Gå til innhold

Frisk fra spiseforstyrrelse?

Fremhevede innlegg

Gjest Jlsb
Skrevet

Lurte på om det er noen her som blitt frisk fra bulimi, som har lyst å gi noen råd til en som virkelig sliter. Hadde satt stor pris på det. :) Vil bli frisk! (og ja, har vært hos legen, til liten nytte.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hanne_*
Skrevet

Jeg har blitt frisk fra anorexi. Det er vel mye av det samme. Det er ca 9 år siden jeg ble frisk. (Selv om det seff ikke skjer i løpet av en dag). Jeg var syk i 3 år og veide 44 kilo på det minste.

Råd...

Å besøke legen en gang gjør nok ikke nytten. Jeg gikk til en psykiater som er spesialist på dette i en periode på et år. Det hjalp meg. Jeg tror ikke jeg hadde klart å snu uten ham.

Jeg begynte å snu trenden da jeg forstod hvor mye jeg ødela kroppen rent medisinsk. (Selv om jeg aldri kastet opp så har jeg så lite emalje idag at jeg blir sett på som et kuriosa i tannlegestolen!)

Det som gjorde det for meg var:

1) Å forestille meg livet mitt slik jeg ville leve det som frisk i fremtiden. Det var motivasjon.

2) I begynnelsen brukte jeg sinnet mitt og staheten til å vise omverdenen at jeg kan klare å spise jeg! Jeg klarte å snu kontrollen fra å ikke spise noe særlig til å klare å spise mer. Jeg fikk et veldig ønske om å bevise at jeg kunne klare å komme meg ut av det.

3) Være stolt hver gang man gjør noe som er friskt. Spise noe som var forbudt før/ikke kaste opp e.l. Finne frem til stolte følelser hver gang man gjør små fremskritt.

4) Jeg skrev dagbok over alt jeg spiste som jeg måtte vise til psykiateren min. Det hjalp fordi jeg da kunne skryte om jeg hadde spist noe bra. Også skammet jeg meg over de gangene det ble en halv potet til middag.....

Det er ikke gjort på en dag å bli frisk, men små skritt i riktig retning er veldig bra.

Synes du skal finne en person som kan følge deg opp. Kan ikke legen din henvise deg videre? Hvor bor du?

Gjest jane25
Skrevet

hei!

jeg har akuratt begynnt hos psykolog og skal begynne med gruppe terapi til høsten, for ja man klarer ikke å bli frisk av dette alene! jeg har prøvd, men etter 11 år har jeg funnet ut at det ikke hjelper...

men det å skrive dagbok om hva man spiser, har ikke hjulpet meg, for meg ble det værre!! da spiste jeg jo mindre en jeg noen gang har gjort..

så vet ikke helt om det er for alle... men nå har jo jeg akuratt begynnt da, så kan jo hende jeg klarer det etter vært :)

men ja, du må i allefall skaffe deg hjelp, det går desværre ikke bare over av seg selv.. snakk med legen din og få henvisning til psykolog! og på www.iks.no kan du få noen tips.. :)

lykke til! :)

Skrevet

takk for svar:)

bor i bergen!

prøvde å ta det opp med legen, men fikk beskjed om at det av forsikringsmessige årsaker best å prøve å komme seg ut av det selv (utrolig nok). Skjønner at det bare er til å bestille ny time snarest og be om en henvisning.

gikk til en psykologstudent før, men hjalp ikke noe særlig. kanskje det hadde blitt bedre hvis jeg hadde gått til noen som har litt mer kompetanse innenfor spiseforstyrrelser..

Gjest Gjest
Skrevet

hei:) sliter selv med bulimi\overspising, og har kontaktet ROS, som er et hjelpesenter for spiseforstyrrede. De har kontor i Bergen, og man kan få timeavtaler, det er bare å ringe eller sende mail. Det finnes også gruppeterapi, temakvelder, kurs og seminarer. Tror dette er gratis, og de vet hva de driver med:) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...