Gjest Gjest_Loomis_* Skrevet 10. mai 2009 #1 Skrevet 10. mai 2009 Jeg må innrømme at 17. mai ikke er blant mine favorittdager i året. Det er stort sett alltid surt og kaldt her på den tida, man står ute i all slags vær og fryser for å se på familiens barn som går i skoletoget. Etterpå må man stå som sild i tønne på skolens kafé for å spise det obligatoriske kakestykket. Å få sitteplass er en fjern drøm. De ivrigste har kommet en god time før barnetoget for å sikre seg sitteplass, og det går vi glipp av når vi vil stå langs ruta for å se toget. (Vi prøvde oss et år på å stå helt først i ruta, for så å skynde oss til kafeen tidligst mulig. Men da var det allerede fullt...) Gutten vår er nå 11 år og har prøvd å si at han ikke vil gå i tog lenger, men på skolen hans må alle være med. Hvor lenge er det vanlig at barn må gå i tog? Gutten trives fint på skolen sammen med kameratene etter toget. Da er han travelt opptatt med å løpe rundt, kjøpe pølser og is osv. Hvor lenge har deres barn vært opptatt av tog og skolens markering etterpå?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Jeg går i 9 klasse.. og jeg slutta å gå i tog i 6 klasse. Ingen skoler skal tvinge barn til å gå i tog. På de skolene jeg har gått på (barneskole) har det alltid vært sånn at hvis man ikke vil gå i toget måtte man ta med melding hjemmeifra om det. Men nå går jeg på ungsomskolen og her er det helt frivillig, de sier bare at man skal møte opp på 17 mai hvis man vil, men de fleste velger å ikke gå i tog
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #3 Skrevet 10. mai 2009 Gutten vår er nå 11 år og har prøvd å si at han ikke vil gå i tog lenger, men på skolen hans må alle være med. Hvor lenge er det vanlig at barn må gå i tog? Gutten trives fint på skolen sammen med kameratene etter toget. Da er han travelt opptatt med å løpe rundt, kjøpe pølser og is osv. Skolen har ikke lov å tvinge barna. Vil han ikke gå i tog så skal han ikke gå i tog. Da jeg var barn så måtte vi gå i tog opp til 7. klasse. Jeg og en god del andre sluttet i 5. klasse.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Her har deltagelse i skoletoget vært obligatorisk gjennom barneskolen. Fra ungdomsskolen begynte mine å boikotte skoletoget, husker ikke helt om det ble frivillig da. 17. mai etter konfirmasjonen tror jeg faktisk de stillte etter sterk oppfordring fra skolen. Konfirmantene i sine nye flotte konfirmasjonsdresser og bunader er en av "høydarene" i skoletoget, etter min mening. De gadd da heller ikke å være med på arrangementene på skolen etterpå, ville heller gå i byen med venner. Etter noen år med totalt likegyldighet så tok seg litt opp igjen hvor de ville til byen med venner. Så fra ca 13 års alder letter nok presset på foreldre til å stå å heie de frem, men så kommer jo russetoget og da måtte jeg jo avgårde å se min russ ! Jeg er heller ikke kjempebegeistret for å stå gatelangs å fryse i all slags vær, men når været slår til med strålende sol og varme så er det bare moro ! Krysser fingrene for årets vær !
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Jeg må innrømme at 17. mai ikke er blant mine favorittdager i året. Det er stort sett alltid surt og kaldt her på den tida, man står ute i all slags vær og fryser for å se på familiens barn som går i skoletoget. Etterpå må man stå som sild i tønne på skolens kafé for å spise det obligatoriske kakestykket. Å få sitteplass er en fjern drøm. De ivrigste har kommet en god time før barnetoget for å sikre seg sitteplass, og det går vi glipp av når vi vil stå langs ruta for å se toget. (Vi prøvde oss et år på å stå helt først i ruta, for så å skynde oss til kafeen tidligst mulig. Men da var det allerede fullt...) Gutten vår er nå 11 år og har prøvd å si at han ikke vil gå i tog lenger, men på skolen hans må alle være med. Hvor lenge er det vanlig at barn må gå i tog? Gutten trives fint på skolen sammen med kameratene etter toget. Da er han travelt opptatt med å løpe rundt, kjøpe pølser og is osv. Hvor lenge har deres barn vært opptatt av tog og skolens markering etterpå? Min erfaring er at dette kommer an mye på foreldrene. har de liten intr. så forvent ikke mere av ungene. Det er en fin dag å ta vare på. Man kan gjøre mye fint ut av dagen. For det første så kler man seg med varmt tøy under finstasen, det er dårlig vær mange plasser i landet på denne dag. Her pynter vi med løv og flagg ved husdørene. flagger ute. Man dekker 17 maibord. Oppe tidlig. Det er aktiviteter før barnetoget. mange ser ikke i programmet på disse. Det er musikk,salutt,frokost,bekransning. Mange unger lærer ikke om historien bak dette. Man ser på barnetoget. venner og fam. samles . Aktiviteter på skoleplassen. man inviterer til 17 maibord hjemme med kaker eller mat. fam. samles på hotellet eller resturant til middag. eller man samles hjemme. Så er det ut igjen, da er det russetog, senere borgertog. Det er mye aktiviteter for barna senere på dagen også. Det er en hektisk dag, men det er vel slik vi vil ha dagen? Jeg er godt voksen med barn. de har gått i barnetog helt til de var ferdig med u-skole. Fotballgruppen gikk i borgertoget senere på dagen. Her hører jeg sjeldent at unger ikke vil. Hvis de er lei når de er 11, hvem skal gå i toget til sltt da?
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 Skolen har ikke lov å tvinge barna. Vil han ikke gå i tog så skal han ikke gå i tog. Da jeg var barn så måtte vi gå i tog opp til 7. klasse. Jeg og en god del andre sluttet i 5. klasse. nei, tvang har aldri lønt seg,men hvorfor skal de ikke gå i tog på denne dagen? hva bedriver dise ungene med på en sånn dag? her går alle u-skoleelevene. Konfirmanter stiller opp alle sammen. De er så fine. med konfirmasjonsklærne sine
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 Jeg har alltid vært glad i 17 mai. Toget var obligatorisk på barneskolen. Og hvorfor skal det ikke det? Vi må ta vare på dagen, det hadde vært veldig trist om det skulle bli en vanlig dag vel? Jeg er nå voksen med egne barn og stiller opp så mye jeg kan, har laget noen nye tradisjoner og holder på noen gamle. Barna mine ser mot forventning mot dagen for da skjer det noe spesielt (i tillegg til masse is). Ta på varmt tøy og gode sko, det er viktig når man er mye ute, for været pleier ikke å vise seg fra sin beste side.
Gjest Gjest_aida_* Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 Mine sluttet å gå i tog da de kom over på ungdomsskolen. Da valgte de iallfall selv. Ble ikke med i barnetoget før de ble russ :-) Må bare innrømme at 17. mai har mistet litt glans når mine ikke går i tog og jeg heller ikke kjenner noen unger i barnetoget. Sånn i ettertid så ser jeg det. Før var jeg nesten bare sliten og stressa og bare ville gi ungene mine en god opplevelse. Jeg skjønner hva ts mener. Jeg har alltid stilt opp for unger 17.mai og har vært helt knekt når kvelden kom, men med lykkelige barn. Da de ble ungdommer så styret de for seg selv og jeg hadde bare en base hjemme hvor jeg tro til med mat og grilling.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 Det er en hektisk dag, men det er vel slik vi vil ha dagen? Hvorfor det? Kan man ikke ha en fin markering av nasjonaldagen uten å stresse rundt og være totalt utslitt før barne-TV?
Teriyaki Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Jeg har alltid satt pris på 17. mai. Skjønner ikke hvorfor folk må forbinde slike dager med stress. Gå og se på toget, spis kake hjemme med en familie eller to, dra på tivoli (det kommer i alle fall hit hver 17. mai, så tivoli er en del av dagen), og dra hjem igjen for å spise middag mens ungene har fått masse is. Virker dette så utrolig stessende? MÅ man gjøre det sånn som det ble nevnt i ts sitt startinnlegg?
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #11 Skrevet 10. mai 2009 Jeg har alltid satt pris på 17. mai. Skjønner ikke hvorfor folk må forbinde slike dager med stress. Gå og se på toget, spis kake hjemme med en familie eller to, dra på tivoli (det kommer i alle fall hit hver 17. mai, så tivoli er en del av dagen), og dra hjem igjen for å spise middag mens ungene har fått masse is. Virker dette så utrolig stessende? MÅ man gjøre det sånn som det ble nevnt i ts sitt startinnlegg? Om dagen oppfattes som stressende eller kos har ofte sammenheng med alder. Det er foreldregenerasjonen som må bake kaker og lage middag til en haug gjester hvis det er det man vil ha. Og har man barn i barneskolealder så må man nesten delta på skolens masete arrangementer for å støtte barna og deres ønsker for dagen.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #12 Skrevet 10. mai 2009 Om jeg forstår TS rett, så lurer hun på om når det er greit at barna SER på toget, og ikke deltar i det selv. (Dvs deltar på all annen feiring, men ikke toget). Jeg mener at så lenge barnet går på barneskolen, så bør det delta i toget om det skal være tilstede på feiringen ellers. Viss ikke kan det vel fort bli sånn at andre barn blir trassige fordi X slapp å gå i tog, og da vil de også slippe å gå.
Gjest ts Skrevet 10. mai 2009 #13 Skrevet 10. mai 2009 Om jeg forstår TS rett, så lurer hun på om når det er greit at barna SER på toget, og ikke deltar i det selv. (Dvs deltar på all annen feiring, men ikke toget). Jeg mener at så lenge barnet går på barneskolen, så bør det delta i toget om det skal være tilstede på feiringen ellers. Viss ikke kan det vel fort bli sånn at andre barn blir trassige fordi X slapp å gå i tog, og da vil de også slippe å gå. Ja, det stemmer at jeg lurte på når barna slutter å gå i tog, ikke når de slutter å feire 17. mai. Vår gutt er lei av toget, men vil gjerne ha med seg resten av dagen. Vi voksne er lei av toget og den masete skolekaféen uten sitteplasser (men vi gjør vårt beste for å ikke vise barnet dette, så klart). Det vi imidlertid koser oss med er å pynte huset til 17. mai, invitere venner (små og store) til mat og kaker, og om været er bra er det hyggelig å se på borgertoget. Men opplegget på skolen oppleves som masete og plikt. Gutten trives riktignok med å være på skolen etter toget sammen med vennene, men da har han ikke tid til oss uansett så vår tilstedeværelse er mer for syns skyld enn for at han vil ha oss der. Men for all del, vi feirer 17. mai og har ingen planer om å slutte med det!
Lillemams Skrevet 10. mai 2009 #14 Skrevet 10. mai 2009 Jeg elsker 17 mai enda,har gått i tog hvert neste år i 22 år Først med barnehagen, så med førskolen, skolen 2 år og i 17 år med korpset. Først nå etter jeg fikk barn jeg står på sidelinja, og gjett om det er kjedelig i forhold til å gå selv
LukaFrost Skrevet 10. mai 2009 #15 Skrevet 10. mai 2009 Togtvang? Når 17. mai sammenfaller med helg kan det da hende at noen vil benytte anledningen til å besøke familie andre steder. På ett ett eller annet tidspunkt på barneskolen hadde jeg lyst til å feire sammen med besteforeldrene mine. Ikke noe problem det.
Gjest imli Skrevet 10. mai 2009 #16 Skrevet 10. mai 2009 Det er jo ikke noe rart ungen er lei tog når han har foreldre som er så negative til 17. mai... De blir som regel som foreldrene
Gjest ts Skrevet 10. mai 2009 #17 Skrevet 10. mai 2009 Det er jo ikke noe rart ungen er lei tog når han har foreldre som er så negative til 17. mai... De blir som regel som foreldrene Ja, for vi sitter jo og surmuler og depper på 17. mai. Barnet merker at vi ikke er i fistel og løper rundt i 110 på 17. mai, men vi er ikke negative likevel. Er du forberedt på å ta på deg skylda for alt ditt barn en dag kommer til å mislike? Hvis barnet ikke har lyst å gå i bursdag så MÅ det jo være fordi mamma er så negativ til bursdager. Hvis barnet ikke har lyst til å gå på fotballtrening så er det sikkert fordi mamma er så negativ til fotball. Eller kan det tenkes at barn er selvstendige individer som kommer til et punkt i livet der de tar egne standpunkter basert på hva de selv liker og ikke liker? *ble skikkelig irritert her nå*
Gjest Pet Skrevet 10. mai 2009 #18 Skrevet 10. mai 2009 Ja, for vi sitter jo og surmuler og depper på 17. mai. Barnet merker at vi ikke er i fistel og løper rundt i 110 på 17. mai, men vi er ikke negative likevel. Er du forberedt på å ta på deg skylda for alt ditt barn en dag kommer til å mislike? Hvis barnet ikke har lyst å gå i bursdag så MÅ det jo være fordi mamma er så negativ til bursdager. Hvis barnet ikke har lyst til å gå på fotballtrening så er det sikkert fordi mamma er så negativ til fotball. Eller kan det tenkes at barn er selvstendige individer som kommer til et punkt i livet der de tar egne standpunkter basert på hva de selv liker og ikke liker? *ble skikkelig irritert her nå* Veldig enig i dette. Sønnen min har vært veldig anti-17 mai siden han var 8-9 år og har nektet fullstendig å å pynte seg, gå i tog eller gå til byen overhodet. Et år festet jeg en sløyfe på jakka hans uten at han så det før vi gikk til noen venner for å grille. Da vi kom et stykke ned i gata fikk han se sløyfa i speilbildet sitt i et butikkvindu, og fy så rasende han ble! Var nok dårlig gjort av meg å "lure" ham til å feire 17 mai, men den holdningen han har til dagen har han ihvertfall ikke fra meg.
Gjest imli Skrevet 10. mai 2009 #19 Skrevet 10. mai 2009 Ja, for vi sitter jo og surmuler og depper på 17. mai. Barnet merker at vi ikke er i fistel og løper rundt i 110 på 17. mai, men vi er ikke negative likevel. Er du forberedt på å ta på deg skylda for alt ditt barn en dag kommer til å mislike? Hvis barnet ikke har lyst å gå i bursdag så MÅ det jo være fordi mamma er så negativ til bursdager. Hvis barnet ikke har lyst til å gå på fotballtrening så er det sikkert fordi mamma er så negativ til fotball. Eller kan det tenkes at barn er selvstendige individer som kommer til et punkt i livet der de tar egne standpunkter basert på hva de selv liker og ikke liker? *ble skikkelig irritert her nå* Å herligheten, snakk om å bli fornærmet. Har aldri skrevet at det er foreldrenes skyld hver gang ungene ikke liker noe. Mente bare at du virket veldig negativ, du skrev tross alt bare om det negative med 17. mai, og da syntes jeg ikke det var rart at ungen ble negativ han også. Og dere må jo ikke dra på feiringen på skolen!
Gjest *Mim* Skrevet 10. mai 2009 #20 Skrevet 10. mai 2009 Jeg synes 17. mai er en fin dag. Joda, det er stress når sju personer skal pyntes, men når vi først har kommet av gårde syns jeg det er koselig å se på/ gå i toget og få med leker og underholdning etterpå (ikke på skolen her jeg bor). Her er det frivillig å gå i toget på ungdomsskolen, men eldstejenta gikk helt til hun kom på videregående. Tviler på om nestemann holder så lenge, men.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå