Gå til innhold

Hjemløs katt?

Anbefalte innlegg

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg har oppdaget en katt som ser ut som om den kan vaere hjemløs, og er litt usikker paa hva jeg burde gjøre. Den er veldig tynn, og ser ikke ut som om den har ett godt hjem. Den har ogsaa et haarløst omraade rundt halsen, som om den har gaatt med et halsbaand som har vaert for stramt eller noe i den dur.

Sambis tok med noe mat til den en dag, og da ble katten saa ivrig at den naermest skalv og kunne ikke faa spist opp fort nok.

Den sitter ofte utenfor et hus, men den bor ikke der. Sambis har snakket med noen av de som bor i den gata, og ingen kjenner til katten men har lagt merke til at den ofte sitter der.

Burde jeg ta katten hjem og kontakte dyrebeskyttelsen? Vi har en katt fra før, og hvis de kommer overens kan vi jo muligens beholde den.

Jeg har ikke lyst til aa stjele en katt som har et hjem, men det er jo ikke saa lett aa finne ut av.

Gjest Gjest
Skrevet

Ring dyrevernet så ser de om den er merket/shipet! Sett opp etterlysningsplakater og savnet annonser (gratis på nettet)

Om du ikke tar den til deg så sett ut skål med vann og litt tørrfor til du har undersøkt på alle mulige måter!

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Kanskje jeg bare skal ta den til meg og saa prøve aa finne ut om den har en eier ... Bedre føre var liksom.

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for link, men dette er i UK da. :)

å fillern :fnise:

Det finns nok slike nettsteder i UK også!

Synns det er en god ide at du tar den til deg så lenge før du evt får den undersøkt om den er chippet og evt. savnet plakater&annonser :)

Gjest Grafica
Skrevet

Så flott av deg å ta den inn! :) Sjekke chip/merking og sette opp plakater er nok veien å gå, kanskje også en annonse i lokalavisen :)

Gjest Mea Culpa
Skrevet
å fillern :fnise:

Det finns nok slike nettsteder i UK også!

Synns det er en god ide at du tar den til deg så lenge før du evt får den undersøkt om den er chippet og evt. savnet plakater&annonser :)

:ler:

Fant en saann side for UK, men fant ikke en savnet katt der som lignet. Hvis den faktisk er hjemløs vil jeg tro det er fordi eieren har gitt blaffen rett og slett. Men det er jo alltid en liten mulighet for at den har gaatt seg bort ogsaa.

Tror jeg skal ta meg en tur i morgen og proeve aa faa tak i den.

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Så flott av deg å ta den inn! :) Sjekke chip/merking og sette opp plakater er nok veien å gå, kanskje også en annonse i lokalavisen :)

Er katteelsker saa det er jo det minste jeg kan gjøre. :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg opplevde det samme som deg for et år siden.

Siden pus åpenbart ikke hadde det godt, og var helt desperat etter å få komme inn til meg - lot jeg han få komme inn.

Det er vanskelig å vite om man skal slippe en fremmed katt inn og gi den mat osv. Men om man ser tydelig at katten ikke har det bra, og er tynn og utsultet - synes jeg det er ok å gi den mat og slippe den inn.

Jeg hadde annonse i avisen og på nettkatten - det finnes sikkert noe tilsvarende i england og, og var rundt og pratet med folk i nabolaget, og hang opp lapper, og sjekket om han hadde noen id-merking eller chip.

Så mye mer enn det får du vel ikke gjort.

Jeg fikk ingen resultater noen sted. (mistenker at eieren bare ga blanke i hvor katten ble av) Han ligger og sover ved beina mine nå. :)

Skrevet

Så lenge du ser at katten er tynn og tydelig ikke har det bra, så ville jeg ikke nølt med å enten ta den til meg, eller kontakte dyrebeskyttelsen...

Det kan selvfølgelig være at det er noen som savner den, så det hadde vært greit å henge opp noen lapper i nabolaget for å sjekke..

Men pass på å ta den med til dyrelegen, i tilfelle den har noen sykdommer som kan smitte katten du har fra før :) (der kan de jo også sjekke om den har en chip..)

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Jeg opplevde det samme som deg for et år siden.

Siden pus åpenbart ikke hadde det godt, og var helt desperat etter å få komme inn til meg - lot jeg han få komme inn.

Det er vanskelig å vite om man skal slippe en fremmed katt inn og gi den mat osv. Men om man ser tydelig at katten ikke har det bra, og er tynn og utsultet - synes jeg det er ok å gi den mat og slippe den inn.

Jeg hadde annonse i avisen og på nettkatten - det finnes sikkert noe tilsvarende i england og, og var rundt og pratet med folk i nabolaget, og hang opp lapper, og sjekket om han hadde noen id-merking eller chip.

Så mye mer enn det får du vel ikke gjort.

Jeg fikk ingen resultater noen sted. (mistenker at eieren bare ga blanke i hvor katten ble av) Han ligger og sover ved beina mine nå. :)

Trist at du ikke fant eieren, men kjekt for deg tenker jeg. :fnise: Jeg har funnet en plass der man kan melde dyr savnet og funnet. Faar proeve det.

Så lenge du ser at katten er tynn og tydelig ikke har det bra, så ville jeg ikke nølt med å enten ta den til meg, eller kontakte dyrebeskyttelsen...

Det kan selvfølgelig være at det er noen som savner den, så det hadde vært greit å henge opp noen lapper i nabolaget for å sjekke..

Men pass på å ta den med til dyrelegen, i tilfelle den har noen sykdommer som kan smitte katten du har fra før :) (der kan de jo også sjekke om den har en chip..)

Skal ta meg en tur i morgen og se om jeg finner den.

Lurt aa ta den med til dyrlegen ja, tenkte ikke paa det med sykdommer og saant. :)

Gjest Catwoman
Skrevet
Trist at du ikke fant eieren, men kjekt for deg tenker jeg. Jeg har funnet en plass der man kan melde dyr savnet og funnet. Faar proeve det.

Jeg hadde egentlig tenkt å levere han til redd dyra - som er en organisasjon her jeg bor som tar imot hjemløse katter, og finner nye hjem til de.

Men som det kattemenneske jeg er - ble jeg så glad i han at jeg klarte å sende han dit. :) Dessuten var han så engstelig - han var tillitsfull og kom og skulle kose og sånn, men en bitteliten brå bevegelse fra et menneske, og han føyk og gjemte seg. SVigerfaren min mener han må ha oppplevd at mennesker har vært slemme mot han :(

Skal ta meg en tur i morgen og se om jeg finner den.

Lurt aa ta den med til dyrlegen ja, tenkte ikke paa det med sykdommer og saant

ja det er lurt. Glemte å skrive det i forrige innlegg - jeg og gjorde det.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg fant, jeg fant. :)

Pusen vaar er ikke begeistret i det hele tatt, og freste faktisk for første gang siden vi fikk henne. :fnise: Saa naa har vi en forskremt liten pus paa badet og en storøyd pusefrøken i stua.

Annonse
Gjest Grafica
Skrevet

Funker ikke her heller, dessverre.

Gjest LanaLane
Skrevet

Så søt!

Minner meg veldig om han som stakk av fra oss i fjor, men det finnes jo mange katter med slikt utseende.

Snill du er som tok den inn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...