Gjest ts Skrevet 11. mai 2009 #21 Skrevet 11. mai 2009 Å herligheten, snakk om å bli fornærmet. Har aldri skrevet at det er foreldrenes skyld hver gang ungene ikke liker noe. Mente bare at du virket veldig negativ, du skrev tross alt bare om det negative med 17. mai, og da syntes jeg ikke det var rart at ungen ble negativ han også. Og dere må jo ikke dra på feiringen på skolen! Ja, jeg ble fornærmet, men det er vel lov? Det er ikke morsomt å høre at "det er din egen feil" når man prøver hardt å være positiv foran barnet om noe man selv føler er et ork. Vi klarer ikke å være overbegeistret og dansende lykkelige denne dagen, men vi smiler og ler, fokuserer på det positive og snakker om hvor viktig det er å ta vare på Norges "bursdag". Men akkurat det er ikke tema her. Tema er: Når blir barna lei? Jeg er negativ her ja, på et nettforum for voksne der jeg er anonym. Jeg kan fortelle mye på et forum om hva jeg tenker og føler, det betyr ikke at jeg viser det overfor barnet. Man må skille roller fra hverandre. Det er forskjell på å være forelder og å være en voksen blant andre voksne. Man viser forskjellige sider av seg selv til forskjellige anledninger og i forskjellige sammensetninger. Og klart vi må dra på feiringen på skolen! Det er jo hvis vi "boikotter" slike arrangermenter at vi blir negative foreldre som ikke gidder å delta. Derfor deltar vi så lenge gutten er interessert i dette arrangementet, for hans skyld. Det kunne virkelig ikke falle meg inn å sende gutten alene avgårde på 17. mai fordi vi ikke synes det er noe gøy. Derfor lurte jeg også litt på når andre barn har gått lei av 17. mai-opplegget på skolen, og har fått mange opplysende svar på det. Tusen takk
Gjest ts Skrevet 11. mai 2009 #22 Skrevet 11. mai 2009 Jeg synes 17. mai er en fin dag. Joda, det er stress når sju personer skal pyntes, men når vi først har kommet av gårde syns jeg det er koselig å se på/ gå i toget og få med leker og underholdning etterpå (ikke på skolen her jeg bor). Her er det frivillig å gå i toget på ungdomsskolen, men eldstejenta gikk helt til hun kom på videregående. Tviler på om nestemann holder så lenge, men. Jeg kunne nok også likt 17. mai dersom det hadde vært større kapasitet på skolen her feiringen foregår. Da jeg var barn selv var det også trangt om plassen, men alle fikk til slutt et sted å sitte, enten det var på tribunen i gymsalen eller arrangementskomiteen tok inn noen ekstra stoler og bord. Nå bor vi et annet sted, og her er kapasiteten på skolen sprengt, så det blir bare en evig kø. Kø for å komme inn i gymsalen etter toget, kø for å få kjøpt kaker og brus/kaffe, for så å stå inntil en vegg eller midt på gulvet mens man prøver å spise kake samtidig som man skal holde kaffen/brusen... Ah, sukk! Ja, jeg vet, jeg er negativ. Men jeg klarer ikke å se sjarmen ved det. Og midt i "lidelsen" må vi være positive og sørge for at barnet har en fin dag. Hurra! Da synes jeg andre halvdel av dagen er mye koseligere. Hvis været er noenlunde greit (at det ikke regner i bøtter og spann) så ser vi borgertoget sammen, og så har vi invitert venner og familie hjem til kaker og enkel servering. DA koser vi oss alle sammen.
Gjest imli Skrevet 11. mai 2009 #23 Skrevet 11. mai 2009 17-mai opplegget på skolen er jo fullstendig frivillig da.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #24 Skrevet 11. mai 2009 17-mai opplegget på skolen er jo fullstendig frivillig da. Leser du tråden før du svarer eller? 1: TS sier at det ikke er frivillig å gå i tog der de bor. 2: TS sier at gutten trives på skolen etter toget, derfor er TS der også. Mener du at de skal nekte gutten å gå på opplegget på skolen???
Gjest imli Skrevet 11. mai 2009 #25 Skrevet 11. mai 2009 Leser du tråden før du svarer eller? 1: TS sier at det ikke er frivillig å gå i tog der de bor. 2: TS sier at gutten trives på skolen etter toget, derfor er TS der også. Mener du at de skal nekte gutten å gå på opplegget på skolen??? Jeg skrev at opplegget på skolen er frivillig, ikke toget. Og hvis gutten vil p skolen etter toget, synes jeg TS bør klare å tåle det.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #26 Skrevet 11. mai 2009 Jeg skrev at opplegget på skolen er frivillig, ikke toget. Og hvis gutten vil p skolen etter toget, synes jeg TS bør klare å tåle det. Og du har fortsatt ikke lest tråden. Eventuelt ikke giddet å lese det ts skriver. Jeeeezes.
Gjest imli Skrevet 11. mai 2009 #27 Skrevet 11. mai 2009 Og du har fortsatt ikke lest tråden. Eventuelt ikke giddet å lese det ts skriver. Jeeeezes. Det har jeg, og gidder ikke diskutere mer med deg.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2009 #28 Skrevet 11. mai 2009 Det har jeg, og gidder ikke diskutere mer med deg. Hvis du hadde lest tråden hadde du neppe svart som du gjør.
Malum Skrevet 11. mai 2009 #29 Skrevet 11. mai 2009 Her er det frivillig å gå i tog, men "alle" går likevel, og det tror jeg er fordi foreldrene ikke gir dem noen valg. For det er klart det er noen som ikke har lyst, særlig de eldste. Men her er det bare barneskolen som går, og jeg synes faktisk alle bør være med. Den ene gangen i året kan de ofre på noe de ikke "har lyst til". Kun ett år har ungene her ikke gått i tog, og da var vi på ferie i utlandet. En helt grei måte å feire nasjonaldagen på. På vår skole er det også endel kiosk-kø, og ikke alltid lett å få sitteplass, men ikke så ille som på deres skole, TS! Hvem er det som arrangerer hos dere? Her er det foreldrene i 7.klasse so er 17. mai-komitè, assistert av 5. klasse-foreldrene. Har man forslag eller meninger om arrangementet kan man rette dem til komitèen eller FAU. Tror nok jeg ville gjort det om arrangementet var så håpløst som du beskriver.
Mixelite Skrevet 11. mai 2009 #30 Skrevet 11. mai 2009 Skolen kan ikke pålegge noen å gå i tog, så på den måten er det frivillig på _alle_ skoler, selv om de evt. prøver seg med at det er obligatorisk. Jeg har forsøkt å "presse"/overtale ungene til å gå i tog hvert år, og har klart det bra, men ser at jeg etterhvert taper kampen. På den ene siden synes jeg det er fint med tog, fint å markere dagen, og hvis alle lar være å møte frem, blir det ikke rare toget. På den andre siden føler jeg vel at det nesten er slik at 17-mai har mistet "status" siden jeg selv gikk på barneskolen og ikke lenger er den store festdagen det en gang var. Litt dabbende nasjonalitetsfølelse, på en måte...
Silmarill Skrevet 11. mai 2009 #31 Skrevet 11. mai 2009 (endret) Jeg må innrømme at 17. mai ikke er blant mine favorittdager i året. Det er stort sett alltid surt og kaldt her på den tida, man står ute i all slags vær og fryser for å se på familiens barn som går i skoletoget. Etterpå må man stå som sild i tønne på skolens kafé for å spise det obligatoriske kakestykket. Å få sitteplass er en fjern drøm. De ivrigste har kommet en god time før barnetoget for å sikre seg sitteplass, og det går vi glipp av når vi vil stå langs ruta for å se toget. (Vi prøvde oss et år på å stå helt først i ruta, for så å skynde oss til kafeen tidligst mulig. Men da var det allerede fullt...) Gutten vår er nå 11 år og har prøvd å si at han ikke vil gå i tog lenger, men på skolen hans må alle være med. Hvor lenge er det vanlig at barn må gå i tog? Gutten trives fint på skolen sammen med kameratene etter toget. Da er han travelt opptatt med å løpe rundt, kjøpe pølser og is osv. Hvor lenge har deres barn vært opptatt av tog og skolens markering etterpå? O milde himmel! Sønnen min fikk slippe i tidlig alder pga. vondt i ryggen og sliten i beina etter mega lang masj i toget (Oslo)! Jeg sa fra om dette til skolen/læreren og viste IKKE frem noen legeatest av den grunn altså!Dette bestemte kun JEG!!!! Det vi gjordet var å gå inn i toget da toget kom langs Karl Johansgt og gikk derfra til Aker Brygge/Rådhusplassen! Så var det feiring med pølser, is og lek! ........sikkert mange som nå sier: "å gud, tenk om alle skulle gjort det på den måten, hva med barnetogene da???????" De aller fleste barn elsker å gå i 17 mai tog så det tror jeg ikke vil bli noen trend for å si det sånn....(sønnen min fikk kjempevondt i korsryggen samt kjempevondt i føttene pga en skade i ryggen, som vi fant ut av mange år etter at han slapp da...) Endret 11. mai 2009 av Silmarill
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå