Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 (visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, så jeg prøver meg her ) Hei! Jeg har tenkt på å kanskje studere i Kongsberg om ett eller to år. Tenkte da å studere på Hibu. Om jeg bestemmer meg for dette, må jeg flytte siden jeg bor ganske langt nord i landet. Det jeg da lurer på er om noen kunne fortelle meg hvordan det er i Kongsberg. Er det lett tilgang på buss/ annen transport? Har ikke kjørt opp enda og har heller ikke planer om å gjøre det i nærmeste framtid...Er derfor avhengig av transport. Ellers lurer jeg på om det er lett å finne seg en plass å bo? Hvordan er det med butikker/kino/cafeer/o.l? Er skolen langt unna sivilisasjonen eller ligger den sentralt? Dessuten så eier jeg ikke retningssans, så er litt engstelig for å gå meg vill der Er Kongsberg en stor by? Håper at det er noen her som kan forteller litt Takker for svar
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Transport burde ikke være noe problem. Går plenty av busser inne i-og ut av byen. Togstasjonen ligger midt i sentrum, hvor også de fleste bussene går fra(Kongsberg Knutepunkt). Drammen ligger ca. en halvtimes kjøretur unna, Oslo en time(pluss-minus). Burde ikke være kjempevanskelig å finne seg sted å bo, hør med studentsamskipnaden(SiBu)for eksempel,de har egne hybler(www.sibu.no). Kan jo være kjekt hvis du ikke har sjans til å se på hybel før du flytter inn(med hensyn til at du bor et stykke unna mener jeg). Ønsker du heller en privat hybel kan du jo gå på www.laagendalsposten.no(lokalavisa). Skolen ligger ikke langt ifra sentrum(kvarter/ti minutter å gå.) Søk Frogs vei 41 på kartsøk så finner du det. Følg baneveien til helt til du kommer til en høyresving og følg den til du kommer til Frogs vei da ligger skolen på venstre side. Den er ikke vanskelig og se. Var dette en forvirrende forklaring får du bare overse den Innbyggertallet skulle visst ligge på litt over 24 000 stod det på nettet. Tror det er en ganske typisk norsk småby. Det meste finner du i sentrum, kino,kafeer,utesteder, flere butikker og et kjøpesenter(ett til er visst på vei). Sånn, nå har jeg lira av meg det jeg kan. Kanskje ltt mye info, men du får bare ta til deg det du føler du trenger. Uansett håper jeg deg lykke til uansett hvor du ender. Det går så bra så
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 edit: ønsker deg lykke til var det visst, hihi
Gjest SmallTalk Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Transporten i Kongsberg er ikke noe å bekymre seg for. Togstasjonen ligger midt i sentrum, og har så vidt jeg har skjønt ganske regelmessige avganger. I tillegg så er busstilbudet også ganske bra. Du har f.eks Time-Ekspressen som går til Oslo, og jeg mener at Haukeliekspressen også er innom byen. Når det gjelder plassering av skolen så ligger den ca 10-15 min unna sentrum (gå avstand). SiBu (studentskibnaden) har en del hybler/leiligheter rundt om i Kongsberg, og dette er ganske fine hybler som ikke er så altfor dyre. I hovedsak så har Sibu to boligområder for studenter. Det ligger et nybygg midt i sentrum kalt Papillon. Her er det i hovedsak små ett-romsleiligheter. Og det ligger vanlige studenthybler rett ved siden av skolen i Frogsvei. Boligprisene på det private markedet er veldig varierende. Stort sett så ligger leieprisene i Kongsberg ganske høyt pga næringsparken og mange ukependlere, gjestearbeidere o.l med god råd. Det er en kino i Kongsberg, en del utesteder, mange kafeer og et nyoppusset kjøpesenter med er ok utvalg av butikker. Jeg vil absolutt ikke kalle byen gudsforlatt!
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Kongsberg er en ganske liten by. Trygg og oversiktlig http://mail1.kongsberg.kommune.no/intradok...gif?OpenElement Tog til Oslo tar i underkant av en og en halv time. Det går også buss hver time til Oslo. http://www.visitkongsberg.no/index.php?pageid=1785 Drammen er nærmeste by (i retning Oslo). Tog/buss til Drammen tar ca 40 min. Drammen er også en ganske liten by som du ikke går deg bort i. Jernbanestasjonen i Drammen ligger rett ved en av broene. Hvis du går over broen kommer du rett til byens torg. De fleste butikkene ligger i dette området. http://www.drammen.no/bilder_fra_drammen
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #6 Skrevet 10. mai 2009 Tusen takk for alle svar! :D Det var veldig grei informasjon jeg fikk fra dere Blir litt smånervøs av å tenke på at jeg kanskje skal flytte til et sted hvor jeg ikke kjenner noen...men jeg får bare se hvor framtiden bringer meg
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #7 Skrevet 10. mai 2009 Meld deg på fadderordning, trur de har det der, det kan være gull verdt. Og velger du og bo på studenthjemmet blir du jo automatisk kjent med flere.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #8 Skrevet 10. mai 2009 Det tar 1,5 time med buss eller tog å reise fra Kongsberg til Oslo, ikke 1 time.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 Kongsberg er en liten by, men du har alt du trenger av cafeer, kino, utesteder, transportmuligheter og kjøpesentra der. Jeg har bodd i Kongsberg i 20 år, og det er en fin by. Hvis du tar ingeniørutdanning så er det også gode muligheter for å få jobb der, men jeg vet ikke hvordan boligmarkedet er der nå. Kongsberg har en moderne og fin høgskole, men når det gjelder høgskoler så er det selvsagt ingen som slår Høgskolen i Telemark i Bø. Men det kommer jo an på hva slags utdanning du vil ta.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Det tar 1,5 time med buss eller tog å reise fra Kongsberg til Oslo, ikke 1 time. Happy.gif My mistake, tenkte på med bil akkurat da. Men som sagt det varierer med kjøremiddelet(og av. fart,hehe). Må si meg enig oppe her med Bø, ingenting som slår det Har studert på HiBu og. Trur du kan trives godt der og, er jo en ganske liten avdeling. Rundt 800 studenter hvis jeg husker riktig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå