan ta smertestillende? Hjelp! Jeg har fjernet mandlene å vært i narkose 7 ganger, du blir godt passet på, (både du og tunga di) Stemmen din blir ikke så veldig annerledes, det kan jeg love deg. Jeg fikk smertestillende som brusetabletter, de smakte pasjonsfrukt, ikke det værste i verden, og de virket raskt:) Du kommer til å være litt sår, men det er først etter et par dager at du kjenner smertenen, men du overlever Jeg hadde glatt tatt å fjernet mandlene en gang til, hvis jeg hadde måttet det
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Ikke la deg skremme av alle skrekkhistoriene. Du blir IKKE kvalt av tungen din. Stikkpiller er IKKE vondt. Jeg fikk voltaren, og det fungerte supert. Jeg ventet forgjeves på den såkalte "smertetoppen." Jeg kastet opp to ganger, begge gangene noen timer etter operasjoen. Kastet ikke opp noe når jeg kom hjem. Når jeg ser tilbake var det langt fra så ille som jeg på forhånd hadde forestilt meg. Det går mest sannsynlig veldig fint
Gjest antigartner Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Det er lov å grue seg. Det gjorde jeg også da jeg tok mandlene. Ta gjerne opp med legene de tingene du er bekymret for før operasjonen. Jeg kan garantere at de er vant til mange slags bekymringer. Det med tunga er jeg helt sikker på at de passer veldig godt på, både på grunn av det du bekymrer deg for, og fordi tunga sikkert kommer i veien for operasjonen hvis den kommer på avveie. Jeg synes heller ikke at stemmen forandret seg etter operasjonen. De første dagene var den sikkert litt rar, men den gikk tilbake til normalen temmelig kjapt. Forskjellen var at det var enkelte "halslyder" (tysk-lyder ) som ble lettere å uttale, for meg i alle fall. Jeg kastet ikke opp i det hele tatt etter operasjonen, men halsen var skikkelig sår en ukes tid, før den gradvis ble bedre. Jeg fikk også smertestillende som stikkpiller. Det hadde jeg aldri brukt før, men jeg fikk lov til å sette dem selv helt fra første stund. Det gikk fint. De er formet på en slik måte at de skal være enkle å bruke. Lykke til!
Mermaid Blues Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Føler med deg, det er alltid litt skummelt første gangen man må gjennom et inngrep. Men husk at det er lov å fortelle legen at du er engstelig, de kommer ikke til å synes du er pysete, og de kan lettere ta hensyn til deg hvis de vet at du ikke synes det er kjempegøy. Tipper det går kjempefint, jeg, bare tenk på at du kan spise masse is med god samvittighet etterpå Og ang stemmen - ei venninne av meg fjernet mandlene noen år tilbake, og hun fikk kjempesøt snipp og snapp-stemme de første tre dagene etter operasjonen, deretter gikk den tilbake til normalt. Så der trenger du ikke bekymre deg - mulig den blir smårar de første dagene, men det går over igjen
Mir Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Dette gjør folk hver dag, så det er jo ikke noe å være bekymret over. Ja man kan grue seg, men det er jo som et annet yrke, de veit hva de driver med kirurgene. Første jeg spurte om når jeg våknet fra narkosen var "mamma, har jeg operert eller har jeg ikke operert?". Da fikk de seg en god latter. Jeg merket ikke noe særlig første dagen. Jeg grudde meg til stikkpillene, hadde aldri brukt dem. FIkk Voltaren jeg også som de andre her. Den fungerer ganske bra, og du kan ta de sammen med paracet. For min del gikk smerten litt opp utover dagene, og FOR MANGE ( nei, jeg sier ikke alle ) så kommer toppen av smerte på dag 7/dag 8 . Jeg råder deg til å ha stikkpillene ved siden av senga slik at du bare kan dytte dem inn ( kjøp hansker også) fordi det kan være ubehagelig med vondt midt på natta og skulle måtte gå til kjøkken/toalettet for å finne frem pillene. stemmen min har blitt bittelitt lysere, men merker ikke stor forskjell. Føler meg mye bedre, og har nesten ikke vært syk! Og det med stikkpiller; Etter at jeg måtte ta stikkpiller i forbindelse med dette så bruker jeg det nå faktisk frivillig, det fungerer raskere =) Jeg drakk/spiste maaaasse vaniljesaus. Blei lei av is, og vann var vondt å svelge noen dager, men det går seg til! =)
Gjest milkyway Skrevet 14. mai 2009 #8 Skrevet 14. mai 2009 De er ute nå, brannsår på tunga og drøvelen ser ut som den er trampa på ;-/ Smertene er så vonde at jeg blir forbanna for alt, så for å redde forholdet rømte jeg hjem til foreldrene mine litt. Fant ut det ble litt for mye da jeg begynte å slenge rundt glass i veggen og banke opp kjøleskapet. Blir faenmeg fly forbanna av paralgin forte, kunne nesten ha drept noen! Og nå må jeg ta kveldens dose for å sove i tillegg, kjenner ikke meg selv igjen, er bare enten sur eller trist, greier ikke le eller noe, og skulle heller ønske jeg var død nesten! For noen flotte medikamenter de har satt meg på, hva!!
Gjest SmallTalk Skrevet 15. mai 2009 #9 Skrevet 15. mai 2009 Huff da! Sikker på at Forten virker? Og at du tåler den? Det er jo ikke ren morfin i dem, men kodein som omdannes til morfin i hjernen. Så vidt jeg har skjønt så er det ikke alle som klarer å omdanne kodeinen til morfin, og da fungerer ikke de smertestillende slik de skal. Hvis det er like vondt i dag, så ringer du til sykehuser og krever å få andre smertestillende. Det er vanlig at det er litt vondt, men ikke så ille at man banker opp kjøleskapet. God bedring!
Gjest milkyway Skrevet 15. mai 2009 #10 Skrevet 15. mai 2009 bruker både voltaren og super-forte de funker jo til en viss grad, men hvis jeg ikke får ligge i fred eller får til å prate så folk forstår meg, blir jeg så hissig at jeg blir redd for meg selv! Og kjæreste tar det personlig, så det blir dobbelt opp med elendighet. Får gå hjem senere og bli venner igjen, er jo det siste jeg trenger etter en operasjon nå. Takk for god bedring-ønske, send en til hjernen min og!
Gjest en hjelpende hand på veg Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 De passer på at du ikke blir kvalt så det trenger ikke du å bekymre deg for. Jeg tok mandlene når jeg var 3 år, og dagen etter operasjonen var jeg blid som en sol. Jeg var i mye aktivitet, men det endte med at jeg begynte å spy. Det å fjerne mandlene det skal du ikke vere bekymret over, det går så fint så, og stemmeskifte det er helt normalt... Lykke til! Hilsen Helene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå