Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #1 Del Skrevet 11. mai 2009 Ja hvorfor skriver noen dialekt på forum? Blir helt gal av å lese sånn, orker ikke, er alt for slitsomt. Er det så slitsomt å skrive bokmål eller nynorsk? Jeg er veldig glad i dialekter, men kun som talespråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 11. mai 2009 #2 Del Skrevet 11. mai 2009 Enig. Et og annet uttrykk gjør meg ikke så mye, men lange innlegg på dialekt gidder jeg rett og slett ikke lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #3 Del Skrevet 11. mai 2009 Mhm. Innlegg på dialekt blir ignorert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #4 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg er enig i at man ikke skal skrive innlegg på forum på dialekt. Jeg skriver på dialekt kun i to tilfeller: på sms og msn hvis den andre personen også snakker dialekt. Grunnen til at jeg gjør det er at det er blitt ganske vanlig, og det blir mer personlig og mindre formelt. Og på sms og msn er det jo korte meldinger og ikke lang sammenhengende tekst. Men i andre sammenhenger gjør jeg det ikke. Det blir helt feil å skrive en lang tekst på dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 11. mai 2009 #5 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg liker ikke at folk skriver på dialekt i lange innlegg. I korte innlegg, hvor de bare skriver en setning eller to, synes jeg ikke det gjør så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 11. mai 2009 #6 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg liker ikke at folk skriver på dialekt i lange innlegg. I korte innlegg, hvor de bare skriver en setning eller to, synes jeg ikke det gjør så mye. Enig med deg. Lange innlegg på dialekt hopper jeg over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimifin72 Skrevet 11. mai 2009 #7 Del Skrevet 11. mai 2009 lol, jeg har en facebook-venninne, som skriver på dialekt som jeg ikke forstår noe av. Jeg skriver en del på engelsk på fb, men det er fordi jeg har fb-venner som snakker kun engelsk. Det er ganske opplagt at man ikke trenger å skrive alt på norsk, men hvis man skal skrive på norsk, da syns jeg man kan godt bruke bokmål eller nynorsk. Guuud, det er ikke mange som skjønner dialekten til en liten landsby i Gudbrandsdalen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilm@ Skrevet 11. mai 2009 #8 Del Skrevet 11. mai 2009 Folk får skrive som de vil, men jeg hopper over innlegg skrevet på dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. mai 2009 #9 Del Skrevet 11. mai 2009 Det irriterer meg hvis det er snakk om lange innlegg. Men har ingenting i mot folk som skriver på dialekt på MSN, facebook o.l, det gjør jeg også ofte. Men da er det jo bare snakk om korte kommentarer, og evnt prat med folk som snakker samme dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cogito Skrevet 11. mai 2009 #10 Del Skrevet 11. mai 2009 Eg les ikkje lange innlegg som er skrive på dialekt. Det er slitsamt å lese dialektar eg ikkje kjenner, må ofte "gjette" meg fram til meininga. Synst eigentleg også det er litt irriterande med sms/mail/facebook på dialekt. Men der er det jo stort sett korte meldingar, og så kjenner eg dialekten/talespråket til den som skriv. Det er ikkje like slitsamt. Også interesserer slike meldingar meg sjølvsagt meir enn innlegg frå framande på eit forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #11 Del Skrevet 11. mai 2009 Svarer i Hvorfor skriver noen dialekt? Trodde jeg skulle bli noen hakk smartere av å lese dette innlegget, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 11. mai 2009 #12 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg blir irritert av det. Det er veldig fordomsfullt av meg, men jeg synes det ser mindre intellignet ut, og det skal litt mer til før jeg klarer å ta folk seriøst. Det er vanskeligere å lese, og selv om mange dialekter er nydelige er de ikke et skriftspråk. Det finnes enkelte unntak - for eksempel nevnte jo noen å skrive på dialekt når det er kommunikasjon med en annen person som snakker samme dialekt. Da er det ikke så ille, men når det manskriver er rettet mot flere personer (gjerne hvor man ikke kjenner dem) blir det for klønete synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *smak* Skrevet 11. mai 2009 #13 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg synes det er greit at andre skriver dialekt som feks på fb.. Men for meg er det unaturlig å skrive på dialekt, jeg trives best med å skrive bokmål.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 11. mai 2009 #14 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg blir irritert av det. Det er veldig fordomsfullt av meg, men jeg synes det ser mindre intellignet ut, og det skal litt mer til før jeg klarer å ta folk seriøst. Det er vanskeligere å lese, og selv om mange dialekter er nydelige er de ikke et skriftspråk. Det finnes enkelte unntak - for eksempel nevnte jo noen å skrive på dialekt når det er kommunikasjon med en annen person som snakker samme dialekt. Da er det ikke så ille, men når det manskriver er rettet mot flere personer (gjerne hvor man ikke kjenner dem) blir det for klønete synes jeg. Veldig enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumina Skrevet 11. mai 2009 #15 Del Skrevet 11. mai 2009 jeg har ikke noe særlig vansker med og lese dialekt siden jeg skriver mye dialekt på sms, facebook og msn. men på forum så skriver jeg bokmål siden det er enklere for andre og forstå, men er det en dialekt jeg ikke gidder og lese så er det nynorsk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 11. mai 2009 #16 Del Skrevet 11. mai 2009 jeg har ikke noe særlig vansker med og lese dialekt siden jeg skriver mye dialekt på sms, facebook og msn. men på forum så skriver jeg bokmål siden det er enklere for andre og forstå, men er det en dialekt jeg ikke gidder og lese så er det nynorsk! Når ble nynorsk dialekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 11. mai 2009 #17 Del Skrevet 11. mai 2009 Ja hvorfor skriver noen dialekt på forum? Blir helt gal av å lese sånn, orker ikke, er alt for slitsomt. Er det så slitsomt å skrive bokmål eller nynorsk? Jeg er veldig glad i dialekter, men kun som talespråk. Fordi det gir et personlig preg på det som skrives. Dessuten er vi belemret med to skriftspråk i dette landet som ikke ligner på hvordan vi faktisk snakker. Dialekt blir dermed MYE lettere å bruke når en skal utrykke seg skriftlig. Forøvrig skulle jeg ønske folk brukte mer nynorsk når de ikke har anledning til å bruke dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumina Skrevet 12. mai 2009 #18 Del Skrevet 12. mai 2009 Når ble nynorsk dialekt? hehe..fordi det er noe for seg selv? i mine ører skjønner jeg ikke mye av det uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 12. mai 2009 #19 Del Skrevet 12. mai 2009 Forøvrig skulle jeg ønske folk brukte mer nynorsk når de ikke har anledning til å bruke dialekt. Ja, det kan jeg vaere veldig enig i! Nynorsk er veldig fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 12. mai 2009 #20 Del Skrevet 12. mai 2009 hehe..fordi det er noe for seg selv? i mine ører skjønner jeg ikke mye av det uansett! Det sier vel noe om din... Eh.. nei, det er vel ikke lov å si slik her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå