Gå til innhold

Romerike og omegn

Gjest Gjest_Kathrine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kathrine_*

Jeg hadde en annen tråd her om Jessheim, men starter nå en ny tråd. Vi bor i Oslo. Vi har akkurat fått barn, og har bestemt oss for at vi ønsker oss ut av byen og til et roligere og mer barnevennlig sted. Vi har sett på Frogner og Kløfta. Vi tenker uansett at vi ønsker å flytte til Romerike og omegn, men har noen kriterier.

Stedet må være barnevennlig. Vi ser for oss et trivelig boligfelt med flere andre barn som også bor der. Vi ser for oss en lekeplass og gjerne en barnehage på feltet. Kort vei til barneskole.

Vi ønsker oss natur og turmuligheter i nærheten, og ønsker ikke støy eller trafikk. Allikevel vil vi bo relativt sentrumsnært med muligheter for butikk og gjerne kafé.

Vi håper det fortsatt finnes steder der det er minimalt med mobbing, røyking, drikking, stoff, hærverk o.l. Nå ble det nevnt i den andre tråden min at det var regnet å være et "hardt miljø" for ungdom på jessheim, og det er akkurat sånt vi vil unngå. Er det noen steder som er kjent for et godt og trygt miljø? Et fint sted for barn å vokse opp med samhold og sunne interesser?

Mulig jeg virker "ny-religiøs" etter at jeg ble mor, men jeg har så lyst til å finne det perfekte sted for vår lille familie å vokse opp. I tillegg til Kløfta og Frogner så har vi sett at det er andre lignende steder på Romerike. Vi har nå sett på Lindeberg, Eidsvoll/Råholt, Nannestad, Gjerdrum, Aurskog og Nordkisa. Noen som vet noe om disse stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jeg bor på romerike

Jeg er født og oppvokst på nedre Romerike. Fortsatt er jeg bare 20 år, så kanskje ikke det er akkurat meg du ønsker svar fra;)

Men uansett, de stedene du nevner er litt "utenfor" de mer folksomme stedene som Rælingen, Lørenskog, Skedsmokorset, Lillestrøm.. for å nevne noen. Og min erfaring (med venner fra hele Romerike) er at de som er oppvokst på de stedene du snakker om har det tøffere enn oss andre. Det er for langt unna sentrum og ting som skjer, og før man da har lappen og bil er det ikke så mye annet å gjøre enn å drikke, røyke og kanskje også sterkere saker. Mine venner derfra har i alle fall fortalt at de begynte lenge før "oss", for vi andre hadde jo alltid noe å finne på likevel. MEN, det er er jo bare min erfaring, og jeg er helt sikker på at det er supert for små barn å vokse opp på de stedene du snakker om! Og for all del, kan godt hende ungdommen også trives og har det fint!

Mobbing på skole osv tror jeg egentlig er like ille de fleste steder.. Men skal sies at jeg syns det har vært veldig lite mobbing og plaging der jeg har vokst opp, enda jeg var en av de "ukule";)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Flateby er et fint sted som jeg synes passer dine kriterier. Samboeren min er oppvokst der og har bare gode minner fra barndommen. han er 26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er fra Kløfta og synes IKKE det stemmer at det er hardere miljø der enn i strømmen og lørenskog. Heller tvert i mot, er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har kjennskap til noen av områdene du nevnte, men synes det er vanskelig å si hva som er "best". Jeg er selv fra et "normalt" miljø, og kjenner derfor ikke så godt til de harde miljøene og hvor det er værst i forhold til de. Men vet hvertfall at Gjerdrum er et fint sted mht natur o.l., men kan være litt usentralt i og med at det ikke er togforbindelser. Der scorer imidlertid Kløfta høyere, for der går det tog to ganger i timen. Jessheim er større enn Kløfta, men har dog bare tog èn gang i timen, noe som med en gang gjør det mindre sentralt (du merker det hvertfall vedlig godt dersom du er avhengig av tog).

Uansett tror jeg det viktigste er å sjekke ut muligheter for fritidsaktiviteter for ungene. Dersom de er aktive innen idrett er det nemlig veldig stor sjangs for at de holder seg unna de harde miljøene, uansett hvor dere flytter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Eidsvoll

Litt egenreklame kanskje men :) . Jeg er oppvokst på Eidsvoll og etter å ha bodd andre plasser flyttet jeg tilbake når barna kom.

Boligprisene her er 30% lavere en Jessheim. Tog til garderomen og Oslo går ofte , og det går fort.

Det bor ca.16.000 mennesker i hele kommune og forholdene er oversiktlig. Naturen er variert (ikke så flatt som Jessheim/Kløfta). Mye plass her om man ikke kjøper midt på Råholt som begynner å bli tettbygd. Passe landlig og passe sentralt alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en annen tråd her om Jessheim, men starter nå en ny tråd. Vi bor i Oslo. Vi har akkurat fått barn, og har bestemt oss for at vi ønsker oss ut av byen og til et roligere og mer barnevennlig sted. Vi har sett på Frogner og Kløfta. Vi tenker uansett at vi ønsker å flytte til Romerike og omegn, men har noen kriterier.

Stedet må være barnevennlig. Vi ser for oss et trivelig boligfelt med flere andre barn som også bor der. Vi ser for oss en lekeplass og gjerne en barnehage på feltet. Kort vei til barneskole.

Vi ønsker oss natur og turmuligheter i nærheten, og ønsker ikke støy eller trafikk. Allikevel vil vi bo relativt sentrumsnært med muligheter for butikk og gjerne kafé.

Vi håper det fortsatt finnes steder der det er minimalt med mobbing, røyking, drikking, stoff, hærverk o.l. Nå ble det nevnt i den andre tråden min at det var regnet å være et "hardt miljø" for ungdom på jessheim, og det er akkurat sånt vi vil unngå. Er det noen steder som er kjent for et godt og trygt miljø? Et fint sted for barn å vokse opp med samhold og sunne interesser?

Mulig jeg virker "ny-religiøs" etter at jeg ble mor, men jeg har så lyst til å finne det perfekte sted for vår lille familie å vokse opp. I tillegg til Kløfta og Frogner så har vi sett at det er andre lignende steder på Romerike. Vi har nå sett på Lindeberg, Eidsvoll/Råholt, Nannestad, Gjerdrum, Aurskog og Nordkisa. Noen som vet noe om disse stedene?

Holter og Eltonåsen er vel ok minus kafeen.(Men i / i nærheten av skogen; campeområder, fiskevann, en dam stor nok til båt, badevann, skiløyper om vinteren, turområde; bær og sopp)

Gjerdrum er ganske bra med masse butikker, et par kafeer, knutepunkt for buss, ikke langt fra Oslo...Men en typisk forstedort med problemer som i storbyer uten kapasitet og kunnskap til å gjøre noe med det, men det er min erfaring fra ca 2000-2002kan være endret nå.

Alternativt til Jessheim Vgs som er stor og upersonlig med en del narkotika, er Eidsvoll vgs og Nannestad vgs, men der veit jeg ikke hvordan det er. Selv synes jeg det generelt på Romerike er veldig mye fjerne folk, mye jantelov, virker som om det er en del lavtutdanna folk i dette området, må bare poengtere at det er overraskende mye feite folk på Jessheim(! :skratte: ) nynasisme, rasisme og jevnt over veldig HARRY! :popcorn: Men på den annen side, så er det mye god natur, det er en del kulturell aktivitet i området, Romerikes Blad vinner pris stadig vekk for bra lokalavis :gjeiper: mange bra skoler og barnehager, mulighet for å få gode naboer(stort nok, men ikke for lite) Må sies at jeg faktisk vurderte Jessheim tross alt, men syntes ikke togtrafikken ga nok tilbud akkurat der.

Ja, etter å ha bodd i over 20 år i dette området, fikk jeg nok og tenker bare; ALDRI mer Romerike :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...