Gå til innhold

Hvordan lage kopisperre på web-bilder.

Fremhevede innlegg

Gjest Mermaid
Skrevet

Jeg skal lage meg hjemmeside, men jeg vil ikke

at mine bilder skal bli misbrukte. Ingen bryr seg om copyright,

så det er bare å glemme. Men jeg har sett at det går an å sperre bildene

slik at man hverken kan kopiere dem, eller lagre dem på disk. Noen som

vet hvordan dette gjøres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne sperringen er lite effektiv, da den kun innebærer å lage et javascript som hindrer brukeren i å lagre det. Denne "beskyttelsen" overstyres lett ved å bare skru av javascripts.

Så vidt jeg ser det er det to måter å beskytte et bilde på.

Den ene er å lage et vannmerke som strekker seg over store deler av bildet. På denne måten vil alltid vannmerket synes, og det er vanskelig å få bort. Dette er vel den mest sikre metoden, men også den visuelt styggeste.

Den andre metoden er å lage et usynlig vannmerke i bildet v.h.a. pluginen til Digimarc. Denne fletter informasjonen inn i bildet uten at det synes, slik at hvis bildet kopieres kopieres også Digimarc informasjonen slik at hvis du finner igjen bildet ditt hos noen så kan du hente ut informasjonen i bildet og bevise at bildet er ditt. Denne løsningen koster imidlertid penger men hvis du har mange bilder du skal beskytte og du vet du kan tjene penger på å selge bildene dine tror jeg nok dette er veien å gå.

Jeg vet ikke hvor sikker denne siste løsningen er med tanke på f.eks. en screenshot av skjermen, men den er iallfall penere enn et vannmerke over hele bildet. Og den syns ikke så da mistenker ikke opphavsrettsbrytere at bildet er merket.

Skrevet

Det jeg tror du tenker på, lages vel med javascript, og javascript kan jeg ikke.

Det jeg derimot kan, er en litt fiks vri med ren html. Det du gjør, er å lage en tabell som er like stort som bildet ditt med én rute og setter den inn der bildet skal være. Fjern alle rammer og marger, og plasser bildet som bakgrunn i tabellen (altså ikke som innhold). Dereter lager du et gjennomsiktig gif-bilde på 1 pixels størrelse som du legger inni i tabellruta, og stretcher det til bildestørrelsen. Når folk nå høyreklikker og lagrer bildet, vil de bare lagre den 1 pixel store gif-fila, og sannsynligvis skjønner de ingen ting når de åpner den. Dette hindrer selvfølgelig ikke de som kikker under skjørtet og leter i sourcen, men det vil hindre de fleste.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg skal lage meg hjemmeside, men jeg vil ikke  

at mine bilder skal bli misbrukte. Ingen bryr seg om copyright,  

så det er bare å glemme. Men jeg har sett at det går an å sperre bildene

slik at man hverken kan kopiere dem, eller lagre dem på disk. Noen som  

vet hvordan dette gjøres?

Er det egentlig så farlig? Det er vanskelig å misbruke bilder! Hva er misbruk? Hvorfor ikke bare slenge en copyright notis på selve bildet.

Jeg skjønner ikke holdningen som mange har. Det blir litt slik som: "Det er MITT, det er MITT, og ingen andre skal få bruke noe av mine verk, for jeg er JÆVLIG redd andre kan tjene på det. Det gjør ikke noe om JEG får noe gratis, bare ikke noen andre får det!"

Slutt å være så fordømte barnslige!!! :evil:

Gjest Gjestz0r
Skrevet

du kan ikke hindre folk i å lagre bildene, end of story, alle som sier noe annet er fullstendig inkompetente...

Gjest Anonymous
Skrevet

Legg denne koden mellom <head></head> taggene:

<script>

function right(e) {

if (document.layers && (e.which==3 || e.which==2)) {

window.status="NO RIGHT CLICK ALLOWED!"

return false;

}

else if (document.all && (event.button==2 || event.button==3)) {

window.status="NO RIGHT CLICK ALLOWED!"

openclosewindow()

return false;

}

}

function openclosewindow() {

var windownews=window.open("", "", "status=no,location=no,toolbar=no,menubar=no,resizable=no,scrollbars=no,width=50,height=50,top=20000,left=200");

windownews.close()

}

if (document.all) {

document.onmouseup=right;

window.onmouseup=right;

}

if (document.layers) {

document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);

document.onmousedown=right;

}

//-->

</script>

Skrevet
du kan ikke hindre folk i å lagre bildene, end of story, alle som sier noe annet er fullstendig inkompetente...

Nei, men du kan gjøre det vanskeligere for folk, og i de aller fleste tilfeler holder det.

Skrevet

Folk kan hente fram bildet på siden din fra sin cache. Evt. så gjør de en Print-screen, og lagrer bildet ditt på den måten.

Men ja, da skal du ha mer peil en veldig mange av de som surfer rundt der ute. Så litt sikrere blir du på at ingen stjeler bildene dine. Men alt som kommer opp på en skjerm KAN lagres på en eller annen måte, så helt sikker blir du aldri.

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...