Gå til innhold

kokos og palme olje

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

er kokos og palme olje det samme? inneholder kokos olje metta fett også?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det er to forskjellige ting. Kokosolje er sunnere enn palmeolje.

Skrevet

Nei, kokosolje er ganske sunt mens palmeolje ikke er fullt saa sunt. Men ganske godt da :sjenert:

Skrevet

Palmeolje er billig og brukes mye i matvareindustrien. Generelt, om man ser på innholdseklarasjonen på et matvareprodukt at det brukes "vegetabilsk olje" så er det palmeolje med få unntak.

Unngå det om du kan.

Gjest Frosk
Skrevet
Her, her og her står litt om palmeolje - vi får visstnok i oss gjennomsnittlig rundt tre kilo hvert år, og som regel står det ikke palmeolje i innholdsfortegnelsen, det står som skrue over her sier, bare "vegetabilsk olje".
Skrevet
Her, her og her står litt om palmeolje - vi får visstnok i oss gjennomsnittlig rundt tre kilo hvert år, og som regel står det ikke palmeolje i innholdsfortegnelsen, det står som skrue over her sier, bare "vegetabilsk olje".

Var også en repotasje om det på FBI på nrk for ikke så lenge siden.. Kjekt å vite litt om hva man spiser..

Gjest Gjest
Skrevet

Det merkeligste er at ofte så lages de mer rimelige produktene uten palmeolje :klø: Bra for meg som har lite penger og er bevisst på å unngå produkter der deklarasjonen ikke beskriver hvilke typer vegetabilske oljer som er brukt (som skrue sier, vegetabilske oljer bertyr nesten alltid palmeolje)

Skrevet
Palmeolje er billig og brukes mye i matvareindustrien. Generelt, om man ser på innholdseklarasjonen på et matvareprodukt at det brukes "vegetabilsk olje" så er det palmeolje med få unntak.

Unngå det om du kan.

Jeg leste noen av linkene som ble oppgitt. Det virker som om det ikke egentlig er pris som er det viktigste, men heller egenskaper som bedre holdbarhet og slikt.

Er uansett glad for at jeg lager mitt eget brød og ikke bruker andre ferdigretter/poser enn "brun saus" en sjelden gang i blandt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...