Gå til innhold

Da var det igang..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja,ja, jeg er ikke redd for den i det hele tatt!Den er mildere enn en vanlig influ.den er ny og "feil" tid på året i forhold til hva som er "vanlig".

Jeg "fryktet" den da de først snakket om den, men den frykten avtok :-) Det at vi hører om dødsfall i Mexico er fordi d.typen influensa er så ny,men det dør mange i "vanlig"influensa i Mexico også som vi aldri hører om!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bare tenkte at det var på tide å få panikk..FÅ PANIKK! :ironi:

Jeg er godt i gang :omg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja,ja, jeg er ikke redd for den i det hele tatt!Den er mildere enn en vanlig influ.den er ny og "feil" tid på året i forhold til hva som er "vanlig".

Jeg "fryktet" den da de først snakket om den, men den frykten avtok :-) Det at vi hører om dødsfall i Mexico er fordi d.typen influensa er så ny,men det dør mange i "vanlig"influensa i Mexico også som vi aldri hører om!

Helt riktig! Denne typen influensa er ikke noe farligere enn en normal influ.Tenk på alle de som dør i vanlig influensa.Det hører vi ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42

Det som kan være skummelt med denne varianten, er at den er helt ny og at ingen er immun mot den. Vanligvis er det slik at en ny generasjon av influensavirus ligner på det forrige, rent molekylært, slik at immunsystemet kan kjenne det igjen. Dersom man var i kontakt med fjorårets, så har man en delvis immunitet. Derfor vil det være store deler av befolkningen som ganske enkelt ikke kan bli syke. Når det oppstår en helt ny type virus, så er det ingen som har denne immuniteten, og den har derfor potensiale for å infisere hele befolkningen.

Dertil kommer at virus muterer "on the go", og forandrer seg under veis. Pt er ikke Svineinfluensaen så farlig, virker det som, særlig ikke dersom man kommer tidlig til og får behandlet den med Tamiflu i løpet av de første par dagene. MEN: Dersom den endrer karakter i retning av noe mer dødelig, kan det bli nasty. Så det er viktig at man ikke tar lett på dette, men oppsøker lege dersom man blir syk, får en sjekk av om man har denne influensatypen, og sørger for å bidra til å begrense spredningen. Spanskesyken var heller ikke så veldig dødelig i starten, men den utviklet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42
De Norske som hadde svineinfluensa ble da friske av det...

Alle som kommer med mistenkt svineinfluensa blir sjekket grundig, og de får Tamiflu og er under overvåkning. Det er ikke sikkert at det ville gå like greit dersom de hadde tatt tida til hjelp og tatt det med ro hjemme, som man vanligvis gjør med influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som kommer med mistenkt svineinfluensa blir sjekket grundig, og de får Tamiflu og er under overvåkning. Det er ikke sikkert at det ville gå like greit dersom de hadde tatt tida til hjelp og tatt det med ro hjemme, som man vanligvis gjør med influensa.

Og det kan hende det hadde gått akkurat like greit. Det var jo en dame som til og med ble frisk før prøvene hun hadde tatt kom tilbake. Og, ja, hun hadde hatt svineinfluensa.

Greit nok at folk kan være litt på "allerten" og passe på håndhygiene og lignende, men det er jo tåpelig å hause det opp så til de grader. Når helseministeren går ut og sier at halve Norge kan bli slått ut, og det noen dager senere kommer beskjed om at det slett ikke var så farlig likevel, får hele saken litt agurkpreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...