Gå til innhold

åreknuter

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Når jeg ser folk med åreknuter så er det som regel folk som er oppe i 30-40 årene. Hvor vanlig er det og få åre knuter i den alderen?

Lurer på om det er noen hær inne som kan fortelle meg når de fikk åreknutene sine, og om det finnes noen måter slik at man kan redusere disse?

Jeg er en gutt på 17 år, og er i svært god fysisk form. Jeg trener styrke 4 ganger i uken, og har et helt vanlig kosthold(ikke at jeg trur at det kan ha noe med saken og gjøre). Jeg har drevet med styrke trening helt siden jeg var 13 år, men det var først etter at jeg begynte og trene lår og legger og rumpe at åreknutene kom....

På leggene så har jeg 3-4 store åreknuter som stikker ut, og jeg kan ikke akkurat si at det er så veldig pent og se på. Det er nesten sånn at jeg ikke vil gå i shorts lengere pga jeg får kommentarer på disse åreknutene hele tiden.

Alle de voksne som har sett dette kan ikke fatte og begripe at en gutt på 17 år har klart og fått åreknuter i så ung alder.

Noen andre som har opplevd og få dette i så ung alder? Er ikke særlig pent og gå rundt med 3-4 store kuler som stikker ute av leggen akkurat.

Videoannonse
Annonse
Gjest åreknuten
Skrevet

Jeg er 26 år og har åreknuter på siden av lårene, bak leggen, og nederst ved anklene. Blir bare verre og verre. Jeg jobber som sykepleier, men oppdaget min første åreknute da jeg var 16 år.

Har brukt støttestrømper uten effekt, legen tror jeg er genetisk disponert for åreknuter. Noen i pappa sin slekt sliter masse med vonde åreknuter. For min del tror jeg det er arvelig.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg er jente på 22 år, med masse åreknuter :( Da snakker jeg om fra rompen og ned til anklene..

Jeg har aldri trent, men er slank av natur. Men for min del er det nok også veldig arvlig da moren min sliter med det samme :(

• 1 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 17 år nå, og har hatt åreknuter i form av klumper på baksiden av leggene på begge ben i to år. Det er kjempeflaut, nesten så man ikke tør å trene i shorts på treningssenteret..

Det eneste man kan gjøre med det er å få legen til å henvise deg til en kirurg, men det er visstnok sjelden de gjør det bare av kosmetiske årsaker, bare hvis det er smerter i dem. Skikelig nedtur, for det er så stygt at man har lyst til å gjemme seg hele sommeren..

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk åreknuter ca rundt 13-14 år alderen. Disse forværret seg mens jeg gikk gravid.

Er også arvelig "belastet" både fra mor og far siden, så er nok ikke så merkelig at jeg også har det.

Ventet til jeg hadde fått begge barna før jeg gikk til legen med det.

Da hadde jeg noen veldig store årer som gikk ned langs hele låret og over kneet som gjorde vondt.

Disse ble ekstra store om det var varmt (slik som på sommeren eller ved trening) Såpass at det syntes godt utenpå dongeribuksen.

Disse var så store at det var fare for blodpropp og at småårene skulle sprenges ( noe de også har gjort lengre ned på benet. Ser ut som store roser/blåkul på 10-15 cm)

Fikk opperasjon siden det var så mye, hvor de gikk inn og fjernet helt noen av de store årene.

Nå er dette en del år siden. Det kom en ny åre (som erstatter den gamle). De første 2 årene så det veldig pent ut. Men etter det har åren blidt mye tykkere og går som et sikksakk mønster over hele låret og er nesten like stor som den jeg fjernet :-(

Med mindre jeg får smerter eller det er fare for blodpropp tar jeg ikke en ny opperasjon. Sist fikk jeg mye smerter etter opperasjonen og var jeg sengeliggende 1 uke og kunne ikke gå normalt på 2 uker.

Det skal bli ganske mye før jeg gjør det en gang til.

Skrevet

Jeg har fjernet åreknuter med laser. Tok 20 minutter og borte ble dem. Man blir litt blå noen uker da blodet siver litt utover.

Ganske smertefullt, men verdt det!!! :)

Skrevet

Jeg har fjernet åreknuter med laser. Tok 20 minutter og borte ble dem. Man blir litt blå noen uker da blodet siver litt utover.

Ganske smertefullt, men verdt det!!! :)

Hvor dyrt var dette? Og var det lang ventetid?

Jeg er snart 23 og har hatt en åreknute siden jeg var 16-17 år.. Nå etter snart to svangerskap har det blitt mye mer og det er så fryktelig sjenerende.. Er ikke så rart jeg har fått det, er også arvelig belastet fra min mors side. De er ikke vonde eller plager meg på noen måte, bortsett fra at jeg synes det er fryktelig sjenerende :sjenert:

Skrevet

Hvor dyrt var dette? Og var det lang ventetid?

Jeg er snart 23 og har hatt en åreknute siden jeg var 16-17 år.. Nå etter snart to svangerskap har det blitt mye mer og det er så fryktelig sjenerende.. Er ikke så rart jeg har fått det, er også arvelig belastet fra min mors side. De er ikke vonde eller plager meg på noen måte, bortsett fra at jeg synes det er fryktelig sjenerende :sjenert:

Gjorde det på privatklinikk, så ingen spesiell ventetid.

Kostet 2000 kr da. Det er absolutt verdt det :)

Skrevet

Takk :) Det skal jeg definitivt sjekke opp! Kan glatt betale 2000,- for å bli kvitt de.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Er det mulig å få denne type behandling dekket eller må dette betales av egen lomme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...