Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en kattunge som er 8 måneder nå... Vel.. hun ser ikke ut som en kattunge lenger.. men likevel. Vår lille pusejente :)

I og med at hun er innekatt, så bør hun absolutt ikke være alene om dagene.. Det har gått fint til nå siden jeg har vært student og har vært mye hjemme.

Nå starter jeg å jobbe fulltid, og vi blir mye mer borte, dessverre..

Katta er nå på ferie hos min mor (siden jeg og min samboer bestemte oss for å ta oss en vel fortjent ferie). Der har hun en hannkattunge som lekekamerat og 2 hunder. Det sier seg selv at hun kommer til å kjede livet av seg når hun kommer hjem.

Men så til problemet: Hva om vi skaffer oss en til hunnkatt? Vil det by på problemer? Eller må jeg kastrere henne og skaffe en hannkatt? Ønsker egentlig ikke hannkatt.. Kan to hunnkatter gå bra sammen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Ja det tror jeg går bra. Jeg har to katter, ei pusi og en mons som er kastrert, og det går helt fint. Bare synd at monsen er så gammel at han gidder ikke å leke med lille pus :roll:

Hva gjør du i sommervarmen når du har innekatt. Føler at en ikke kan sperre pus inne mens jeg er ute i hagen?!!! Mine katter er i band når jeg er ute.

Skrevet

Nå er ikke pusekatten hos oss nå som det er så varmt, men oppe i tromsø, hvor hun får være ute :) Men hun liker seg mest inne hvor det faktisk er svalere :)

Når hun er hjemme hos oss, er hun ute på verandraen eller ute på tur i bånd :)

Grunnen til at vi har valgt å ha henne inne er fordi det er fryktlig mye trafikk rundt oss, og pus ville neppe overlevd alle bilene.

Gjest Lady-M
Skrevet

Det er ikke alltid to pusefrøkner går bra sammen. Hunnkatter vil alltid danne et hierarki mellom seg, de er værre enn hannkattene slik. Og det vil ikke hjelpe å kastrere de heller. Vi hadde 3 katter , to hun og en han. Måtte gi bort den ene hunnkatten vår fordi hunnkattene alltid sloss.

Nå er ikke katten din voksen enda, og da går det nok bedre. Men jeg tror jeg kanskje ville valgt en hannkatt.

Du bør uansett sterilisere katten din. Siden den er innekatt vil den ikke ha det noe bra med tanke på at den får løpetid og ikke har mulighet til å gå ut. Dette er veldig slitsomt for katten.

:wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

:blunke: :evil:

Jeg har tre hunnkatter !

Går kjempefint.

De er helt avhengige av hverandre.

Oppdrar hverandre og passer på hverandre.

10, 3 og 2 år.

Gjest Astra unplugged
Skrevet

Jeg tror at hvorvidt to katter passer sammen er mer avhengig av individene (temperament, alder osv) enn kjønnet. Dessuten vil en kastrert hannkatt ha hunnkattens atferd. Jeg har god erfaring med både å ha tre kastrerte hannkatter, hunn- og hannkatt og hunnkatter i sammen.

Min erfaringer er at det hele handler om kjemi kattene i mellom...

Bruk godt tid på å la kattene bli kjent. Det kan ta lang tid før den eldste anerkjenner det yngste familiemedlemmet....

Gjest Lady-M
Skrevet
:blunke: :evil:

Jeg har tre hunnkatter !

Går kjempefint.

De er helt avhengige av hverandre.

Oppdrar hverandre og passer på hverandre.

10, 3 og 2 år.

Som jeg skrev: Det er ikke alltid at de går bra sammen.... Jeg sa ikke at det er sånn hele tiden.

Skrevet

Jeg har en god veninne som har tre hunnkatter, og det går også kjempefint. De er i forskjellig alder, og det er ikke like sterke bånd mellom alle tre, men de har funnet en slags sameksistens som fungerer. En har vel aldri noen garanti for at dyr passer sammen i personligheta, enten det er det ene eller det andre kjønnet. Har hatt mange undulater, og ser på dem at noen passer sammen mens noen ikke gjør det. Vil tro det blir det samme med katter.

Skrevet

Vi forsøkte å skaffe en hunnkattunge til vår da 1 år gamle hunnkatt. Det gikk svært dårlig, vi leverte kattungen tilbake etter noen uker. Men det KAN gå, det er i såfall lurt (det visste ikke vi da) å gni kattungen inn med noe som har gamlekattens lukt. Et teppe kanskje, eller til og med renset kattesand. En kattunge har sin mors lukt og kjenner gamlekatten den vil den kanskje oppfatte kattungen som en rival.

Er veldig enig med miss-tricky i at du bør sterilisere hunnkatten din selv om hun bare er inne, nettopp som hun sier p.g.a. løpetid. Dessuten roer de seg mer ned når de er steriliserte.

Var jeg deg ville jeg skaffet meg en hannkattunge og kastrert den. Våre kastrater går kjempebra sammen med vår steriuliserte hunnkatt. Men før de ble kastrerte (hannkattene qaltså) var det så som så...Man bør jo tross alt vente til de er noen mnd. gamle.

Undrer meg litt over uttalelsen om at en kastrert hannkatt får hunnkattadferd. Vi har nå 3 kastrerte hannkatter - de oppfører seg ikke på noen måte som en hunnkatt...Det er stor forskjell på dem og vår steriliserte hunnkatt. Hannkattene er bl.a. MYE mer kosete, men det kan selvsagt være veldig individuelt! Men min erfaring med andre katter er også at hannkattene er mest kosete.

Skrevet

Mine to jentepuser fungerte veldig bra sammen så lenge vi bodde i blokk og de var inenkatter. Nå som de har blitt utekatter på landet, er de gode venninder ute, men inne har de revir i hver sin etasje og nåde lillepus hvis hun kommer ned i etasjen til storepus, mens storepus hun er der det passer henne :ler:

Uansett, jeg tror ikke det er noe problem å ha to jentepuser sammen, de må bare venne seg til hverandre og lære og akseptere hverandre, noe som kan ta litt tid i starten.

Skrevet

Hmm..

Vanskelig valg dette...

Har fortsatt mest lyst på en hunkatt til, og lurer på om jeg skal prøve å få en hunnkatt til i hus.

Og ja, kommer til å kastrere hun vi har nå :)

og beklager at jeg ikke har fått svart tidligere, har vært på ferie ;)

Vi får titte litt omkring og se om vi finner en passende lekekamerat til pusekatten vår :)

Tusen takk for alle svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...