mariab Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Jeg har tatt til meg en liten jentepus, som min bror har funnet gående rundt en skole her i noen uker. Hun er ikke gamle jenta, kanskje 4-5 måneder, og altså helt nydelig :rødme: Hun er tydeligvis vant med folk, og vet hvor hun skal gå på do osv. Jeg tenkte som så at det er veldig midlertidig, men har jo kjøpt inn mat og do og sånn til henne. Har lagt ut funnet-annonser på internett, og har tenkt å henge opp lapper rundt der som hun ble funnet. Problemet er da at etter å ha hatt henne i hus et par dager har jeg blitt veldig glad i henne og har lyst å beholde henne.. Kan jeg gjøre dette uten altfor dårlig samvittighet? Det er nesten så jeg har lyst å droppe å henge opp plakater og bare håpe at ingen ser annonsene.. Jeg gjør jo en god gjerning som gir henne et hjem uansett. Men på den annen side ville jeg jo blitt veldig glad for å få henne igjen, hvis det var jeg som hadde mistet henne.. Huff. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men noen som har noen synspunkt? (Og ja, jeg har alle forutsetninger for å kunne ta vare på en pus, så ikke noe vits i å lure på det )
Yvaine Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Syns du burde henge opp lapper i området.. Som du sier, det er kanskje noen som savner henne fryktelig og ville blitt veldig glade for å få henne igjen. Men: dersom ingen melder seg, syns jeg du med god samvittighet kan beholde henne. Endte selv opp med en katt på denne måten - han strøk rundt dørene her i dagesvis, liten og sulten. Hengte opp lapper over halve byen, fikk lokalradioen til å nevne katten midt i beste sendetid etc og ingen meldte seg. Nå er han en stor og god kosekatt, og jeg/vi angrer ikke et sekund på at vi beholdt han (hører med til historien at han dukket opp kort tid etter fellesferien begynte, så antok at det var noen som sku på ferie og bare dro fra han)
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Kattunger har veldig dårlig retningssans, så sjansen er stor for at den har fulgt etter folk og rotet seg bort. Heng opp lapper. Vær glad på kattens vegne om den finner familien sin igjen. Vær glad på egne vegne om ingen melder seg. Det er mange katter som trenger et hjem der ute, så om ikke denne katten blir ditt kjæledyr, kan du raskt skaffe deg en annen - som du helt sikkert kommer til å bli like glad i.
Vilm@ Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Nei, nei, nei. IKKE behold katten før du har gjort alt du kan for å finne eieren. Hvordan hadde du følt det om noen hadde gjort det du vurderer ?
mariab Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. mai 2009 Nei, nei, nei. IKKE behold katten før du har gjort alt du kan for å finne eieren. Hvordan hadde du følt det om noen hadde gjort det du vurderer ? Nei, nei; jeg har selvfølgelig ikke tenkt å gjøre det. Jeg kommer til å henge opp lapper, og heller beholde henne dersom ingen melder seg. Jeg har lagt ut funnet-annonser på alle internettsider som tilbyr slikt. Men det finnes heller ingen savnet-annonser som passer (jeg har ringt de som passer, og de hadde funnet sin igjen), så de har kanskje ikke gjort alt for å finne henne heller.
Vilm@ Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 Ikke godt å si, en katt kan forville seg langt avgårde, og en liten tass kan fullstendig ha mistet retningssansen....har du sjekket om pus er chipmerket ?
mariab Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2009 Ja, har vært hos dyrlegen og sjekket om chip og øremerking men er ingenting.. :/
Synne-Marie Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 Denne tråden burde gi gode svar på hvorfor det er viktig å lete etter en eier før en tar til seg en pus på laupen Håper det ordner seg på den ene eller andre måten. Og hvis det er sånn at noen andre eier katten, er det ikke vanskelig å få tak i en kattunge
mariab Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. mai 2009 Takk for svar Jeg vet jo at jeg gjør det riktige ved å etterlyse eiere.. Og det skal sies at jeg aldri hadde tatt henne inn hadde jeg ikke visst at hun hadde rekt rundt i flere uker og var sulten og tynn. Og når hun er så ung og uten retningssans er det ikke bra for henne å surre rundt uten å vite hvor hun skal.
catty Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Denne tråden burde gi gode svar på hvorfor det er viktig å lete etter en eier før en tar til seg en pus på laupen Så sant, Så sant!
Gjest Savner pusen Skrevet 13. mai 2009 #11 Skrevet 13. mai 2009 Hei, Hvor bor du ca? Jeg savner pusen min! en liten grå som mjauer "prater" veldig. Rundt hartvig nissen skole... Jeg savner hun så inderlig!! Du må ikke bare beholde en pus som er borte. Selv om det er en god gjerning og vell ment å gi den ett hjem, er det fremdeles ikke din katt så sjangsen for at noen savner denne pusen veldig er stor Jeg har tatt til meg en liten jentepus, som min bror har funnet gående rundt en skole her i noen uker. Hun er ikke gamle jenta, kanskje 4-5 måneder, og altså helt nydelig :rødme: Hun er tydeligvis vant med folk, og vet hvor hun skal gå på do osv. Jeg tenkte som så at det er veldig midlertidig, men har jo kjøpt inn mat og do og sånn til henne. Har lagt ut funnet-annonser på internett, og har tenkt å henge opp lapper rundt der som hun ble funnet. Problemet er da at etter å ha hatt henne i hus et par dager har jeg blitt veldig glad i henne og har lyst å beholde henne.. Kan jeg gjøre dette uten altfor dårlig samvittighet? Det er nesten så jeg har lyst å droppe å henge opp plakater og bare håpe at ingen ser annonsene.. Jeg gjør jo en god gjerning som gir henne et hjem uansett. Men på den annen side ville jeg jo blitt veldig glad for å få henne igjen, hvis det var jeg som hadde mistet henne.. Huff. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men noen som har noen synspunkt? (Og ja, jeg har alle forutsetninger for å kunne ta vare på en pus, så ikke noe vits i å lure på det )
mariab Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 13. mai 2009 Hei, Hvor bor du ca? Jeg savner pusen min! en liten grå som mjauer "prater" veldig. Rundt hartvig nissen skole... Jeg savner hun så inderlig!! Du må ikke bare beholde en pus som er borte. Selv om det er en god gjerning og vell ment å gi den ett hjem, er det fremdeles ikke din katt så sjangsen for at noen savner denne pusen veldig er stor Hei Den pusen jeg har funnet er svart, og i Bergen. Nå føler jeg jeg har gjort det jeg kan for å finne eierene til pusen. Lagt ut annonser på alle katte-sider på internett og hengt opp lapper overalt der vi plukket henne opp. Og vi ventet lenge med å ta henne inn i tilfelle noen skulle lete etter henne. Jeg vil ikke slippe henne ut igjen, hun er altfor ung til det og hun kommer bare til å rote seg vekk igjen
Silmarill Skrevet 13. mai 2009 #13 Skrevet 13. mai 2009 (endret) Hartvig Nissen (sønnen min går på skole der) er i Oslo, langt fra Bergen! Håper du finner pusen din du som savner den!Sett opp masse lapper+gå inn på linken(e)jeg har lagt til under her. Let når det er skumring - da tør dem å komme frem! --------------- Til deg som har funnet en pus! Sett opp lapper omkring der du bor! Gå inn på på http://www.nettkatten.no/ å meld fra gratis om at du har funnet en katt! Uansett så les her: Hva gjør jeg når jeg har funnet en katt? PS!Ønsker deg lykke til og fordi du bryr deg..... Endret 13. mai 2009 av Silmarill
Devana Skrevet 14. mai 2009 #14 Skrevet 14. mai 2009 Sjekk på Dyrebeskyttelsen Bergen sine savnet sider. www.dyrebeskyttelsen-bergen.no Det er utrolig mange katter som er savnet om dagen. Men uansett så er det en ganske ung katt du har nå, så jeg ville i hvert fall holdt den inne til du eventuelt finner eierne. Ta gjerne kontakt med Dyrebeskyttelsen på mail for råd om hva annet du kan eventuelt gjøre.
mariab Skrevet 14. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 14. mai 2009 Sjekk på Dyrebeskyttelsen Bergen sine savnet sider. www.dyrebeskyttelsen-bergen.no Det er utrolig mange katter som er savnet om dagen. Men uansett så er det en ganske ung katt du har nå, så jeg ville i hvert fall holdt den inne til du eventuelt finner eierne. Ta gjerne kontakt med Dyrebeskyttelsen på mail for råd om hva annet du kan eventuelt gjøre. Ja er slik jeg tenker og. Sendte mail til Dyrebeskyttelsen i går faktisk. Og de sa at det virker som vi har gjort det som er å gjøre, og at vi skulle beholde henne inne inntil videre og hvis ingen meldte seg innen tre uker skulle vi bare anse henne som vår, og kunne ta vekk plakatene og annonsene..
Silmarill Skrevet 14. mai 2009 #16 Skrevet 14. mai 2009 Ja er slik jeg tenker og. Sendte mail til Dyrebeskyttelsen i går faktisk. Og de sa at det virker som vi har gjort det som er å gjøre, og at vi skulle beholde henne inne inntil videre og hvis ingen meldte seg innen tre uker skulle vi bare anse henne som vår, og kunne ta vekk plakatene og annonsene.. Jo,jo det er bra det! Ha en og annen plakat ute i ny og ne i tilfelle.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå